'Piggyback' (zekering) Škoda Fabia Combi III

Ik heb net een telefoonhouder van Wegman (https://wegmanshop.nl/products/wegm...ader-ventilatierooster-raam-dashboard-magsafe) gekocht, maar ik wil hem niet constant in en uit de aanstekervoeding duwen en trekken. En ik zou uiteraard ook niet willen dat hij constant stroom vreet.

Wat zoeken op het wereldwijde web lijkt me te leren dat er geen mooie oplossing is, maar deze Brit heeft er alleszins iets op gevonden:

Ik begrijp ongeveer alles, alleen zijn stap 6 niet. (Ik heb het hier over de 'omschrijving' bij het filmpje; uit het filmpje zelf leren we niet zoveel.)

Heeft iemand hier kennis om me op het juiste pad te zetten? Ik weet bv. niet hoe zo'n ding in het Nederlands genoemd wordt, en ik vind het ook enkel op de Britse versie van Amazon, waar ik uiteraard niet veel mee ben: https://www.amazon.co.uk/Pearl-PWN1082-Fuse-Blade-Breakout/dp/B00DOZCKR4

Maar zelfs dat dingetje is niet helemaal wat het moet zijn, want de connectie in de zekering zou er niet mogen zijn, volgens de uitleg (en dat lijkt me ook logisch, want anders krijg je toch weer gewoon stroom als de sleutel uit het contact is).

Alvast bedankt voor de hulp!

Tees

Donateur
Volgens mij is het enige wat je nodig hebt in die stap is een pinnetje dat de maat van één zekeringpootje heeft. Daar kan je dan de draad die van de piggyback afkomt aan vast maken. Ik zou zelf eigenlijk een andere zekering pakken en die doormidden zagen, en aan de bovenkant een stukje plastic eraf halen in de aansluiting te maken.

Ik meen me te herinneren hier wel eens gelezen te hebben dat er bij sommige VAG-modellen de mogelijkheid was om de zekering in een andere aansluiting te steken om de sigarettenaansteker om te zetten van een constante naar een geschakelde plus. Maar geen idee of dat echt zo werkt en of dat bij de F3 ook kan.

Ik zou zelf eigenlijk een andere zekering pakken en die doormidden zagen, en aan de bovenkant een stukje plastic eraf halen in de aansluiting te maken.
Aha, dat klinkt als een goed idee, inderdaad!

Ik meen me te herinneren hier wel eens gelezen te hebben dat er bij sommige VAG-modellen de mogelijkheid was om de zekering in een andere aansluiting te steken om de sigarettenaansteker om te zetten van een constante naar een geschakelde plus. Maar geen idee of dat echt zo werkt en of dat bij de F3 ook kan.
Ja, dat heb ik ook zien voorbij komen. Ik heb er ook een filmpje over gezien, bij een of andere Golf. Maar bij de Fabia III ziet het er allemaal anders uit, en lijkt dat geen optie.

Frup

Forumguru
Ik had via een piggyback en een geschakelde plus, een losse sigarettenaansteker achter het dashboard gemaakt. Daarop de aansluiting van de telefoonhouder aangesloten (het geheel met isolatietape vastgezet en geisoleerd). De aarde met ringstekkertje vastgezet naast de zekeringruimte. Bij verkoop van de auto kon ik de boel weer makkelijk ontmantelen. Werkte uitstekend.

Ik had via een piggyback en een geschakelde plus, een losse sigarettenaansteker achter het dashboard gemaakt. Daarop de aansluiting van de telefoonhouder aangesloten (het geheel met isolatietape vastgezet en geisoleerd).
Nog beter! Want door het korte armpje van de Wegman heb ik besloten om hem links van mij te zetten. Maar dan loopt dat USB-kabeltje zo belachelijk over de stuurkolom...

Moet ik bij de zoektocht naar zo'n losse sigarettenaansteker ergens op letten qua wattage of ampèrage?

De aarde met ringstekkertje vastgezet naast de zekeringruimte.
Dat heb ik niet helemaal begrepen. Wat bedoel je juist met dat "ringstekkertje"?

(Ik ben eerder een "autodidact" dan een geschoold elektricien of mechanicien...)

Bovenaan Onderaan