Trekhaak geschakelde plus pin 10

SkodaBart

Actief lid
Nu ik een aantal keer een caravan achter mijn Kodiaq heb gehangen ben ik er achter gekomen dat ik geen spanning op pin 10 (de geschakelde plus) van mijn trekhaak heb. Bij uitlezen krijg ik de foutcodes B1996F1 (voedingsspanning contact 30, onderbreking laadkabel) en P175700 (stroomvoorziening onderbreking). Als ik de livedata van de voedingsspanningen bekijk dan heb ik op de spanning contact 30 aanhangervoeding netjes 12V, maar geeft deze bij status contact pin 9 (constante plus) en 10 (geschakelde plus) de melding “uit”. Ik heb de zekeringen doorgemeten, die zijn in orde. Is er iemand die weet waar ik verder moet zoeken of moet ergens de spanning ingeschakeld worden?

Frup

Forumguru
Herkenbaar. Er schijnen wagens te zijn die af fabriek niet met een geschakelde plus op 10 worden geleverd. Volgens zeggen was dat in Duitsland niet gebruikelijk (heb een import auto).
Vervelend voor caravans. De dealer wilde de gehele kabelboom vervangen. Mijn vakgarage heeft toen tegen lagere kosten een aparte kabel getrokken.
Check dan ook even de massa op pin 13. Bij mij werkte toen de koelkast niet. Die kon de dealer eenvoudig maken.

• Leuk
Waarderingen: Tees

marco_b

Forumguru
Mijn ervaring is dat je dit bij montage van een trekhaak er expliciet bij moet vermelden.

wat ik uit verhaal niet kan opmaken: heeft het wel gewerkt of kom jer nu achter dat de draad niet is gemonteerd?

SkodaBart

Actief lid
heeft het wel gewerkt of kom jer nu achter dat de draad niet is gemonteerd
Onbekend, mijn vorige caravan was zo oud, daar zaten alleen de verlichting aangesloten en geen extra. Uiteraard ook met draaiende motor bekeken.

Wat ik alleen nog wel vreemd vind is dat die foutmeldingen er in staan. Als de kabel er niet zit, waarom zou er dan een controle vanuit het systeem op zitten? Weet iemand waar de trekhaakmodule zit? Anders trek ik dit weekend eens wat bekleding los.

Bovenaan Onderaan