informatie over trekhaak

Hallo allemaal,

Weer een tijdje geleden dat ik er iets op gezet heb, maar daar ben ik weer. Kort geleden een vouwwagen gekocht. Nu zit er al een trekhaak onder de Skoda en deze heeft een max. kogeldruk van 50 Kg. Ik heb al eens rondgekeken maar kom er niet goed uit. Is de 50 Kg het max. wat een een Fabia combi mag hebben? En wat is de reden hiervoor? Ik zag namelijk dat een Seat Ibiza een kogeldruk van max. 75 mag hebben. Wie heeft hier wat informatie over? En mag je inderdaad 50 Kg aanhouden of kun jer beter onder gaan zitten............of iets er boven?

cvegreen

Forumguru
Ik zou die 50 kg toch als max aanhouden hoor. Ik zou trachten de druk op de kogel tot een 35à40 te beperken . Is voor alles beter. Er moet wat druk op de kogel zitten , maar dat mag niet te veel zijn . Wij hadden met onze caravan van 1600 kg een druk op de kogel van 60 kg , dan kan je hem nog op de bol haken , de kogel mocht op de vectra ook 75 kg hebben en we bleven daar ook iets onder.
Ik zeg dit hier maar , maar kan je de kogeldruk onder de 50 kg krijgen met je vouwwagen ? Of staan de wielen te ver naar achter waardoor de druk niet onder de 50 kg te krijgen is ?

Mark

Banned
Zowel bij mijn Fabia als bij de Roomster was het max gewicht op de trekhaak 50kg. Bij de Fabia was dit niet zo'n probleem maar bij de Roomster en de Rapido caravan was het wat anders. Door de bouw van de caravan, o.a. kopkeuken, moest ik echt opletten met het max kogelgewicht. Zelfs met een fiets achterop kon ik de voorste laadruimte haast niet benutten of ik zat zo boven de 50kg. Nu zal de trekhaak heus niet afbreken bij een gewicht van 60 à 70 kg maar bij een controle in combinatie met een agent waar het humeur op onweer staat kan dit wel weer aanleiding zijn voor een boete.

Mark

Banned
CVEGREEN,
Bij het trekken van een caravan moet het kogelgewicht minstens toch 50 kg zijn, 70 à 75 is eigenlijk het beste. 35 à 40 kg kogeldruk is veel te weinig en je hebt de kans dat de caravan gaat slingeren.

Er zit een disselbak op met keuken, deze zorgt er voor dat het gewicht dan al op 50 Kg zit. Heb nog wel wat mogelijkheden om wat gewicht achterin de vouwwagen te zetten om het gewicht te compenseren. Vraag was echter meer: Wat is de reden dat bij een Seat Ibiza er wel kogel om mag zittem met een kogeldruk van 75 Kg en bij de Fabia niet?

CVEGREEN,
Bij het trekken van een caravan moet het kogelgewicht minstens toch 50 kg zijn, 70 à 75 is eigenlijk het beste. 35 à 40 kg kogeldruk is veel te weinig en je hebt de kans dat de caravan gaat slingeren.

Ja maar op de gegevens van mijn trekhaak staat max 50 Kg...daar mag ik toch niet overheen?

cvegreen

Forumguru
CVEGREEN,

Het is een vouwwagen waarover het gaat . Bij onze caravan zat dat ook hoger dan die 50 kg hoor . Maar denk dat voor een vouwwagen 35 à 40 kg echt wel voldoende is . Wij hebben ook nog tijdens het reizen het gewicht herverdeeld hoor omdat ze zo hard aan het slingeren hing .

Vacaro

Senior Member
Die kilo's op je trekhaak heb je wel nodig zodanig dat de aanhanger niet gaat slingeren.
Maar het verschil in druk tussen de Ibiza en de Fabia kan mss wel liggen aan het verschillend laadvermogen van deze beide auto"s, de kogeldruk moet je optellen bij het gewicht van je bagage/passagiers om niet boven je maximum aslast te komen. Teveel kogeldruk resulteerd ook in een auto die achteraan gaat doorhangen en dan krijg je vooraan geen druk op je sturende voorwielen, hier moet je dus een goede balans zien te vinden.
Kijk voor tips eens op caravantrekken.nl

D

Deleted member 1943

je hoeft in ieder geval niet bang te zijn dat je trekhaak afbreekt, want die van mij heeft al het nodige te lijden gehad. Laatst had ik er nog een flinke aanhanger met zand achter hangen. De weegbrug gaf een gewicht aan van ongeveer 2,5 ton. Maar idd ik kijk altijd naar hoe de auto voor de aanhanger staat. Als hij achterover staat verplaats ik de bende een beetje.:xyxthumbs:

skodaboy

Forumguru
Die kilo's op je trekhaak heb je wel nodig zodanig dat de aanhanger niet gaat slingeren.
Maar het verschil in druk tussen de Ibiza en de Fabia kan mss wel liggen aan het verschillend laadvermogen van deze beide auto"s, de kogeldruk moet je optellen bij het gewicht van je bagage/passagiers om niet boven je maximum aslast te komen. Teveel kogeldruk resulteerd ook in een auto die achteraan gaat doorhangen en dan krijg je vooraan geen druk op je sturende voorwielen, hier moet je dus een goede balans zien te vinden.

veel meer kan ik aan deze info niet meer toevoegen,een 02 heeft een kogeldruk van max 75kg,van het moment ik m'n lege trailer aanpik (leeg 450kg) 'zakt' mijn nu 02 4X4 meteen een beetje in zijn veren.
ik meen mij te herrinneren dat de kogeldruk van de trailer zo'n 70kg is.
dus deze combinatie rijdt voor mij heel goed...leeg of geladen maakt geen verschil de trailer slingert niet,ook niet bij iets hogere snelheden.:D

skodaboy

Forumguru
je hoeft in ieder geval niet bang te zijn dat je trekhaak afbreekt, want die van mij heeft al het nodige te lijden gehad. Laatst had ik er nog een flinke aanhanger met zand achter hangen. De weegbrug gaf een gewicht aan van ongeveer 2,5 ton. Maar idd ik kijk altijd naar hoe de auto voor de aanhanger staat. Als hij achterover staat verplaats ik de bende een beetje.:xyxthumbs:

die 2,5 ton zal wel het totale gewicht van de combinatie (auto en remork)geweest zijn.
ik dacht mij te herinneren dat een F1 een afgeremd trailergewicht heeft van 1 ton.
ik schat het lege gewicht van een F1 rond de 1,2 ton.
dus dan had je een sleepgewicht van zo'n 1,3 ton achter je F1 hangen.
dus dit kan er nog net door he,het moet ook verantwoord blijven he,je moet deze combinatie ook gestopt krijgen in een noodsituatie. :smiley29:

en idd als de auto te fel doorhangt,ff iets meer gewicht naar achteren verplaatsen...:xyxthumbs:

dank

Heb eens op de site gekeken van caravantrekken en heb daar veel combi's gezien die minder koppel hebben dan die van mij met goede ervaringen. Maak me dus al minder zorgen. Bedankt iedereen voor tips, zal inderdaad moeten letten op de verhoudingen en de verdeling van het gewicht. Het zal me toch niet gebeuren dat mijn trekhaak afbreekt :biggthumpdown: Met volle moed gaan we dan ook op weg met onze vouwwagen. Hou jullie op de hoogte hoe het is geweest.

joergarms

Senior Member
Het verschil tussen de Ibiza en de Fabia kan ook komen door de redelijk grote overhang die de fabia heeft.
Kracht x arm is moment, dus omdat bij de ibiza de wielen verder naar achteren staan kan er meer druk op de kogel rusten.

Wat anderen ook al zeiden, ga niet onder die 45 a 50 kilo zitten, want dat zou betekenen dat je de kont van de auto bijna de lucht in tilt, en danwordt ie erg onrustig.
Om snel gewicht te verplaatsen kun je het beste een yerrycan water nemen van 20 liter.
Experimenteer gewoon een beetje door die can voor, op of achter de as te zetten.
Succes ermee, komt best goed!!!

Enne, fijne vakantie alvast.

Het verschil tussen de Ibiza en de Fabia kan ook komen door de redelijk grote overhang die de fabia heeft.
Kracht x arm is moment, dus omdat bij de ibiza de wielen verder naar achteren staan kan er meer druk op de kogel rusten.

Wat anderen ook al zeiden, ga niet onder die 45 a 50 kilo zitten, want dat zou betekenen dat je de kont van de auto bijna de lucht in tilt, en danwordt ie erg onrustig.
Om snel gewicht te verplaatsen kun je het beste een yerrycan water nemen van 20 liter.
Experimenteer gewoon een beetje door die can voor, op of achter de as te zetten.
Succes ermee, komt best goed!!!

Enne, fijne vakantie alvast.

Dank je wel.....ik had daar inderdaad ook aan zitten te denken. Ben daar nu mee aan het experimenteren geweest en zo kun je inderdaad een mooi gewicht op de kogel bewerkstelligen.

octofreak

Actief lid
Gewoon het maximum gewicht op de kogel aanhouden dus 50 kg. Krijg je echt geen problemen. In de max waarde zit al een veiligheidsmarge ingebouwd, die je onder normale omstandigheden echt niet overschrijdt.

suc6:aangenaam:

Bovenaan Onderaan