Audi A5 e-hybrid 220 kW

sitechris

Donateur
Gereden en verslag van gemaakt. Rijdt heerlijk, kan niet anders zeggen. Interieur wel minder peak-audi maar rij-eigenschappen zijn wel weer beter dan vorige generatie A4/A5.

Captain Hook

Forumguru
Leuk & veels te duur speelgoed.:censored:

Twee opmerkingen:
Je kunt de accu nooit helemaal leegrijden. Daar zorgt het BMS wel voor. Anders zou de levensduur ernstig verkort worden.
Meerprijs voor dubbelglas in de zijramen? Wow... zelfs mijn 'simpele' Ford Kuga PHEV heeft dat al... ;)

Ik begin me toch wel eens af te vragen; wanneer stopt het nou eens, het fabriceren van dit soort auto's. Eigenlijk volkomen absurd en absoluut niet meer passend in het huidige tijdsbeeld.
Zijn we dan zo in het verleden blijven hangen?
Deze zinsnede zegt het eigenlijk al: "hoe normaal is het rijden met 250 km/h eigenlijk?"
Maar da's een hele andere discussie... :koffie:

sitechris

Donateur
Ik vind een plugin met een riante elektrische range van 110 km niet perse in verleden blijven hangen? Niet dat er in mijn optiek iets mis is met een ICE, EV auto. Ieder zijn-haar ding :)

Captain Hook

Forumguru
Ik bedoel auto's met absurd veel vermogen, absurd hoge topsnelheden en wedstrijdjes wie het eerste weer bij het volgende verkeerslicht stilstaat... :wavecry:
Waarom denk ik dan?

leon-cupra

Forumguru
Vind persoonlijk Audi niet meer de “status” te hebben zoals men dat vroeger had. Verschil in afwerking , design, vooruitstrevendheid, … tov andere/goedkopere merken is veel kleiner geworden en dat bedoel ik niet in de positieve zin. Vroeger had elke Audi een enorme waaww-factor, imo nu niet meer.

leon-cupra

Forumguru
Zolang de technologie het toelaat om nog meer vermogen uit onderdelen/motor te halen, zullen de constructeurs dat doen. Uiteindelijk is het voor heel veel kopers een motief om toch iets nieuws te kopen. “Meer is beter”’is in veel gevallen de doorslag.
En kan daar @Captain Hook eigenlijk best wel verstaan. Het mag op een bepaald moment inderdaad stoppen. Heeft geen enkel zin dat je in 5,6 sec naar de 100 kan. Met 10sec geraak je ook op tijd op jouw bestemming. Constructeurs zouden veel beter investeren in kwaliteit, afwerking en efficiëntie van een motor. Daar heb je als eigenaar veel meer aan.

Captain Hook

Forumguru
Wow @leon-cupra ! Wat een verstandige en inzichtelijke opmerking! :thumbsup:

Het feit dat menige productiesector, niet alleen de autoindustrie vooral in Duitsland, met zichzelf in de knoop zit, is dat jarenlange focussen op méér, méér, méér.
Groei is uiteindelijk destructief. :shutup:

En wie de grootste, de snelste, de duurste heeft. Is nou nog niet het besef ingedaald dat dat stadium al lang outdated is?
Waarom gebruiken we al die kennis en kunde niet om, in dit geval de auto, efficiënter, effectiever, economischer te maken? M.a.w. echt een verbetering. En niet alleen nog sneller van nul naar [whatever] onbeduidend getalletje.

Maar nogmaals, da's eigenlijk een discussiepunt voor een ander topic. Niet bij het bespreken van een 'monster'auto zoals de getoonde Audi.

Arjan1985

Forumguru
@sitechris wederom super leuk geschreven. Nodigt uit om in één keer uit te lezen. Ik moet erg wennen aan het interieur wat verder/dieper ligt.

@Captain Hook. Toch wel benieuwd welke tv en pc u dan heeft want dat argument voor auto’s gaat ook zeker op in die sector.

Auto’s zijn wél veel veiliger geworden dan de “trage” auto’s van vroeger. Dus het brengt ook verbetering met zich mee. Ik denk dat de innovatie juist voor vooruitgang en verbetering zorgt. (Esthetisch niet altijd)
En die 0 tot 100 seconde sprintjes zijn min of meer opnieuw her uitgevonden met de komst van de electro motor die ervoor zorgde dat records verbroken werden en nog worden. Ik denk dat het mede geholpen heeft om een deel van de mensen ook over te halen een EV of hybride te kopen. Als de auto trager was gaan rijden met een electro motor waren er minder van verkocht.

Overigens wie werkt er nog vanachter een Windows 95 pc? Niemand neem ik aan. Werkte prima toch? Het moet allemaal sneller sneller snelst. (En ook veiliger minder kans op hacken, net zoals de auto’s). Hier ook innovatie is vooruitgang.

Wie maakt nog foto’s met een 2 megapixel camera? Niemand toch. Want het moet helder helderder helderst zijn.

Captain Hook

Forumguru
Nogmaals @Arjan1985 . Dat lijkt me eerder voer voor een ander/vers topic.

Is technologische vooruitgang ook altijd een vooruitgang? En wat zijn de consequenties daarvan? Is de verbetering dan ook altijd een 'verbetering'? En wat zijn de bijbehorende gevolgen? Op korte en lange termijn? Welke morele dilemma's spelen er? In hoeverre zijn neurologische mechanismen bewust of onbewust? En in hoeverre worden we door geldbeluste concernen daarin gemanipuleerd?
Deze dame geeft daarover bijvoorbeeld hele interessante workshops:

BTW: ik geef zelfs les in dat soort onderwerpen op de Technasium school waar ik werk...

leon-cupra

Forumguru
@Arjan1985 in de autosector is meer pk geen technologische vooruitgang. Dat zijn verkoopargumenten waar de eigenaar mee kan uitpakken aan de toog. Autosector zou zich beter toeleggen op uitsluitend het zuiniger/milieuvriendelijker maken van een wagen, comfort verhogen, kwaliteit verbeteren, … en dat tegen aanvaardbare prijzen (prijzen zijn enorm gek aan het worden) … daar zou de consument veel meer baat bij hebben.

Rallye

Forumguru
Dat ”dat stadium al lang outdated is”, is een mening, geen argument. Juist deze auto zo ook het voorbeeld kunnen zijn hoe je met moderne middelen hetzelfde kunt bereiken als eerder met andere technologie.

Tees

Donateur
Ach, dit soort autos zijn toch uiteindelijk redelijk niche. Ik ben het wel eens dat dit soort vermogens totaal onnodig zijn, en dat de autoindustrie zich beter kan focussen op andere dingen, maar de gemiddelde consument is daar (helaas) nog niet klaar voor.

Captain Hook

Forumguru
Maar dat is juist het merkwaardige @Tees . De gemiddelde consument koopt dit soort auto's niet. Gewoonweg omdat ze veel te duur zijn.
De allernieuwste [willekeurig absurd dure en snelle auto] krijgt in allerlei nieuwsrubrieken heel veel aandacht. Maar er worden amper auto's van dat type verkocht. Die aantallen zijn minimaal t.o.v. de grote massa.

Ik vraag me wel eens af, wanneer zijn we nou eens klaar met "die van mij is lekker groter, sneller en duurder, lekker puh.". :koffie:

Het is pas echt een statement van de ingenieurs als ze een auto (of willekeurig ander productie ding) kunnen maken die echt zuinig is. Die echt comfortabel rijdt. Die heel erg veilig is. Die geen enorme impact op van alles heeft. En die de berijders en passagiers ook nog eens een enorme glimlach bezorgen. En dat voor een bescheiden financiële aderlating.
En inderdaad, da's niet eenvoudig. Maar dat zou echt een 'Vorsprung durch Technik' zijn. :jaja:

Rallye

Forumguru
@Captain Hook Goed. Toch maar dan. Die auto's zijn duur gemaakt door belastingen. Voor fabrikanten is het eenvoudig: die maken (binnen kaders) wat de klant vraagt. De gemiddelde consument koopt als extra het sportpakket wat mede op basis van dit soort auto's is ontwikkeld - win/win voor hen. Voor die kopers houden deze auto's de droom levend. Dat dat een andere droom is dan jij hebt is wellicht voor jou jammer, maar ik ben er blij mee. De keuzes van velen worden steeds meer verdrongen door lijstjes met verboden die door anderen als onvermijdelijk worden gebracht, maar dat eigenlijk niet zijn. Waarom zien we bijvoorbeeld bevolkingsgroei als een autonome ontwikkeling?

De auto die jij beschrijft houdt veel keuzes in. Alleen al als je hem voor de veiligheid volzet met nannies verdwijnt de glimlach. Vooruitgang is "better, stronger, faster". Prima.
Je stelt de vraag "in hoeverre worden we door geldbeluste concernen daarin gemanipuleerd". Zou jouw mening niet ook deels door manipulatie tot stand gekomen kunnen zijn?

Eltjo

Forumguru
Er zijn best wel wat voor's voor (elektrische) auto's die "milieuvriendelijker" kunnen rijden. Maar wordt het niet veel "milieuvriendelijker" als alle auto's wat minder snel op snelheid komen?
Als een auto de power heeft, wordt daar makkelijk, ook zonder dat men het in de gaten heeft, gebruik van gemaakt.

En dat soort hoge topsnelheden heb je, buiten dat het veel minder milieuvriendelijker wordt, in de praktijk weinig aan omdat je die zelden een langere tijd kan aanhouden.

Respect voor de (Tesla) rijder die ik met 102-103 km/uur inhaal.

Daarnaast is met minder snelle acceleratie en topsnelheid een stuk veiliger op de weg.

Overigens heeft mijn 60+ broer een volledig elektrische A8 aangeschaft. Die zal er ook wel af en toe mee "spelen", maar de meeste kilometers gelijkmatiger afleggen.

Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
@Rallye Sorry, maar dat is kroegpraat.
Op de A5 e-hybrid zit maar zo'n 760 euro BPM. Dat is nog geen 1% van de prijs die die auto met een paar opties in totaal kost.
Daarnaast zit er uiteraard ook BTW op, maar dat zit er al 50+ jaar op, dus daar ligt het niet aan. Die auto is zo duur omdat ie vol met techniek (die ook nog eens allemaal stuk kan) wordt gestopt en ze bij VAG hun winst op peil willen houden.

sitechris

Donateur
Wel grappig dat er gesteld wordt dat dit soort auto's alleen maar om status draait. Is zeker niet onbelangrijk, maar er zijn ook mensen die het leuk vinden om even lekker te sturen of die gewoon graag met wat meer tempo van A naar B reizen. In stilte, luxe en comfort. Zie ook waarom Business Class vliegen populair is. Rationeel niet te verdedigen, maar toch zijn er genoeg mensen die het er voor over hebben.

Prijs-kwaliteit blijft bij premium altijd een dingetje, maar de rijbeleving (isolatie, onderstel etc) van een Audi is wel beter dan van een Skoda. Je betaalt er alleen veel meer voor. Voor veel mensen het niet waard en dat is prima. Ik heb het er wel graag voor over. Gelukkig mag ik nog zelf bepalen hoe ik mijn geld uitgeef in dit land, alhoewel er genoeg mensen/stromingen zijn die iedereen graag in een keurslijf van correctheid stoppen.

Bovenaan Onderaan