Rijbereik wintersport

hemi24

Donateur
Reken maar op 20 tot 30 minuten laadtijd en snelladen in Duitsland kost tussen de 60 to 90 cent per kWh is mijn ervaring.

Captain Hook

Forumguru
Wat betreft die energieprijzen om elektrisch te rijden:
Ik blijf het vreemd vinden... Er zijn al jarenlang talloze tips om, als je fossiel sap moet tanken, niet teveel te betalen bij tankstations direct langs de snelweg. Maar voor een paar cent/dubbeltjes minder per liter, bij bijvoorbeeld een Autohof te tanken.
En we vergelijken heel graag de torenhoge brandstofprijzen in Nederland met die van onze Zuider- en Oosterburen.

Maar als het op de kWh prijs aankomt... dan wordt het aardig stil. :censored:
En vinden we het 'normaal' dat thuisladen meestal wel rond de 25 à 30 cent/kWh kost. Maar dat de prijs bij een willekeurige laadpaal soms wel een factor VIER of VIJF hoger is!
We vinden het toch ook niet normaal dat een liter E10 ineens ACHT EURO zou kosten bij een tankstation?!? :rolleyes:

Want bij dit soort hoge kWh prijzen is elektrisch rijden ineens een stuk kostbaarder per km!:fool:

hemi24

Donateur
@Captain Hook : raakt kant noch wal jouw relaas…

Lijkt me vrij logisch dat 20 minuten snelladen een stukje duurder is dan 6 uur aan een laadpaal hangen.

Of moet premium benzine volgens jouw ook dezelfde prijs hebben als 95/E10?

Captain Hook

Forumguru
Lijkt mij dus helemaal niet logisch. :nono:
Je laadt immers (vrijwel) dezelfde hoeveelheid energie. (minus laadverliezen)

Daarnaast een stukje duurder is heel wat anders dan een factor X keer zoveel!

hemi24

Donateur
Bekijk het zo @Captain Hook :

3 laadstops met een 11KW laadpaal maken dat je voor een ritje uit Oostenrijk een extra hotelovernachting nodig bent, dus dan is de meerprijs voor het snelladen nog niet zo‘n vreemde keuze… :arghh:

willemroq

Nieuw lid
Uit nieuwsgierigheid: hoe lang ben je dan onderweg per keer aan het laden?
Ik ben vol vanuit huis weggereden

En je moet uiteraard altijd min 300/350 kw
Lader hebben. Accu voorverwarmen 30.min voor laden.

Max 30 min.

Laatst bewerkt door een moderator:

Captain Hook

Forumguru
Of moet premium benzine volgens jouw ook dezelfde prijs hebben als 95/E10?
Onzin vergelijk.
kWh = kWh, ongeacht de bron. Elektronen zijn elektronen. Er bestaan geen 'premium' elektronen...

En zelfs dan nog; zogenaamde premium benzine is NIET een factor vier duurder dan zonder-marketing-geneuzel-brandstof.
Dat scheelt hooguit zoiets van 10%, geen VIERHONDERD %!

Trouwens, wel weer treffend dat op een simpele concrete vraag geen antwoord gegeven wordt...
Gewoon; wat kost het nou per kWh, per gereden kilometer aan EV-rijden?
Net alsof we dat niet mogen weten...

EdK

Forumguru
Ach het is maar goed dat jullie geen bootje hebben die aan de elektra in de (Jacht)haven moet..
Daar is de prijs voor een KWh bijna voor een ieder 1eurie
Als vaste lighouder worden er dan nog wel andere tarieven berekend
En deze mensen die klagen vaak dat ze te weinig voor hun euro hebben gekregen, tot we even de laptop aan de elektronica hangen en dan real hun vermogen zien wat ze trekken......

Tees

Donateur
Kom op Erik, je weet net zo goed als wij dat electriciteit een totaal andere energiebron is dan brandstof. Kijk naar de stroommarkt, de tarieven fluctueren van tientallen centen tot negatieve prijzen per kWh. En jouw aansluiting thuis wordt ook sígnificant duurder als je meer vermogen wilt kunnen gebruiken. Het is dus volstrekt logisch dat snelladen meer geld kost dan langzaam laden, en ook dat de prijzen gedurende de dag en op verschillende dagen kunnen fluctueren. En dat is nog los van de marktwerking van vraag en aanbod.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Ik laad in Duitsland, zonder abonnement, bij ENBW snelladers voor 59cent/kWh.
Daarop rij ik (16,5 kWh/100 km) ongeveer 6 km, dus ongeveer 10 cent per km.
In Nederland hoef ik maar heel zelden aan de snellader, maar daar kost me dat bij Fastned 74 cent/kWh.
In Frankrijk kost een kWh bij Ionity 55 cent, en bij EVzen 37 cent (het varieert per aanbieder tussen 25 en 60 cent).
Alles bij snelladers en zonder abo.
Genoeg info @Captain Hook ?

Captain Hook

Forumguru
Kijk @Peter-036 geeft tenminste gewoon antwoord op de vraag.
Zo moeilijk is dat toch niet?
@EdK het gaat niet om een boot, het gaat om een EV.

En ja @Tees juist omdat electriciteit een totaal andere energiebron is, zou er juist veel meer transparantie moeten zijn!
En dat duidelijk is dat er bepaalde partijen zijn die vooral gebaat zijn bij een ondoorzichtige markt. :greedy:

En nogmaals ja, een zwaardere elektraaansluiting is duurder qua vastrecht. Maar als ik echt grootverbruiker ben, dan betaal ik zelfs minder per kWh! En niet TIG keer zoveel!
Daar gaat het nou juist om!

BTW: vervolgens weten we nog steeds niet wat de TS nou betaalde en wat zijn/haar km-prijs was...

EdK

Forumguru
@EdK het gaat niet om een boot, het gaat om een EV.
Duhhhh, je bent weer lekker bezig CH, maar gaat wel om de prijzen van elektra die berekend worden
En wou hier alleen maar mee aangeven dat het nog duurder kan voor een 230V 16A aansluiting....

Denk dat ik de bak dop pinda's er maar weer bij ga pakken..................... :sleep:

Bovenaan Onderaan