Voorruitsproeier werkt niet of sporadisch. Achterruitsproeier werkt normaal.

Rik_struik

Nieuw lid
Ik heb hulp nodig bij mijn probleem. Ik heb een Skoda Citigo uit 2018, waarbij de voorruitsproeier het hier meer doet, maar de achterruitsproeier wel. Ik heb het een en ander getest en vervangen, maar nog steeds werkt het niet. Het gaat hier om een pompje waar de polariteit wordt omgedraaid om de voorruit of de achterruit te besproeien. Hieronder mijn testen en bevindingen:

1. Ruitensproeierpomp vervangen
  • Originele pomp verwijderd.
  • Vervangende pomp gemonteerd.
  • Klacht blijft identiek aanwezig.
2. Pomp extern getest
De pomp is rechtstreeks op een 12V voeding aangesloten.
Resultaat:
  • Pomp werkt in beide draairichtingen.
  • Pomp levert water in beide richtingen.
  • Pomp wordt daarom als functioneel beschouwd.
3. Spanningsmetingen op pompstekker
Pomp losgekoppeld
Voorruitsproeier:
  • 12,5 V aanwezig
Achterruitsproeier:
  • 12,5 V aanwezig
Resultaat:
  • BCM ontvangt commando en schakelt beide richtingen aan.
Pomp aangesloten
Voorruitsproeier:
  • circa 0,3 V gemeten
Achterruitsproeier:
  • circa 12,5 V gemeten
Resultaat:
  • Onder belasting stort de spanning voor de voorruitsproeier vrijwel volledig in.
  • Achterruitsproeier blijft normaal functioneren.
4. BCM vervangen/test met tweede BCM
  • Tweede BCM gemonteerd.
  • Exact dezelfde klacht aanwezig.
Resultaat:
  • Waarschijnlijkheid van een defecte BCM is hierdoor sterk afgenomen.
5. Stroommeting
Eerdere metingen uitgevoerd aan de pomp.
Resultaat:
  • Stroom werd waargenomen.
  • Klacht blijft aanwezig.
Weet iemand een vervolgstap?

martijn v o

Forumguru
mooie analyse.
Dus ik denk de stuurstroomkabel van 12 V naar het pompje toe heeft teveel weerstand.
Kun je nog even meten door 12 Volt op de ingebouwde pomp te zetten om te kijken of die dan wel goed sproeit.
Of met de originele kabel even aan rommelen om te kijken of die het dan wel doet.
Als dat het geval is je kabel nameten/vervangen/repareren zal ergens een breuk in zitten.

Rik_struik

Nieuw lid
Goedemorgen Martijn,

Bedankt voor je berichtje. Ik ga vanmiddag wat jij voorstelt uitvoeren, maar ik heb wel een vraag waar jij misschien het antwoord op weet. Als je alleen een massa en een voeding hebt en 1 van de twee heeft een weerstand dan kan zowel de voorruit- als de achterruitsproeier het toch niet doen? Aangezien dat gewoon in serie staat? Of mis ik iets.

Wodkadrinker

Actief lid
Ook aan een mogelijke verstopping van de vooruit sproeiers / slangentjes gedacht?
sorry als ik het verkeert heb, ben ook net pas wakker

Rik_struik

Nieuw lid
Goedemorgen Wodkadrinker,

Ik heb de heb de slangen omgewisseld, zodat mijn voorruit het momenteel wel doet met de achterruitsproeier knopje op de hendel. Nu doet mijn voorruit het wel weer, maar achterruit niet.

Eltjo

Forumguru
Te hoge weerstand in de +12V leiding van de voorruitsproeier zorgt voor inzakken spanning. De - is gemeenschappelijk en ligt denk ik ook gewoon aan de accu - wat Ohms te meten is.
Hoe het pompje wordt aangestuurd weet ik niet. Zou de connector, connector-draadverbinding, draad zelf, een (solid state) relais of het pompje wat te veel stroom trekt kunnen zijn.
Dat laatste kan je meten met je externe voeding en door de stroom van voor en achter sproeien te vergelijken.

Laatst bewerkt:

Rik_struik

Nieuw lid
Ik heb inmiddels het elektrische schema kunnen bemachtigen. Helaas is het schema in het Tsjechisch opgesteld, maar met Google Translate kom ik een heel eind.

Zoals ik het schema interpreteer, wordt de ruitensproeierpomp rechtstreeks door de BCM aangestuurd en is er geen apart relais aanwezig. Mijn vermoeden is dat de BCM gebruikmaakt van een H-brug om de polariteit van de pomp om te keren. Op die manier kan dezelfde pomp zowel de voorruit als de achterruit bedienen, afhankelijk van de draairichting van de motor.

Dit lijkt ook overeen te komen met mijn metingen, waarbij de polariteit wisselt tussen het bedienen van de voorruit en de achterruit.

Aangezien ik de BCM inmiddels heb vervangen door een exemplaar met hetzelfde onderdeelnummer en het probleem ongewijzigd is gebleven, begin ik te denken dat jullie gelijk hebben. Het lijkt dan logischer om de oorzaak te zoeken in de bedrading tussen de BCM en de pomp, of in een slechte verbinding/corrosie in de connector van de pomp of de BCM.

Wat mij nog wel verbaast, is dat de achterruit altijd probleemloos werkt terwijl de voorruit niet of slechts sporadisch functioneert. Ik ben benieuwd hoe jullie dit verklaren en welke metingen jullie als volgende stap zouden uitvoeren.

V59 is de pomp op het schema.

Tees

Donateur
Het schema is niet te zien. Maar ik begrijp dus dat er een simpele 2-polige aansturing is van de pomp? Ik had eigenlijk 3-polig verwacht, één massa, één voedingsdraad voor en één achter. Dan zou een draadbreuk in de ene voedingsdraad wel logisch zijn. Maar nu twijfel ik ook wel...

Ik bedenk me opeens: zou het niet de hendel op je stuur kunnen zijn?

andrehj

Forumguru
@Rik_struik Ik denk dat er ergens een losse/slechte verbinding in je bekabeling zit. Dit zou een verklaring voor het instorten van de spanning zijn. Je kunt dit testen door (als dat gaat) even een bypass direct vanaf de BCM naar de sproeier te leggen.

Rik_struik

Nieuw lid
Bedankt voor je reactie, Andrehj.

Zoals ik eerder in mijn bevindingen heb beschreven, ben ik begonnen met het controleren van de ruitensproeierpomp. Wanneer ik de pomp rechtstreeks op de accu aansluit, werkt deze probleemloos in beide draairichtingen. Daardoor leek de pomp zelf mij in orde.

Vervolgens heb ik spanningsmetingen uitgevoerd op de connector van de pomp. Zonder aangesloten pomp meet ik bij zowel de voorruit- als achterruitfunctie ongeveer 12 volt.

Zodra ik de pomp aansluit en deze dus belast wordt, verandert het beeld echter. Bij het bedienen van de achterruit blijft er ongeveer 12 volt aanwezig en werkt de pomp normaal. Bij het bedienen van de voorruit zakt de spanning echter terug naar ongeveer 0,3 volt en gebeurt er niets.

Op basis van die metingen was mijn conclusie dat de BCM waarschijnlijk de oorzaak was. Daarom heb ik de BCM vervangen door een exemplaar met hetzelfde onderdeelnummer. Tot mijn verbazing is het probleem daarmee echter niet opgelost.

Gezien deze resultaten begin ik steeds meer te denken dat de oorzaak inderdaad ergens in de bedrading of een connectorverbinding tussen de BCM en de pomp gezocht moet worden. Toch vind ik het opvallend dat de achterruit altijd goed werkt, terwijl de voorruitfunctie juist problemen geeft.

Rik_struik

Nieuw lid
@Rik_struik Ik denk dat er ergens een losse/slechte verbinding in je bekabeling zit. Dit zou een verklaring voor het instorten van de spanning zijn. Je kunt dit testen door (als dat gaat) even een bypass direct vanaf de BCM naar de sproeier te leggen.
Dat is ga ik nog even proberen. Bedankt voor je reactie. Ik laat het weten als hij dan weer werkt.

Tees

Donateur
Nogmaals: de stengel op t stuur is met al deze testen nog niet uitgesloten. Je zou nog kunnen testen wat er gebeurt als je aan de BCM-kant van de bedrading direct spanning op de juiste draad zet, of het dan wel werkt. Zo niet, dan zit het op die draad, zo wel, dan is t daarvoor.

Een bypass zoals @andrehj voorstelt is ook een goede test om de draad te testen, eigenlijk de omgekeerde test van wat ik voorstel.

Duijzer

Donateur
De polariteit van de pomp keert inderdaad om, waardoor hij voor of achter sproeit. Als je de slang hebt omgewisseld en hij sproeit dan wel goed voor zit het probleem niet in de slang. Dan heb je drie opties over:
- Pomp
-Bedrading/aansturing
- Keuzehendel
De pomp heb je uitgebreid getest. Is het wel een originele pomp? Het zou kunnen dat de pomp op zich goed is, maar niet goed werkt in de auto omdat er ergens in de aansturing een codering ontbreekt.
De BCM heb je vervangen, het probleem blijft. Dan blijft bedrading (doormeten..) of de keuzehendel over. Het lijkt zo een geval van sluiting te zijn ergens...

Eltjo

Forumguru
Mijn gedachtegang was gelijk aan die van @Tees, maar her is dus een 2-draads aansturing met polariteitswissel om de dezelfde pomp danwel links of rechts te laten draaien.
Daarmee is het instorten van de spanning vanwege een slecht (2-polige - dus) steker op de pomp en hypothese slechte bedrading dus ook van de baan.

En als je nu zelf de polen op de pomp omdraait en dan weer test? Dit evt. met een paar zelf gefabriceerde draadjes tussen connector en pomp. Op die manier test je ook de sproeierfunctie van de aansturing (hendels aan stuur ook dus).

martijn v o

Forumguru
Nooit eerder gehad, wel kapotte pompjes en lekkende aansluiringen.

Ik kan met niet voorstellen dat er maar twee draden zitten voor twee functies. De bcm gaat geen 12 volt op de massa zetten. Dus ik denk een draad linksom een draad rechtsom en de massa zit dan op de pomp naar het chassis. En dan denk ik toch een slechte kabel. Kun je het schema posten, ik zal zelf eens in mijn schemas van de passat kijken.

Pindasaus

Forumguru
Ik kan met niet voorstellen dat er maar twee draden zitten voor twee functies.
Is toch echt zo. Zie deze foto's als je wilt zien hoe Volkswagen dat doet:

Wat je nog zou kunnen meten, met aangesloten pomp, is of het probleem is dat (1) de BCM de ene draad niet naar de massa trekt of (2) de andere draad niet naar 12 V trekt.

Als er kortsluiting is tussen één draad en massa, verlies je één sproeirichting. Of er kortsluiting is zou je kunnen nagaan door de weerstand te meten tussen de draad (op de stekker) en de massa, voor beide draden afzonderlijk. Hierbij is de pomp niet aangesloten en de BCM het liefst ook niet. Al past deze hypothese weer niet bij je observatie dat de spanning wél aanwezig is als je met de multimeter op de stekker meet...

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan