Vreemd geluid bij optrekken/helling – Karoq 1.5 dsg 2021

ahdri

Nieuw lid
Ik heb twee weken geleden een Škoda Karoq gekocht met ongeveer 195.000 km op de teller. Het schakelen voelt soepel aan, maar de afgelopen dagen hoor ik een vreemd geluid.

Bij normaal rijden op een vlakke weg hoor ik het af en toe heel kort (ongeveer 2–3 seconden). Gisteren, bij het wegrijden op een helling in de garage, was het geluid veel duidelijker en hield het ook langer aan.

Ik heb ook een filmpje waarop het geluid goed te horen is:

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn of waar ik het beste naar kan laten kijken?

hemi24

Donateur
Ik hoop voor je dat het de multiriem is, anders kun je de spaarpot plunderen voor een herstelling aan je DSG… :nailbiting:

ahdri

Nieuw lid
De enige optie is om terug te gaan naar de garage en te vragen wat zij hierover te zeggen hebben, want dit lijkt een bestaand probleem waar ze niets over hebben gemeld. Het is verstandig om meteen een afspraak te maken om te laten controleren of het de multiriem/V-snaar is en niet de DSG

EdwardP

Forumguru
Als er nog garantie op zit zou ik lekker terug naar de garage gaan en laten checken. Als er geen garantie op zit ook trouwens...

ahdri

Nieuw lid
Er zit geen garantie op, maar dat iets al binnen twee weken kapot gaat is natuurlijk niet de bedoeling. Daarom stuur ik eerst een vriendelijk bericht en wacht ik hun reactie af. Mocht het nodig zijn, dan zal ik kijken wat er mogelijk is via de wettelijke garantie

Tees

Donateur
Vriendelijk beginnen is altijd verstandig, dreigen kan later altijd nog ;)

Zie je tijdens dit geluid de toerenteller ook variëren terwijl de snelheid niet gelijk daarmee oploopt? En gebeurt alleen in de even of juist in de oneven versnellingen? Dan zou het een dikke slip in één van de twee DSG koppelingen kunnen zijn, al heb ik nog nooit gehoord dat dat zó een geluid kan veroorzaken. Normaliter zou er dan al veel eerder een foutmelding gekomen zijn.

Slip in de multiriem zou ook zeker kunnen. Dan zou je overigens wel duidelijk slijtage van die riem moeten kunnen zien. Of hij is nat van bijvoorbeeld olie, dan heb je meteen een ander probleem erbij...

Ludo_Karoq

Actief lid
Oei dit is geen goed vooruitzicht.
Geen garantie, betekent dat dan dat de auto partikulier gekocht is?.
Of is het in Nederland niet standaard, een jaar garantie bij een autobedrijf?.

Tees

Donateur
Heeft niets met afkopen te maken: in Nederland hebben we het non-conformiteits principe, wat (niet geheel terecht) wel eens 'wettelijke garantie' genoemd wordt. Dat principe zegt dat een product moet voldoen aan wat je ervan had kunnen verwachten, gegeven prijs en staat bij aankoop.
Garantie bij tweedehands koop is altijd bovenwettelijk, en daarmee optioneel. En daar betaal je vrijwel altijd extra voor (tegenwoordig, was een paar jaar geleden bij BOVAG bedrijven nog vaak inbegrepen bij de prijs).

EdK

Forumguru
Garantie bij tweedehands koop is altijd bovenwettelijk, en daarmee optioneel. En daar betaal je vrijwel altijd extra voor (tegenwoordig, was een paar jaar geleden bij BOVAG bedrijven nog vaak inbegrepen bij de prijs).
En door het niet te nemen , zie ik dit als een afkopen met dus een risico.

Tees

Donateur
Wordt een beetje tekstneuken, maar afkopen impliceert dat het standaard is en je er actief vanaf moet zien. Het is juist (zowel juridisch als praktisch) andersom. Gegeven de vraag is dat verschil wel relevant.

• Wow
Waarderingen: EdK

Ludo_Karoq

Actief lid
Oke duidelijk anders dan in Belgie. (1 europa zegt men dan) :nono:
Hier is het standaard 1 jaar garantie bij een autobedrijf.
Partikulier is in de staat dat het voertuig zich bevind bij de verkoop.

• Leuk
Waarderingen: EdK

ahdri

Nieuw lid
Vriendelijk beginnen is altijd verstandig, dreigen kan later altijd nog ;)

Zie je tijdens dit geluid de toerenteller ook variëren terwijl de snelheid niet gelijk daarmee oploopt? En gebeurt alleen in de even of juist in de oneven versnellingen? Dan zou het een dikke slip in één van de twee DSG koppelingen kunnen zijn, al heb ik nog nooit gehoord dat dat zó een geluid kan veroorzaken. Normaliter zou er dan al veel eerder een foutmelding gekomen zijn.

Slip in de multiriem zou ook zeker kunnen. Dan zou je overigens wel duidelijk slijtage van die riem moeten kunnen zien. Of hij is nat van bijvoorbeeld olie, dan heb je meteen een ander probleem erbij...
Ik ga dit even nakijken

PizzaPieter

Donateur
Als je een marktconforme prijs betaald hebt, mag je bepaalde dingen van een product verwachten, zoals dat het niet binnen 2 weken geluiden als deze maakt.
"een produkt moet voldoen aan de eigenschappen die je als consument redelijkerwijze mag verwachten".

Dus even een belletje doen met de verkoper en zien hoe bereidwillig deze is.

Bovenaan Onderaan