Ik schrijf deze review omdat ik anderen wil waarschuwen. Wat onze eerste nieuwe eigen auto had moeten worden—een Skoda Kodiaq PHEV—heeft zich ontwikkeld tot een dossier van gevaarlijke situaties, terugkerende storingen en een dealer die structureel wegkijkt.
1. Problemen binnen 48 uur na levering
Tijdens één van de eerste ritten remde de auto op de snelweg plotseling af naar 50 km/u door foutieve verkeersbordherkenning. De cruisecontrol viel uit en bleek uiteindelijk kapot. Niet bepaald het kwaliteitsniveau dat je verwacht bij een nieuwe auto.
2. Meerdere levensgevaarlijke noodstops op de snelweg
Op 6 februari maakte de auto op de A2 een spontane noodstop terwijl ik op de middelste rijstrook reed. Gordel trok strak aan, stuur blokkeerde—levensgevaarlijk.
Op 30 juni gebeurde exact hetzelfde opnieuw, tijdens de spits al er auto's met 100 kilometer snelheid op je afkomen. Vanaf dat moment durfde ik simpelweg niet meer in de auto te rijden.
En dit is niet uniek: op Facebook en het Skoda-forum melden meerdere rijders exact dezelfde onverklaarbare noodstops.
Het gaat dus niet om een incident, maar om een patroon dat hardnekkig wordt genegeerd.
Daarnaast: ook DEKRA is inmiddels met deze problematiek bekend.
Voor wie DEKRA niet kent: dit is een internationaal, onafhankelijk keurings- en testinstituut dat gespecialiseerd is in technische inspecties, voertuigveiligheid en schaderapportages. Dat zelfs een partij als DEKRA deze meldingen kent, zegt genoeg over de ernst en het terugkerende karakter van dit probleem.
3. Vakantiepech en wegslepen
Tijdens onze vakantie weigerde de auto soms in Drive of Retour te gaan en later ging het koelingssysteem in alarm. De auto moest met caravan weggesleept worden. De Belgische dealer vond—wederom—geen oorzaak. Het patroon van wél gevaarlijke situaties, maar géén gevonden oorzaken begint inmiddels pijnlijk duidelijk te worden.
4. Dealer schuift schuld af zonder enig bewijs
Na zes weken onderzoek kreeg ik te horen dat ik “180 seconden geen stuurinput zou hebben gegeven en waarschuwingen zou hebben genegeerd.”
Dit is aantoonbaar onjuist.
Maar tot op de dag van vandaag heb ik geen enkel rapport, geen ruwe data, geen logbestanden, niets ontvangen. Alleen dezelfde niet-onderbouwde beschuldiging die hen het beste uitkomt.
5. Onbeschofte service en nul bereidheid om mee te denken
Een leenauto kreeg ik pas na stevig aandringen, en die moest ik meteen weer inleveren zodra ze besloten dat er “niets mis was”.
Toen ik aangaf dat ik mezelf niet meer veilig voelde in de auto, werd ik compleet aan mijn lot overgelaten.
Zelfs een dreiging met stallingskosten volgde.
Mijn verzoek om een terugkoopvoorstel werd compleet genegeerd en na tien dagen afgedaan met:
“Wij kopen de auto niet terug. Er mankeert niets aan.”
Eindoordeel
Na tien maanden van gevaarlijke situaties, terugkerende storingen, gebrek aan transparantie, het negeren van vergelijkbare klachten van andere rijders én het feit dat zelfs DEKRA dit probleem kent, is mijn conclusie duidelijk:
Skoda Udenhout, Skoda Nederland en importeur PON nemen veiligheid en klantzorg niet serieus.
Ik voel me niet gehoord, niet serieus genomen en ronduit slecht behandeld.
Voor mij nooit meer Skoda. Niet bij Udenhout, niet bij een andere dealer.
Mocht je dit verhaal herkennen, stuur dan graag een privé bericht mogelijk kunnen we gezamenlijk iets ondernemen.
1. Problemen binnen 48 uur na levering
Tijdens één van de eerste ritten remde de auto op de snelweg plotseling af naar 50 km/u door foutieve verkeersbordherkenning. De cruisecontrol viel uit en bleek uiteindelijk kapot. Niet bepaald het kwaliteitsniveau dat je verwacht bij een nieuwe auto.
2. Meerdere levensgevaarlijke noodstops op de snelweg
Op 6 februari maakte de auto op de A2 een spontane noodstop terwijl ik op de middelste rijstrook reed. Gordel trok strak aan, stuur blokkeerde—levensgevaarlijk.
Op 30 juni gebeurde exact hetzelfde opnieuw, tijdens de spits al er auto's met 100 kilometer snelheid op je afkomen. Vanaf dat moment durfde ik simpelweg niet meer in de auto te rijden.
En dit is niet uniek: op Facebook en het Skoda-forum melden meerdere rijders exact dezelfde onverklaarbare noodstops.
Het gaat dus niet om een incident, maar om een patroon dat hardnekkig wordt genegeerd.
Daarnaast: ook DEKRA is inmiddels met deze problematiek bekend.
Voor wie DEKRA niet kent: dit is een internationaal, onafhankelijk keurings- en testinstituut dat gespecialiseerd is in technische inspecties, voertuigveiligheid en schaderapportages. Dat zelfs een partij als DEKRA deze meldingen kent, zegt genoeg over de ernst en het terugkerende karakter van dit probleem.
3. Vakantiepech en wegslepen
Tijdens onze vakantie weigerde de auto soms in Drive of Retour te gaan en later ging het koelingssysteem in alarm. De auto moest met caravan weggesleept worden. De Belgische dealer vond—wederom—geen oorzaak. Het patroon van wél gevaarlijke situaties, maar géén gevonden oorzaken begint inmiddels pijnlijk duidelijk te worden.
4. Dealer schuift schuld af zonder enig bewijs
Na zes weken onderzoek kreeg ik te horen dat ik “180 seconden geen stuurinput zou hebben gegeven en waarschuwingen zou hebben genegeerd.”
Dit is aantoonbaar onjuist.
Maar tot op de dag van vandaag heb ik geen enkel rapport, geen ruwe data, geen logbestanden, niets ontvangen. Alleen dezelfde niet-onderbouwde beschuldiging die hen het beste uitkomt.
5. Onbeschofte service en nul bereidheid om mee te denken
Een leenauto kreeg ik pas na stevig aandringen, en die moest ik meteen weer inleveren zodra ze besloten dat er “niets mis was”.
Toen ik aangaf dat ik mezelf niet meer veilig voelde in de auto, werd ik compleet aan mijn lot overgelaten.
Zelfs een dreiging met stallingskosten volgde.
Mijn verzoek om een terugkoopvoorstel werd compleet genegeerd en na tien dagen afgedaan met:
“Wij kopen de auto niet terug. Er mankeert niets aan.”
Eindoordeel
Na tien maanden van gevaarlijke situaties, terugkerende storingen, gebrek aan transparantie, het negeren van vergelijkbare klachten van andere rijders én het feit dat zelfs DEKRA dit probleem kent, is mijn conclusie duidelijk:
Skoda Udenhout, Skoda Nederland en importeur PON nemen veiligheid en klantzorg niet serieus.
Ik voel me niet gehoord, niet serieus genomen en ronduit slecht behandeld.
Voor mij nooit meer Skoda. Niet bij Udenhout, niet bij een andere dealer.
Mocht je dit verhaal herkennen, stuur dan graag een privé bericht mogelijk kunnen we gezamenlijk iets ondernemen.
