JeSko's zoektocht naar een deftige volgende auto

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Heb het zoekertje gemaakt maar staat nog niet online, even wachten tot het weer wat beter word. Toekomstige auto hangt ook niet af van de verkoop van de VRS dus dat is geen factor, al wil je liefst geen twee auto's voor de deur.

En het is simpel maar een RS3 blijft duur voor de leeftijd, voor minder geld heb je een Golf 8R van 2022 met 40k km's, bij DVX staat een knappe te koop. Maar dat is een afweging die ik moet maken, nieuwer en goedkoper maar met minder ziel en mogelijks dat ik spijt ga hebben, of ouder en duurder maar met meer ziel en gewoonweg unieker.

In te schatten kosten heb ik al een beeld van, 600 taks per jaar en 2000 eerste inschrijving, verzekering tussen de 600-1000 per jaar, maar wil graag een omnium dus dat gaat wat hoger liggen. Dat is het me wel waard allemaal. Opvallend is wel dat alle RS3's eeuwig te koop blijven staan, ze geraken niet verkocht wat in mijn voordeel is. Zou wel erg graag de Sedan willen, wat de keuze echt beperkt maakt.

Als het weer eindelijk betert ga ik testritten inplannen.

JeSko

Forumguru
@hemi24

Denk ik ook, ze schommelen echt tussen 30-50 k, en men vraagt even veel voor een pré facelift als voor de facelift, valt geen maat op te nemen.

Arjan1985

Forumguru
Ik denk wel dat de Audi RS3 die je zoekt, ondanks dat ze “ouder” zijn, uiteindelijk meer geld waard zullen zijn dan een nieuwere auto.
Los van de ze te “veel” vragen kan het ook nog zo zijn dat alle Audi RS3 eigenaren er eigenlijk niet vanaf willen en omwille daarvan maar een te hoge prijs vragen ;)
Zijn die nieuwere Golf typen uit 2022 al te chippen eigenlijk? Ik dacht dat dat chippen vanaf 2021 of zo niet meer kon? (Klok en klepel, wellicht heb ik het mis). Zoals de 1.5 TSI niet meer te chippen is in de hedendaagse auto’s.

JeSko

Forumguru
@Arjan1985

Audi RS is idd een heel stuk waardevaster, zeker degene met Motorcode DAZA, dat is de facelift zonder OPF filter, die hebben ze ook maar 1-2 jaar gebouwd dacht ik, de DNWA met OPF filter is een stuk minder gewild, ik wil dan ook erg graag de DAZA, die heeft een beter geluid en betere flow.

Golf R mk8 is al te chippen, rijden er al rond met zelfs stage 3, stage 1 haal je zo 380-400 pk, stage 2 en 3 dan ga je richting 430 en zelfs 500. Voor de EA888 motoren word altijd enorm gepusht om deze zo snel mogelijk te kraken, puur omdat die het vaakst getuned worden denk ik.

leon-cupra

Forumguru
en het is simpel maar een RS3 blijft duur voor de leeftijd, voor minder geld heb je een Golf 8R van 2022 met 40k km's, bij DVX staat een knappe te koop. Maar dat is een afweging die ik moet maken, nieuwer en goedkoper maar met minder ziel en mogelijks dat ik spijt ga hebben, of ouder en duurder maar met meer ziel en gewoonweg unieker.
Denk dat je het heel goed analyseert. Is een afweging die je dan voor jezelf moet maken, maar denk eens je je zinnen op de RS3 gezet hebt, tja, dan gaat zo een R gewoonweg teleurstellen.
In te schatten kosten heb ik al een beeld van, 600 taks per jaar en 2000 eerste inschrijving, verzekering tussen de 600-1000 per jaar, maar wil graag een omnium dus dat gaat wat hoger liggen. Dat is het me wel waard allemaal.
het jou waard zijn is wel iets anders dan het te moeten blijven betalen. Hou daar wel rekening mee (weet het uit ondervinding) ;)
Opvallend is wel dat alle RS3's eeuwig te koop blijven staan, ze geraken niet verkocht wat in mijn voordeel is. Zou wel erg graag de Sedan willen, wat de keuze echt beperkt maakt.
Is eigenlijk heel simpel é. De overweging die jij nu maakt, die maken héél veel kopers. En uiteindelijk kiezen heel veel kopers eieren voor hun geld, nl schaffen ze een jongere Golf R aan. Minder kans op dure herstellingen, maandelijkse kosten lager en uiteindelijk voor onze wegen nog steeds té snel. De RS3 is de droom, maar in vele gevallen volgt de portemonnaie niet de droom ...
En of dat in jouw voordeel speelt ... denk het niet. Een echte RS3 koper wilt een RS3 en geen Golf R ;)

JeSko

Forumguru
Kleine update ivm de zoektocht, die bewijst nl erg lastig te zijn. Heb enkele wensen die het blijkbaar moeilijk maken. Namelijk een facelift RS3, max 120.000 km, de DAZA motor ( non OPF van 2017-2018/19 ) en liefst een sedan. Op zich zou je denken oke dat valt mee, maar er staan er om te beginnen al niet veel te koop, daarbij komt dat ik zo'n groot bedrag ook liefst wil uitgeven bij een garagist/verkoper en niet bij een particulier, 30-35 k neertellen bij een particulier voelt om één of andere reden niet comfortabel aan. De sedan op zich is ook gewoon veel zeldzamer, ik had dat eigenlijk niet verwacht. En de DAZA non opf motor is ook niet erg lang gemaakt, de oudere CZGB motor zat in de pre facelift en die auto's zijn toch een stuk minder knap gelijnd, en missen zaken zoals digital display en het fel verbeterde onderstel, de pré facelift was namelijk een erg matige auto qua bochtenwerk. De motor na de DAZA, de DNWA, is met partikelfilter waardoor ik dat rauwe 5cylinder geluid te hard mis. Goed, dat alles maakt de keuze niet reuze, ik overwoog laatst om de knoop door te hakken voor een Sedan bij een particulier, maar zoals gezegd voelt dat niet goed aan, dat blijft een grotere gok dan kopen met één jaar garantie.

Heb ik mezelf nu vastgepind op iets dat amper haalbaar is? Gewoon de hatchback kopen zou alles oplossen, die zijn vlot te verkrijgen, maar dat voelt weer als een compromis en van de Sedan gaat mijn hart oprecht sneller slaan.

De Skoda staat online overigens, krijg wel wat reacties maar uiteraard niet overweldigend, heb wel één jongen die hem graag wilt, maar die kan pas kopen als zen eigen wagen verkocht geraakt.

EdK

Forumguru
Heb enkele wensen die het blijkbaar moeilijk maken.
Maar komt dit ook omdat je alleen in het kleine België alleen zoekt of kijk je bv ook in Duitsland en dan eventueel door een Vlaamse dealer naar Belgie laten brengen als deze dat wil en je ook hierop één jaar garantie geeft !?

JeSko

Forumguru
@EdK

Kijk zowel in België Nederland als Duitsland, maar overal geld hetzelfde, in Duitsland staan bv een dertigtal RS3's te koop binnen mijn budget vs 15 in België, dus daar is de markt niet veel groter, het valt ook op dat er geen prijsverschil is, in Duitsland staan er ook vooral pré facelifts te koop ( voor hoge bedragen gek genoeg )

Ik heb een adres voor import, die man ga ik eens benaderen, hij zoekt idd wat de klant vraagt en importeert dan voor een vast bedrag met garantie, hij heeft natuurlijk contacten en weet ook vaak al af van auto's die te koop komen te staan maar nog niet officieel op de markt zijn.

leon-cupra

Forumguru
Het ongeduld begint te komen ... begrijp het :D
Ach, je hebt tijd. Zoekactie bewaren op de verschillende sites/apps en iedere dag kijken. Staat zo ook al een jaar een zoekactie op mijn autoscout :D

Maar betreft het gevalletje garantie, wil je echt safe zitten zal je toch iemand moeten vinden die in BE garantie wil geven. Het is een heel gedoe wanneer je in BE je wagen wilt laten herstellen, terwijl het over DE garantie gaat. Niet iedere garage is daar happig op. Wie betaalt de factuur hé. Mijn broer wou ook eerst een Duitse 340i importeren, maar is daar ook vanaf gestapt omwille van het garantieverhaal (om minder miserie te hebben, want uiteindelijk heb je uiteraard bij een handelaar altijd garantie).

JeSko

Forumguru
@Tman0961

Dat kan, maar de aankoopkeuring ( in België keuring voor verkoop genaamd ) is een lachertje, je krijgt hier soms zaken door die keuring waarvan je denkt wablieft? Heb het zelf ook meegemaakt, mijn VRS was gekocht met aankoopkeuring, dus zoals hij was, en een jaar later word hij in dezelfde staat naar de gewone keuring gereden en afgekeurd op meerdere zaken die gewoon netjes vermeld stonden op de aankoopkeuring ( gekleurde gordels, motorkap en nog wat maar ben het vergeten ) . Die aankoopkeuring is ook nooit voldoende om bv mechanische onderliggende problemen bloot te leggen, zoals bv een turbo die slecht aan het worden is, dus het dekt deels wat, maar zeker niet alles en het is dus echt niet vergelijkbaar qua zekerheid tegenover een garage die één jaar garantie op bak/motor en elektronica geeft.

Ja ik mis gewoon een eigen speciale wagen @leon-cupra , ik mis dat zo vreselijk hard maar goed, zoektocht met meldingen blijft idd open staan en ik wacht af tot DE kans zich voordoet. :D en klopt, het is makkelijker om een auto te kopen die al bij een Belgische handelaar staat, dan ben ik ietwat zekerder en voor het niet bestaande prijsverschil moet ik het niet doen. GTI's en R's zijn goedkoop in DL, maar Audi RS'n draaien rond dezelfde prijzen als die in eigen land.

leon-cupra

Forumguru
@JeSko , @Tman0961 bedoelt een aankoopkeuring door een vakgarage. Wordt de wagen van kop tot teen onderzocht. In NL zie je dat veel meer dan hier bij ons. Zie dat regelmatig passeren bij vb de filmpjes van Graper automotive. Maar zoals je ook zegt, onderliggende problemen zullen moeilijk ontdekt worden. Weet ook iemand die zo een nazicht heeft laten doen bij zijn Porsche .. week later luchtvering stuk …

Tees

Donateur
Die aankoopkeuringen hoef je ook niet al te veel van te verwachten hoor. Heb t bij allebei m'n autos gedaan (1x ANWB en 1x Vakgarage) en vooral die laatste kwam echt niets zinnigs uit dat ik zelf niet al gezien of gehoord had.
Maar ik koop dan ook alleen maar topkwaliteit autos ;)

Bovenaan Onderaan