Voorverwarmen en Skoda octavia IV phev

Bakkertje

Forumguru
Ik heb zowel een standkachel als de mogelijkheid om elektrisch voor te verwarmen bij mijn PHEV (Passat GTE).

De standkachel doet het niet als het benzine niveau laag is (als het lampje brandt).
Elektrisch voorverwarmen doe ik vanuit de We Connect app (als die het doet), ik heb nog niet gemerkt dat dit afhankelijk is van de temperatuur. Als de auto niet aan de stroom hangt krijg ik een waarschuwing en kun je de auto alsnog op de accu laten voorverwarmen.
Ik kan me voorstellen dat het bij een bijna lege accu niet kan.

Screenshot:
1678800153053.png

Pheaton144

Senior Member
Als het koud is werkt ie niet altijd, ik loop dan even naar buiten en druk in het scherm op climatisere, en als ik dan weer binnen kom staat op de app dat ie aan het voorverwarmen is, het is niet zoals het hoort, maar ik heb mij erbij neergelegd dat het een slecht functionerende app is.

Rallye

Forumguru
Ik heb niet de mogelijkheid om elektrisch voor te verwarmen, enkel op benzine. Vorige week heb ik inderdaad meegemaakt dat te weinig benzine in de tank het starten van de standverwarming voorkomt. Brrrrr….

Hier een tweetal stukjes uit de handleiding, waaruit ik de conclusie trek dat verwarming/ventilatie inderdaad afhankelijk is van de temperatuur (dat was ik bij mijn vorige niet-OEM standkachels ook gewend, al moest je daar een temperatuurgrens instellen). Welke temperatuur is niet gegeven, al lijkt bij gebruik van de standverwarming de temperatuur standaard op 23 graden te worden gezet. De koelvloeistofverwarming gaat aan onder de plus vijf graden.
A96FFDEA-E2FD-4D87-BD2A-711832D25600.jpeg

0E1F200E-2C7D-4545-9EB4-8E93A482F75F.jpeg 0E1F200E-2C7D-4545-9EB4-8E93A482F75F.jpeg

Op zoek naar info mbt niet starten voorverwarming kom ik dit topic tegen, mijn Superb iv Sportline van 2022 start om onverklaarbare redenen ook af en toe niet, lees dat het rondom vriespunt problemen geeft, dat herken ik, mijn auto staat altijd aan de stekker dus laat toestand accu mag geen issue zijn, de app gebruik ik niet omdat Skoda niet in staat is betrouwbaarheid en/of bruikbaarheid te continueren. Ik stel altijd handmatig in en weet dat na instellen 'menu' MOET worden aangetikt om actie op te slaan. Ik deed altijd voorverwarmen naar 22°, zal dat eens veranderen naar 25° zoals hier geopperd, iemand nog andere tips of suggesties?

ESL

Donateur
Een IV heeft alleen elektrisch voorverwarmen inderdaad.

Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat dat niet werkte dus geen tips vanuit mij helaas. De app herken ik wel, maar handmatig instellen in het auto menu werkt hier altijd.

Had al vermeld dat de auto bij gewenst voorverwarmen altijd aan de stekker staat, accu is dus in de nacht volgeladen, een iv verwarmd altijd en alleen elektrisch voor

Heb inmiddels bij ' Instellingen elektrisch laden' een instelling gevonden: 'pre-conditioning met accu stroom' die heb ik maar eens uitgezet, heb goede hoop dat dat gaat helpen

Rallye

Forumguru
@ESL De PHEV van @Bakkertje (ook VAG) heeft naast elektrisch ook de mogelijkheid tot voorverwarmen op benzine. Wellicht was dat bij de Octavia IV iV ook mogelijk - waarschijnlijk niet in Nederland omdat Pon een hekel heeft aan standkachels.

Die van mij komt uit Polen en is wat opties betreft rijk aangekleed maar voorverwarmen door draaiende motor of met een gestookte standkachel is er niet bij. Wel de optie om verwarmen uit de hoogvolt accu aan of uit te zetten maar als ik die uit zet verwarmd hij niet.

Of ik moet nog ergens achter komen van wat ik nuet weet :arghh:

Die van mij komt uit Polen en is wat opties betreft rijk aangekleed maar voorverwarmen door draaiende motor of met een gestookte standkachel is er niet bij. Wel de optie om verwarmen uit de hoogvolt accu aan of uit te zetten maar als ik die uit zet verwarmd hij niet.

Of ik moet nog ergens achter komen van wat ik nuet weet :arghh:

Heeft niet iedereen dan deze optie:

Bijlagen

• IMG_2073.jpeg
    IMG_2073.jpeg
    136,9 KB · Weergaven: 37

ESL

Donateur
Mijn PHEV verwarmt inderdaad alleen elektrisch. Ik dacht eigenlijk altijd dat dat de standaard was voor een PHEV.

Jappa

Lid
Ik ervaar helaas hetzelfde probleem als Excellent Superb. Maak ook geen gebruik van de app. De eene keer warmt mijn Super iV wel voor en de andere keer niet. Ik het al geprobeerd met en zonder “pre-conditioning met accu stroom”. Wel lijk ik een patroon te zien, weet alleen niet hoe ik dat moet doorbreken.
Ik doe altijd uitgesteld opladen en de keren dat die niet voorverwarmt is de auto ook al ruim eerder klaar met laden(minimaal 30min). Dit is op de dinsdag en donderdag, nu heb ik de E-manager toevallig voor deze dagen een keer eerder ingesteld(30minuten). Maar aan het einde van de dag weer terug gezet naar mijn normale tijd voor de volgende dag. Zou dit ermee te maken kunnen hebben? Ik kan nergens vinden hoe ik de e-manager instellen kan resetten ofzo, enkel aanpassen.

Bakkertje

Forumguru
@ESL De PHEV van @Bakkertje (ook VAG) heeft naast elektrisch ook de mogelijkheid tot voorverwarmen op benzine. Wellicht was dat bij de Octavia IV iV ook mogelijk - waarschijnlijk niet in Nederland omdat Pon een hekel heeft aan standkachels.
Die van mij heeft een standkachel naast de voorverwarming die altijd op een PHEV zit.
what-is-this-button-for-v0-n7tt7hccp3aa1.jpg

Ik heb dan ook dat knopje (in plaats van Off of Rest) en een losse afstandsbediening (foto is niet van mijn auto overigens)

niekz

Actief lid
Zorgen dat de lader ingeplugd is & bij voorkeur 16A levert helpt hier ook. (granny charger op 10A zou ook afdoende moeten zijn)

Heb m ook wel eens laten voorverwarmen op 6A , dat gaat niet lekker ..

(Ik heb de optie dat de auto mag voorverwarmen op accu uit staan)

Berghuis

Donateur
Voorverwarmen werkt bij mij beter op 25 graden dan op 22,5 graden. Ongeacht of die aan de lader zit of op de accu.

Bovenaan Onderaan