onderhoudsschema

Goedemiddag, graag jullie advies :giggle:
Mijn Kodiaq 2020 moet voor een onderhoudsbeurt. Volgens mij is het schema klein - klein - groot met een interval van 15.000. Nu rijd ik net geen 15.000 per jaar. Houden jullie die klein - klein - groot aan? Voor mij is dat dan eens in de 3 jaar een grote beurt. Of is het verstandiger om eens in de 2 jaar een grote beurt te doen? Ik wil niet bezuinigen op onderhoud maar vind het ook niet nodig om preventief een soort schijnzekerheid te kopen.
Hoor het graag. Dank alvast!

Tees

Donateur
En bestaat allang niet meer zoiets als een kleine of grote beurt. Afhankelijk van hoe jouw auto ingesteld staat (flexibel of vast interval) en wat je zelf fijn vindt zijn er verschillende onderhoudsactiviteiten nodig. Is ook al vaker hier aan bod geweest.

Mijn schema is:
- elk jaar of 15k km olie + oliefilter + interieurfilter. (Flexibel interval: maximaal 2 jaar of 30k)
- elke 2 jaar remvloeistof
- elke 4 jaar of 60k km bougies
- elke 4 jaar airco (of als ik merk dat het minder wordt)

Volgens mij zijn dit m'n standaardwerkzaamheden, en de rest doe ik wanneer ik merk dat het nodig is.

hemi24

Donateur
Ik ga met @Tees mee, met toevoeging:
- elke 90d km een schoon (motor)luchtfilter.
- (mits aanwezig) elk jaar afvoerkanalen panoramadak reinigen met daarvoor geschikte pees/veer en smeren mechanische delen.
- elke 60d km de DSG laten verversen.

V.w.b. Het luchtfilter weet ik zo niet of hier een jaartal voor staat, maar elke 3 tot 4 jaar zou ik deze vervange (als je de kilometers niet haalt)…

Tees

Donateur
Luchtfilter was ik idd nog vergeten. Staat bij mijn auto 6 maar of 90k voor. DSG en panodak heh ik (nog) niet

Bovenaan Onderaan