Citigo koplampen vervangen?

Ik heb al een beetje zitten kijken hier maar niks kunnen vinden. Wellicht dat iemand het weet. Passen de koplampen van een nieuwere versie(facelift) op de oude versie? Zodat je wat beter licht hebt en mooie dagrij verlichting etc..
En is dat kwa bekabeling makkelijk te doen?

Anders ga ik de koplampen open maken en er een mooi setje Xenon projectoren in zetten wellicht.

Laatst bewerkt:

hemi24

Donateur
Achteraf xenonlampen in koplampunits met reflectortechniek stoppen, is volgens mij het ergste wat je je tegenliggers kunt aandoen…
Zeker bij een kleine lichte wagen als een Citigo, die wat meer stuitert en sneller doorhangt van achteren…

Laatst bewerkt:

Slider

Forumguru
@hemi24 Hij heeft het over xenon projectoren, dat is juist nog beter dan halogeen in reflectoren.

Ik had dat bij mijn focus destijds ook gedaan. Rete strak lichtbeeld, veel beter dan er voor. Door de projectoren heb je scherpe lichtlijn.

Dit deed ik wel bij een reserve set koplampen, zodat ik mijn eigen set niet zou verpesten. Was ook nog een auto model waar ik met 2 schroeven de units kon verwisselen.
Dat is ook de reden dat ik het bij de O3 FL niet meer doe.

IMG_20201005_135324.jpg

IMG_20200920_103252.jpg

IMG_20201014_204719.jpg

Veel simpeler is legale LED's te plaatsen, zoals de Osram serie:
1770624230819.png

Laatst bewerkt:

hemi24

Donateur
@Slider : wat JIJ ziet en wat de tegenligger ziet kan een wereld van verschil maken; ook met projectorlampen zul je in standaard reflector lampunits het nodige strooilicht krijgen en die kan rete irritant zijn voor een tegen- of voorligger!

Feit is: Xenon (of projectorlamp) is nooit op een Citigo geleverd en de units zijn daar niet op geconstrueerd…

Slider

Forumguru
Als je dat als hinderlijk beschouwd, dan is het stadslichtje verblindend....
Halogeen heeft ook altijd rondom strooilicht, maar niet elk strooilicht is krachtig genoeg om hinderlijk te zijn.

Wat er rondom langs komt is veel zwakker dan een stadslichtje of een DRL.
1770634929057.png

Ik had ze destijds ook getest, vanuit een andere auto en op afstand op straat. Pas als ik zakte tot onder de scheidingslijn, gaf het (uiteraard) hinder, want dan kijk je in het lens licht direct.

De vraag is eerder, of je dit moet willen voor legaliteit.
Daarom was het bij mij een hobby project met een extra set koplampen. Niet elke APK keurder zal dit waarderen wellicht.

Dan zijn de legale Osrams een betere optie, al zal dat meer strooilicht geven (net zoals halogeen) dan dit soort projector lenzen.

@hemi24 Hij heeft het over xenon projectoren, dat is juist nog beter dan halogeen in reflectoren.

Ik had dat bij mijn focus destijds ook gedaan. Rete strak lichtbeeld, veel beter dan er voor. Door de projectoren heb je scherpe lichtlijn.

Dit deed ik wel bij een reserve set koplampen, zodat ik mijn eigen set niet zou verpesten. Was ook nog een auto model waar ik met 2 schroeven de units kon verwisselen.
Dat is ook de reden dat ik het bij de O3 FL niet meer doe.

Bekijk bijlage 121186

Bekijk bijlage 121188

Bekijk bijlage 121190

Veel simpeler is legale LED's te plaatsen, zoals de Osram serie:
Bekijk bijlage 121191
Ja. Precies. Mooi zwart maken van binnen lenzen erin. Bij mijn motor ook gedaan toen. Die leds weet ik nog niet hoor. Sterkere lampen in halogeen behuizing verstrooit heel veel licht denk ik. Heb jij er goede ervaring mee?

@Slider : wat JIJ ziet en wat de tegenligger ziet kan een wereld van verschil maken; ook met projectorlampen zul je in standaard reflector lampunits het nodige strooilicht krijgen en die kan rete irritant zijn voor een tegen- of voorligger!

Feit is: Xenon (of projectorlamp) is nooit op een Citigo geleverd en de units zijn daar niet op geconstrueerd…
Met die mooie nieuwe technieken en lampen in die nieuwe auto's (waaronder automatische groot licht) wordt ik door gemiddeld 4 van de 10 auto's verblind. Zoveel tegemoet komend of achterop komend en in een bocht vaak al helemaal dus ik vind het helemaal best dat ik eventueel mensen verblind ;)
En als de apk aangeeft dat het niet mag dan zet ik de originele er weer in.

Maar niemand die antwoord kan geven op de vraag of de facelift lampen geplaatst kunnen worden? Volgens internet moet dat wel kunnen... Ik zal toch niet de enige zijn die dat wil?

EdK

Forumguru
Heb jij er goede ervaring mee?
Heb Osram H7 Leds gehad in de motorfiets en lichtbeeld was zelfde als een halogeen.
Meer lichtopbrengst met de LEDS gehad en nooit gehad dat tegenstanders naar me seinde omdat men last had van de koplamp.
En in Duitsland zijn vele al goedgekeurd in diverse wagens / motoren die halogeen koplampen hebben..|
Tsja of je door APK komt ermee ?? Met motorfiets heb je geen APK keuringen....
Maar in diverse wagens met leds gereden en altijd de APK door gekomen, moet ze alleen na montage wel even afstellen / controleren

Berrychello

Forumguru
Projectoren geven het beste lichtbeeld. Ik vind het bijzonder dan er led lampen zijn die zijn goedgekeurd voor reflector units, heb zelf geen ervaring met die lampen.
Heb in mijn Focus led in reflector units gehad en dat was niks. Toen projector units gekocht en dat was top. Iets te goed, want de scheidslijn in het lichtbeeld was zo scherp dat ik van de auto voor me de kentekenplaat niet kon zien maar de achterbumper uitstekend werd verlicht.

Terug naar de initiële vraag: omdat de facelift ook dagrijverlichting heeft denk ik dat de stekkerverbinding anders is dan bij de pre facelift.

hemi24

Donateur
De pre-facelift heeft toch ook gewoon dagrijverlichting?

Problemen waar je tegenaan gaat lopen:
pre-facelift heeft 1xH4 (dim- en grootlicht);
facelift heeft 2xH7 (één voor dimlicht en één voor grootlicht).

Stadslicht van de pfl is een W21/5W lampje, terwijl de led van de facelift 8W/1,1W is…

pfl: 3 losse stekker, terwijl de fl één gecombineerde stekker heeft.

Valt wel weer wat te bedenken zodat het werkt, maar pasklaar lijkt het zo niet…

Hier ook wat info:

Laatst bewerkt:
De pre-facelift heeft toch ook gewoon dagrijverlichting?

Problemen waar je tegenaan gaat lopen:
pre-facelift heeft 1xH4 (dim- en grootlicht);
facelift heeft 2xH7 (één voor dimlicht en één voor grootlicht).

Stadslicht van de pfl is een W21/5W lampje, terwijl de led van de facelift 8W/1,1W is…

pfl: 3 losse stekker, terwijl de fl één gecombineerde stekker heeft.

Valt wel weer wat te bedenken zodat het werkt, maar pasklaar lijkt het zo niet…

Hier ook wat info:
Heyyyy. Thanks man. Dat klinkt niet als plug and play idd. Maar wellicht is er een verloop in elkaar te flanzen. Maar kwa vorm en bevestigingspunten kan het dus wel. Hmmmm.
Ga morgen even het filmpje bekijken

Projectoren geven het beste lichtbeeld. Ik vind het bijzonder dan er led lampen zijn die zijn goedgekeurd voor reflector units, heb zelf geen ervaring met die lampen.
Heb in mijn Focus led in reflector units gehad en dat was niks. Toen projector units gekocht en dat was top. Iets te goed, want de scheidslijn in het lichtbeeld was zo scherp dat ik van de auto voor me de kentekenplaat niet kon zien maar de achterbumper uitstekend werd verlicht.

Terug naar de initiële vraag: omdat de facelift ook dagrijverlichting heeft denk ik dat de stekkerverbinding anders is dan bij de pre facelift.
Is idd super scherpe scheidingslijn.

Heb Osram H7 Leds gehad in de motorfiets en lichtbeeld was zelfde als een halogeen.
Meer lichtopbrengst met de LEDS gehad en nooit gehad dat tegenstanders naar me seinde omdat men last had van de koplamp.
En in Duitsland zijn vele al goedgekeurd in diverse wagens / motoren die halogeen koplampen hebben..|
Tsja of je door APK komt ermee ?? Met motorfiets heb je geen APK keuringen....
Maar in diverse wagens met leds gereden en altijd de APK door gekomen, moet ze alleen na montage wel even afstellen / controleren
Wellicht dat ze nu beter zijn maar heb geen goede ervaring met leds of Xenon in halogeen behuizing. Ga mij er is in verdiepen.

Bovenaan Onderaan