De verlengde proefrit

Nog een reden waarom ik liever meet wat er in gaat dan afga op wat de auto vertelt over het verbruik: vrijdag de stroom afgetopt voor vertrek. Gedurende de rit alle stroom verbruikt en dus op benzine verder. Op de terugrit dus alleen op benzine gereden, af en toe wat elektriciteit geladen tijdens het afremmen. Ook gezien dat hij aan het laden was terwijl er ook benzine werd verbruikt.

En wat zegt de app: "je hebt zoveel kWh verbruikt en dus zoveel kosten". Hier wordt dus de elektriciteit "in rekening gebracht" die ik opwek door te remmen en dus feitelijk energie is die uit de benzine komt.

Dan is meten "voor de stekker" toch net wat eerlijker...

unphoto

Actief lid
Als de HV accu "leeg" is, zal de brandstofmotor de generator aanslingeren..
De remgeneratie opbrengst is verwaarloosbaar.

Het echte opladen komt d.m.v. de generator.
Helaas kost de generator veel brandstof als deze het volle laadvermogen levert.
Stel je rijdt 5.5~6.5 L/100km, dan gaat je verbruik naar 10~11 L/100km.

De generator is doodsteek voor het gemiddelde verbruik als je een hele lang rit maakt. Het beste is in zo een geval om direct hybride met "auto" regelstrategie aan te zetten i.p.v. een ondergrens in te stellen.
Het nadeel DAAR weer van is, is dat de boost optie in die stand wordt begrensd.

De ondergrens strategie is echt voor als je 0 emissie zones gepland gaat betreden.

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
De ondergrens strategie is echt voor als je 0 emissie zones gepland gaat betreden.

Voor zover ik weet geldt vrijwel overal dat een PHEV níét een zero emission zone in mag. Is in NL overigens nog niet aan de orde nu. Wellicht zijn er een paar lokale uitzonderingen, maar over het algemeen geldt dat zero emission echt volledig zero emission moet zijn (dus BEV of waterstof).

Bovenaan Onderaan