Vragen opties occasion Superb

Everlast

Nieuw lid
Goededag!

Ik wil me wel voorstellen maar heb momenteel nog geen Skoda, ik hoop die wel binnenkort te hebben! Met een gezin van 5 ben ik op zoek naar een Superb (of Kodiaq, Tarraco, Touran, maar liever Superb). Maar die zoek ik dus al maanden.. In mijn omgeving staan er niet zoveel en voor vrijwel elke Superb moet ik een een uur/anderhalf uur rijden. En dat alleen op zaterdag..

Maar goed, ik wilde een benzine maar vanwege de beperkte keuze ook phev erbij als optie. Nu heb ik wat vragen over opties die ik achteraf erin kan (laten) zetten.

Budget is overigens 30k met rond de 80k km en boven de 2021.

- Ik heb nu een 360 graden camera en ik wil sowieso niet meer terug naar alleen parkeersensoren. Vreemd genoeg hebben veel wagen na 2022 nog steeds alleen parkeersensoren. Is het bij elke superb mogelijk deze achteraf te voorzien of moet hier al voorbereiding af fabriek voor zijn?
- Dezelfde vraag voor de USB-aansluiting in het middenconsole voor de achterbank. Verrassend veel wagens zonder deze aansluiting. Ik zie topics dat het kan, mijn vraag is meer of er voorbereiding moet zitten.
- Is het achteraf inbouwen van zonwering in de achter portieren mogelijk?
- Welke SOH is bij deze km stand acceptabel?
- Zijn er in zijn algemeenheid nog opties later in te bouwen?

Als dit nog zelf te doen is kan ik mijn zoekcriteria wat versoepelen. Thanks!

Bakkertje

Forumguru
@Antera kom er maar in!

SOH bij 80k mag je zeker boven de 90% verwachten, mijn Passat staat op 172 dkm en zit op 81%
Verder zou ik in jouw geval in Duitsland kijken, daar is de keuze (en uitrusting) vaak beter. Vanwege de lage Co2 ook weinig extra invoerkosten.
p.s. wel grappig dat je dat zegt over die camera, ik heb hem ook op mijn auto maar zou er 1 zonder niet voor laten staan.

Ow en let op! niet alle PHEV's hebben een een toegestaan trekgewicht. Dus als je een caravan oid wilt trekken moet je daar echt goed op letten

Snelle zoektocht: https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=456671596&dam=false&fe=USB&ft=HYBRID&ft=PETROL&isSearchRequest=true&it=LEATHER&ml=:90000&ms=22900;12;;&od=up&pa=CAM_360_DEGREES&ref=srp&refId=3b3dd966-3dac-3295-6c0c-d355978685f2&s=Car&sb=p&searchId=3b3dd966-3dac-3295-6c0c-d355978685f2&vc=Car

is een L&K, met zo'n beetje alles (zelfs een standkachel), maar inderdaad geen usb achterin, voor de rest vinkt ie alles af voor nog geen 22k

• Leuk
Waarderingen: Tees

ESL

Donateur
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s...rb-combi-1-4-tsi-iv-sportline-95-soh-trekhaak Ga bellen dan! :D

Ik had hiervoor een superb3 met eigenlijk alle opties hierboven genoemd. Ik dacht altijd dat ik een redelijk basic uitvoering had. Heeft niet iedere Superb USB-C op de achterbank? En hoe zit het dan met die 230V aansluiting; is die ook niet standaard? Die zat bij mij ook bij de achterbank. (kun je dus ook gebruiken voor telefoon ofzo).
360 camera achteraf of zonwering achteraf zou ik zelf niet aan beginnen geloof ik. 360 camera moet er gewoon op zitten, in plaats van die zonwering achteraf inbouwen (moet je het hele deurpaneel voor vervangen lijkt me!) zou ik dan zelf eerder kiezen voor folie bv.

CharlesTucker

Forumguru
Wat betreft die USB achterin, dat was nogal prijzig vond ik zelf. Zou handig zijn voor de tablets van de passagiers, maar voor het geld kon je ook een paar hele goede/grote powerbanks kopen waar die tablets het ook wel een hele dag op konden volhouden. En daar heb je ook buiten de auto nog wat aan. Dat was in ieder geval mijn overweging om de optie niet aan te vinken bij de bestelling, en mogelijk dachten meer mensen er zo over.

Of het achteraf kan, als ik me goed herinner is er ooit wel eens een topic over geweest hier op het forum. Het kan ook zijn dat bij mij de dealer het zelf wel wilde inbouwen, voor minder geld dan af-fabriek, sorry, het is lang geleden.

Everlast

Nieuw lid
@Antera kom er maar in!

Verder zou ik in jouw geval in Duitsland kijken, daar is de keuze (en uitrusting) vaak beter. Vanwege de lage Co2 ook weinig extra invoerkosten.
p.s. wel grappig dat je dat zegt over die camera, ik heb hem ook op mijn auto maar zou er 1 zonder niet voor laten staan.
Ik had anders stiekem al een DM gestuurd wat betreft de kosten voor het inbouw van een camera :)

Ik heb verder ook al eens gekeken naar bijvoorbeeld das import, maar daar komt nog best wat kosten bij kijken als je er niet zelf geen gaat om de auto op te halen. Dacht iets van 1900 euro. Ik heb ook een auto die ik wil inruilen (een schamele 5000 euro). Geen idee waar ik moet beginnen wil ik er 1 uit Duitsland halen.

Er zijn wat mij betreft ook iets te veel negatieve berichten over phevs waardoor ik wat terughoudender ben, geen idee of dat terecht is overigens. Ik heb 8 zonnepanelen en een eigen oprit. Naar werk en terug is 30km, dus dan kom ik ongeveer wel uit als ik het vergelijk met benzine icm met meer MRB. Maar het feit dat je "het slechtste van 2 werelden" hebt - zoals sommige dat zeggen - schrikt me af.

https://www.marktplaats.nl/v/auto-s...rb-combi-1-4-tsi-iv-sportline-95-soh-trekhaak Ga bellen dan! :D

Ik had hiervoor een superb3 met eigenlijk alle opties hierboven genoemd. Ik dacht altijd dat ik een redelijk basic uitvoering had. Heeft niet iedere Superb USB-C op de achterbank?
Helaas niet, dan zit er een sigarettenbakje..

zonwering achteraf zou ik zelf niet aan beginnen geloof ik.
Duidelijk, gaan we niet doen.

Wat betreft die USB achterin, dat was nogal prijzig vond ik zelf. Zou handig zijn voor de tablets van de passagiers, maar voor het geld kon je ook een paar hele goede/grote powerbanks kopen waar die tablets het ook wel een hele dag op konden volhouden. En daar heb je ook buiten de auto nog wat aan.
Lijkt mij ook een goede oplossing! Misschien moet ik deze eis maar even laten varen.

Welke bij mij op half uur rijden ligt waar ik mijn zinnen misschien op moet zetten: https://www.autotrack.nl/a/skoda-su...nl&utm_medium=referral&utm_campaign=gaspedaal

Bakkertje

Forumguru
niks moet natuurlijk ;)
Ik denk dat de PHEV best betrouwbaar is. En ja je moet ze iedere 15k een beurt geven en iedere 60k moet er nieuwe DSG olie in.
Andersom heeft de 1.5 TSI vaak een zwakke 7 traps dsg die ik dan weer links zou laten liggen..

Voor mij is de PHEV juist het beste van 2 werelden, voordelig rijden op zonnestroom en benzine wanneer het nodig is.

Antera

Donateur
Hierbij mijn antwoorden

- Ik heb nu een 360 graden camera en ik wil sowieso niet meer terug naar alleen parkeersensoren. Vreemd genoeg hebben veel wagen na 2022 nog steeds alleen parkeersensoren. Is het bij elke superb mogelijk deze achteraf te voorzien of moet hier al voorbereiding af fabriek voor zijn? Is zeker niet voorbereid. Moet een module onder de stoel en overal camera's plaatsen en nieuwe kabels. Anders helaas geen 360
- Dezelfde vraag voor de USB-aansluiting in het middenconsole voor de achterbank. Verrassend veel wagens zonder deze aansluiting. Ik zie topics dat het kan, mijn vraag is meer of er voorbereiding moet zitten. Geen voorbereiding moet een kabel aangebracht worden voor de voeding.

- Welke SOH is bij deze km stand acceptabel? Dat is altijd afhankelijk van maar ergens tussen de 90 en 95
- Zijn er in zijn algemeenheid nog opties later in te bouwen? Jazeker maar beetje afhankelijk wat er al wel of niet op zit. Maar een S is vaak al vrij compleet.

ESL

Donateur
Er zijn wat mij betreft ook iets te veel negatieve berichten over phevs waardoor ik wat terughoudender ben, geen idee of dat terecht is overigens. Ik heb 8 zonnepanelen en een eigen oprit. Naar werk en terug is 30km, dus dan kom ik ongeveer wel uit als ik het vergelijk met benzine icm met meer MRB. Maar het feit dat je "het slechtste van 2 werelden" hebt - zoals sommige dat zeggen - schrikt me af.

Ik denk echt dat je angst niet terecht is.

Canon-Eye

Forumguru
Zonwering: ik heb al 3 auto's achter elkaar (vanaf eind 2007) prima ervaringen met Sonniboys gaasschermen, ook nog in combinatie met privacy glass. Ik heb ze er jaarrond in zitten, geen hinder van betekenis in het donker en nul inkijk van buitenaf onder alle omstandigheden. Niet heel goedkoop, wel tamelijk waardevast - je kunt ze altijd wel weer redelijk verkopen.

Qua camera: ik heb achter een kentekenplaathouder met camera laten inbouwen, beeld komt op de Amundsen MIB2. Heb ik ruim voldoende aan i.c.m. pdc voor én achter, die gelijktijdig ook beeld geeft op de Amundsen. Werkt al een jaar of 7 feilloos.

• Leuk

ESL

Donateur
een camera áchter is altijd wel te realiseren en hoeft ook niet vreselijk kostbaar te zijn. TS had het echter over een 360 camera. dat lijkt me al wel weer een heel stuk ingewikkelder en onzinnig kostbaar om achteraf in te bouwen. Als je dat per se wilt, moet je gewoon door blijven zoeken.

• Leuk

unphoto

Actief lid
Voor vrijwel elke Superb moet ik een een uur/anderhalf uur rijden. En dat alleen op zaterdag..
Opvallend vaak genoeg staan de beste Duitse wagens in het oost tot zuid oostelijk deel van het land. Daar zit de import markt nu eenmaal.

Budget is overigens 30k met rond de 80k km en boven de 2021.
Is er een reden waarom jouw afsnijpunt 80k is?
Voor de dagwaarde hoef je dat niet te doen en voor een Plugin Hybride kan dat ook nog eens nadelig zijn. Als het een wagen van 4 jaar oud is en de eigenaar rijdt er dus nauwelijks mee en heeft de wagen non stop aan de lader, no beuno.

Als het om de nieuwe generatie zou gaan (model 2025), dan is überhaupt de SOH niet een issue, ongeacht de km's.

Heb je al in de Superb gereden?
Vrijwel elke bezoeker klaagt direct over het absurd afgestelde rebound. Jouw wenslijst zou dus ook DDC moeten bevatten, tenzij je dat enorm prettig vind natuurlijk.

Ik heb nu een 360 graden camera en ik wil sowieso niet meer terug naar alleen parkeersensoren. Vreemd genoeg hebben veel wagen na 2022 nog steeds alleen parkeersensoren.

Welke wagen heb je nu?
Ik heb de 360 cameras en ik vind het onpraktisch omdat het, in mij optiek, een slecht implementatie is. De manier hoe zicht van de camera's aan elkaar is genaaid van de zijkant, zie ik niets wat ik door de zijspiegels ook niet zie.

Ik sluit mij hier volledig aan bij @ESL. Dit is jouw eigen interpretatie. Mensen die geen (degelijk) onderzoek hebben gedaan m.b.t. hoe het hybride systeem werkt en hoe dit op hun persoonlijke situatie van toepassing, klagen om te klagen.

Wil je echte range?
Neem dan de nieuwe generatie.

Wil je die 30km in 1 rit kunnen maken, dan is dit meer als prima.
In elke scenario ga ik ervan uit dat je weet wat negatieve invloed heeft op de range. Daar staat genoeg info over verspreid. Auto geeft 50km aan...zet je airco, lampen stuurwiel en stoelverwarming aan, reken dan maar op 35km...etc etc.

Bovenaan Onderaan