Electrische functies stuur uitgevallen

Hallo,
bij mijn Octavia uit 2011 zijn alle electrische functies op het stuur uitgevallen.
Ik krijg een foutmelding voor de airbag, kan het display in het dashboard niet bedienen, de radio en telefoon ook niet vanaf het stuur. Claxon werkt niet.
Alles tegelijk gebeurd, lijkt mij een kabelbreuk of losse connector ergens……?
Voordat ik ga zitten prutten, heeft iemand tips? Hoe gaat dat stuur open (als dat nodig is…), zit er ergens een connector die Ik eerst kan checken?
Of andere tips……
Dank,
Tako

ertromp

Forumguru
Ziet er naar uit dat de sleepring in de stuurkolom defect is.
Is makkelijk zelf te vervangen.
Eerst uitlezen of de sleepring defect is en welk type gemonteerd is.
Dat kan met VCDS of OBDEleven.
Demontage:
Allereerst accu loskoppelen.
Stuur dwars zetten.
Aan de achterkant borgpallen airbag indrukken en airbag eruit en gele stekker losnemen.
Dan zie je grote veeltand bout waarmee stuur vast zit.
Die losdraaien (eerst stand markeren).
Dan de onderste en bovenste kap van stuurkolom demonteren.
En voile je komt bij de sleepring die om de stuuras zit.

Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Sleepring kapot. Tijd voor een nieuwe. Deze plaatsen en motor starten en stuur even helemaal naar links en een keer helemaal naar rechts en dan weer naar het midden en klaar.

Met schaamrood op mijn kaken beken dat ik pas nu aan de gang ben gegaan met de sleepring (wikkelveer?).
Met de hier verstrekte info zonder problemen stuur gedemonteerd, blijkt de bestelde vervanging niet te passen. Ondanks voor zekerheid met vin de compabiliteit te checken (optie van verkoper Autodoc , €3,50 extra).
Bij opnieuw zoeken een model gevonden dat er qua plaatje iig wel passend uitziet. Eerste, niet passende was €18 (ofzoiets), die andere €350, 20 keer duurder….!?
Iemand hier ideeen, zijn er bedrijven die dit soort onderdelen reviseren? Heb bij Wheeler Dealers wel ‘s dat soort praktijken gezien….
Lijkt mij hoogwaarschijnlijk dat alleen dat ‘lint’ echt stuk is.

Tees

Donateur
Aangezien je de boel blijkbaar al los gehad hebt, heb je de huidige sleepring neem ik aan al eruit gehad? Daar zou een onderdeelnummer op moeten staan. Op basis van dat nummer bestellen en klaar...

En anders even laten weten welke auto (incl bouwjaar) je hebt, dan kunnen we t even opzoeken in ETKA (al heeft Antera in het andere topic waar je gepost had ook al een screenshot daarvan geplaatst).

Er niet uitgehaald, wel foto gemaakt….
Op basis van dat nr bestellen is prijzig, bij Autodoc €320, via ebay heb ik iets gezienvoor 180 dat het zou kunnen zijn.
Gezien die prijzen ben ik wat terughoudend iets te bestellen waar ik niet 100% zeker van ben….

Tees

Donateur
Ik snap t ff niet...heb je nu het onderdeelnummer van de huidige sleepring wel af kunnen lezen? Op basis van dat onderdeelnummer gaat het 100% zeker passen, onderdeelnummers zijn namelijk uniek. En dat het dan een duur onderdeel is...tsja...een auto is duur...

Tees

Donateur
Ik ben maar even ETKA ingedoken voor je. Aangenomen dat de productiedatum van jou Octy idd 2011 is, zijn er 2 mogelijke sleepringen die erin horen, afhankelijk van de bijbehorende PR-code:
- 5K0953569H (vervangen door -AL) - PR-code 8T2
- 5K0953569G (vervangen door -AT) - PR-code 8T0

8T2 betekent met cruise control, 8T0 zonder. Ik kan me in NL nauwelijks O2s zonder cruisecontrol heugen, dus goede kans dat jij de eerste moet hebben (-H of -AL). En die kost idd over de €200.

Op de sleepring in de mijne staat 5KO.953.569.E
Ik vermoed dat de distinctie zit in de esp. Dat heeft de mijne. Daarom die stuurpositiesensor. Misschien kan net de verkeerde daar een foutmelding geven, ook gevolgen hebben voor de stuurbekrachtiging?
Anyway, hij ziet er ook anders uit dan die ik in dat andere draadje op een foto heb gezien.
Wilde een fotootje plaatsen, maar formaat te groot, telefoon wil hem niet verkleinen.

Tees

Donateur
Volgens ETKA is -E de voorganger van -H, en in 2009 al vervangen. Kan overigens niet vinden waar -E staat in het schema... Maar een -H of -AL zou dus gewoon moeten passen als je nu een -E hebt. Als je op -E zoekt bij bijv. Autodoc, krijg je ook dezelfde hits als bij -H.

Bovenaan Onderaan