JeSko's zoektocht naar een deftige volgende auto

JeSko

Forumguru
@Tees

Haha zo rap ben ik nu ook weer niet :D ja dat is ook wel een dingetje, de reputatie van de R is zo mogelijk nog slechter als die van een GTI.. de RS3 is puur motor geluid en enkel kenners gaan weten wat het juist is.

leon-cupra

Forumguru
We weten niet alles over jouw financiele situatie, jouw echte wensen , ... maar wetende wat ik weet van hetgeen je hier deelt: van eigen woning naar huurwoning (dus iedere maand geld in de vuilbak - snap dat het wss niet anders kan), waarschijnlijk een mooie meerwaarde op jouw woning gekregen (vandaar ook de mogelijkheid tot iets leuks te kopen) ... dus overal groen licht. Maar eerlijk gezegd: verkoop de vRS, koopt iets echt goedkoops dat leuk is, maar hou dat geld op jouw rekening. Je gaat nu een dikke wagen kopen met dikke maandelijkse kosten. Is sowieso een wagen die steeds aan waardeverlies zal lijden en wacht maar ... je komt zeker ooit op een punt dat je terug eigen bakstenen wilt (hopelijk dan terug met een leuke dame) en dan is elke euro mooi meegenomen. Maar dat gaat er met een RS3, 7.5R, 8R verdwijnen als sneeuw in de zon.
Ik heb het gezien bij een familielid langs mijn madam haar kant. Door een scheiding plots 70k in de handjes .... 5j heeft het geduurd. Voor zover de rationele overweging.

Waarschijnlijk heb je hier weinig oren naar en zou identiek hetzelfde reageren .... ;)
Dus naar maar mijn persoonlijke overweging van jouw rijtje:

* RS3: de dikste van de drie, de meest speciale, een icoon .... maar tja, dat rationele komt er toch wel terug bij : onderschat niet de kosten. Iets vervangen zijn ook RS-prijzen en een wagen met +100k kilometers, daar zal zeker iets aan komen. Onderschat ook niet de brandstofkosten. Mijn broer is onlangs van een Golf R naar een 340i gegaan. Zei onlangs toch ook van 'pfff dat is een dure wagen, de 340i'. Ik geloof best dat je deze wagen kan kopen, anders zou je er niet naar zien, maar ik ben 80% dat deze na een jaar terug te koop zou staan.

* 7.5R: ik vind dit de verstandigste keuze. Meeste afschrijving al af. Blok met potentieel. 4motion. Goede wagen. Leuk kleurtje nemen en laat het verfraaien maar starten.

*8R: persoonlijk zou ik dit niet doen. Even duur als de RS, maar eigenlijk heeft een 8R niet veel meerwaarde tov je eigen vRS en een 7.5R, buiten het feit van wat moderner en nieuwer. Ik zou persoonlijk een 8R nemen, moest je een nieuwe of heel jonge okkazie kunnen kopen.

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Het kan wel anders, maar ik heb geen zin meer in een eigen koopwoning in België, heb ook nog extra geld buiten dit geld om, en nog geld dat in beleggingen zit, heb op dat jaartje alleen als een maniak gespaard ( bizar wat je bij elkaar krijgt als je echt wil ) , dus dat van de verkoop is extra. Alles samen zou ik met dit soort aankopen maar een klein percentage uitgeven, maar natuurlijk is geld dat in beleggingen zit ook geld dat ik niet per se nodig heb, waar je ook op kan verliezen, dat mag je dan niet meetellen. Het huren vs zelf kopen heb ik ook afgezet tegen elkaar, ik ga nu wat huren aan 900 per maand met wat geld in beleggingen en een dikke spaarboek, door zelf een huis te kopen icm wat banken eisen zat ik aan 1200 per maand aflossing als alleenstaande en een kleine spaarboek die terug opgebouwd moest worden, komt nog eens bij dat een koopwoning met extra mogelijke kosten komt, als alleenstaande koop je namelijk geen af huis waar je jaren zonder zorgen zit, en er een hoop dure extra verzekeringen en taksen aan te pas komen, bij een huurwoning zit je enkel met de index en een erg goedkope huurverzekering, ik ken de verhuurder echter en die houden hun prijs al jaren lager en zien niet naar index ( steenrijke familie die gewoon niet wilt dat het pand leegstaat ), geen jaarlijkse taksen, geen schuldsaldopolisen extra brandverzekeringen en kosten aan bv kapotte chauffageketel, dat valt allemaal weg. Met mijn oude koopwoning zat ik aan 500 extra aan 3 maandelijks kosten en grondlasten, dat valt weg. Nu huur ik iets nagelnieuw met goede EPC en warmtepomp, mijn maandelijkse kosten hield ik al laag bij mijn eigen koopwoning (EPC D) en dat gaat hier alleen maar beter zijn, onder mij verwarmen ze mijn stekje warm, dat is namelijk een praktijk.

Vastgoed zelf kopen kan nog, als investering dan, maar dat zal dan samen met men broer in Spanje zijn ( hebben daar al plannen in )

MAAR, je hebt gewoon gelijk, in mijn hoofd speelt ook wel dat een 7.5 R veruit de beste meest logische keuze is, het wilt idd niet zeggen dat iets kan, je het ook moet doen, 70 k kwijt spelen op 5 jaar doe ik echter niet na, daarvoor leef ik veel te bewust, ik ben het type mens niet om boven m'n stand te leven. Dat gezegd zijnde is het idd zo dat, hoe je het ook draait of keert, de 7.5 R een heel capabele leuke auto is, die mij financieel in alles het minste terugzet, als "niet zo rationele rationele daily" is het de beste keuze, als je weet wat ik bedoel ;) het zijn zulke reacties die ik ook enorm waardeer, de anderen ook uiteraard! Maar dit zijn echt inzichten en ervaringen die mij helpen om misschien toch maar wat normaler te doen en de meest voor de hand liggende keuze te maken, en met een 7.5 R is niks mis, integendeel :) vandaar dat ik dit alles ook deel, dit forum is een schat aan informatie en inzichten, daar heb ik enorm veel aan. Sinds de scheiding leef ik bewuster, ben meer op de hoogte van geld en hoe extra geld te maken, en dat gaat me redelijk af tot nu toe.

Dus je hebt gelijk, de 7.5 R is dik in orde als dagelijkse auto, en je kan er voor de leuk veel duurdere auto's met achterlaten aan de meet, als het toch nog eens kriebelt, en dat op een budget, perfect gewoon. 18-25 k aankoop is zowiezo een groot verschil met ca.30 k.

Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Ik denk gewoon dat als morgen iemand tegen komt waarmee het enorm klikt en je wilt terug effectief iets opbouwen (gezamenlijk huisje) , dan is 20-30k een mooie surplus.

Huren is in jouw situatie inderdaad niet heel onlogisch en je hebt als alleenstaande denk ik zeker een goed overwogen beslissing gemaakt inzake huisvesting. Je ziet ook meer en meer mensen deze overweging maken. Ik ga de omgekeerde maken :D

En zoals je het beschrijft heb je je financiële zaken heel goed op orde. Betreft dat familielid, ze zou zeker niet de enige zijn in zo een situatie. Plots 70k in de polletjes .. tja dan kan effe alles. En met een dik gat in de hand … tja, op vandaag zit ze nog steeds (zelfs terug als tweeverdiener) in zeer ongunstige financiële situatie.

Tja, als jij een RS3 wilt kopen, moet je dat gewoon doen, maar als je dan toch een menig vraagt … ;) en soms zou ik ook beter naar mijn eigen adviezen luisteren :deuk:

Waar ik al jaren ook wel (af en toe) naar zie (maar nooit gekocht omdat het overschakelen van een Superb naar een mini te groot was qua inboeten aan ruimte toen): Mini Cooper S en dan een JCW. Stuurt als een kart. Kan je met simpele aanpassingen heel dik maken en qua kosten allemaal nog redelijk betaalbaar.
IMG_5256.jpeg

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Ja dat kan je hebben inderdaad, maar ik merk dat ik gelukkiger ben in mijn eentje, moet naar niets kijken, ik doe mijn zin, moet geen rekening houden met anderen hun emoties en het feit dat ik met mijn ex heel goed contact heb en houd voor de kindjes, maakt het voor een derde partij moeilijk om met mij samen te zijn. Dus ik ben zeker niet op zoek en ik wil echt geen vaste relatie meer, heb het geprobeerd zoals je weet, maar dat is compleet in mijn gezicht ontploft, je gaat na dertien jaar en twee kinderen niet zomaar wat nieuws starten, dat is gewoon moeilijk.

En willen is veel gezegd, een RS3 kan een optie zijn, maar ik het voordeel dat ik na mijn VRS niet langer iets heb van : Ik MOET die auto hebben." Nee, die tijd is compleet door, eens je hem dan hebt word het al snel "normaal" , das zelfs met een RS6 zo, dusja.

Gho ja Mini... Wel een leuk ding maar hoe praktisch en betrouwbaar zijn die tegenover bv een Golf R?

sitechris

Donateur
Je schrijft als plusje bij de Golf 8 de nieuwere tech, maar dat is juist een nadeel. Software is zeker niet foutloos en ook is interieur in golf 7.5 duidelijk fraaier. Nieuw is tegenwoordig zelden beter helaas. Alle merken zijn stevig aan het bezuinigen en dat merk je.

leon-cupra

Forumguru
Mini cooper S met het 1.6 blok blijkt wel wat problemen gekend te hebben bij hogere km-standen maar dat zijn dan ook de eerste generaties. Recentere zijn met een 2.0 en die is betrouwbaar.
En practisch …je kids kunnen en je hebt een koffer … was toch ook eerder een hobbywagen? Golf is uiteraard 10x praktischer maar zal nooit rijden zoals een Mini Cooper.

leon-cupra

Forumguru
@Okki je moet dan wel alles quoten en niet een stuk ervan … selectief quoten noemen ze dat zeker … :pieker:

In het geval van Jefrey zou ik niet voor een 8R opteren gezien het budget. Moest het budget 50-60K zijn, dan is het een no-brainer. Dan zou ik voor het nieuwste/modernste/… gaan, de 8R.

JeSko

Forumguru
@sitechris

Ja dat haptische gedoe was ik wat vergeten, op zich kan ik goed met zo'n zaken om, maar die modellen hadden nogal last van aanhoudend slechte software, en ik lees inderdaad ook wel dat het oudere 7.5 interieur degelijker aanvoelde en in elkaar zat. Toch wel een dingetje als je zoveel geld wilt uitgeven...

@leon-cupra

Klopt klopt, maar ze moeten wel hun beentjes normaal kunnen strekken, los daarvan is zo'n mini wel cool, maar het blijft voor mij toch een beetje een vrouwelijke auto.

sitechris

Donateur
Moderne Mini's (vanaf F56 - 2014) bieden imo te weinig rijplezier. Vooral de JCW modellen vallen beetje tegen. Helemaal de OPF versies. Dan is het vooral heel veel speakersound. En auto mist een sper en vooral beleving. Het voelt allemaal wat klinisch en afstandelijk aan.

Ps...hyundai i30N, Megane RS Trophy, Honda Civic Type-R en Cupra Leon zijn ook echt hele toffe hot hatches.

JeSko

Forumguru
@sitechris

Goed dat je het zegt, van die Cupra, ik heb namelijk de optie om iemand die ik goed ken zijn Leon Cupra van 2020 over te nemen, jonge wagen bijna alle opties met geen 60.000 km, maar voor mij was het FWD verhaal een beetje klaar..

Okki

Forumguru
In het geval van Jefrey zou ik niet voor een 8R opteren gezien het budget

Jesko komt zelf met deze 3 autos, dus ga ik er vanuit dat ze binnen zijn budget vallen. En de R8 is een jonge okkazie. En je zegt zelf over Jesko "We weten niet alles over jouw financiele situatie"

@Okki je moet dan wel alles quoten

Er staat in dat stukje nergens dat het een advies aan Jesko is a.d.h.v. zijn budget.
Want je zegt niet "als ik jou was" of "ik adviseer je".
Nee, je gaat van je eigen situatie uit. "Ik zou persoonlijk" en "persoonlijk zou ik"

Dehalve is mijn quote taalkundig correct.

Laatst bewerkt:

Kanerr

Forumguru
Moderne Mini's (vanaf F56 - 2014) bieden imo te weinig rijplezier. Vooral de JCW modellen vallen beetje tegen.
Dat gevoel had ik echt niet met mijn Manhart F300! Die was geweldig, snel ruw en een echte go-kart gevoel :) Maar dat was ook geen alledaagse Mini natuurlijk. KW V1 onderstel, Remus turbo-back uitlaat, Manhart getuned tot 300pk en nog tal andere dingen. Mis hem wel hoor!
Qua betrouwbaarheid zijn die B48 blokken heel goed, hoef je je geen zorgen om te maken.

IMG_6973.JPEG

Van jouw lijstje zou ik kiezen voor... RS3 niks anders :)

leon-cupra

Forumguru
@Okki snap niet waar je naar toe wilt maar lijkt mij een beetje “moeilijk doen om moeilijk te willen doen”.

Er zijn al genoeg berichten gepasseerd waarin Jeffrey aangeeft 25-30k veil te hebben voor een hobbywagen en dat er voor een RS3 en 8R een beetje rek op zit (hetgeen hij wilt uitgeven, blijkbaar kan er nog veel meer uitgegeven worden). Wanneer je dat budget neemt voor een Golf 8R, zit je aan de onderkant van de aanbiedingen (veel kilometers, wat ouder, minder knap, karige uitvoering,…) en dan is het voor mij persoonlijk (en dat als advies bedoeld) geen interessante wagen. Dan kan je beter voor een 7,5R gaan (financieel interessanter en 7,5R of 8R .. zelfde concept dus een 8R biedt weinig toegevoegde waarde). Echter , en dat is persoonlijk en niet als advies bedoeld, wanneer het budget 50-60k zou zijn (wat het nu zeker niet is), zou het een voor mezelf een no-brainer zijn om dan wel voor een 8R te gaan.

Het niet kennen van de financiële sitiuatie heeft ook niets te maken met het budget maar eerder met alles errond.

leon-cupra

Forumguru
Megane RS … iemand in de buurt heeft enkele jaren zo één zoals onderstaande gehad. Is echt een topkleur voor deze wagen. Maakt hem onwijs bruut.
IMG_5258.jpeg

• Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan