Bijzondere geur

Was al wel een nieuwe katalysator tegen gekomen op winparts, wel eens waar niet origineel. Deze kost dan maar €325 heb ook geen idee wat een orginele kost of misschien een 3inch downpipe met 200cell kat. Geen idee of ik dan nog een aanpassing nodig heb.

Tees

Donateur
Dat valt me alles mee! Aftermarket hoeft niets mis mee te zijn, mits een goed merk. Winparts verkoopt over het algemeen goede merken (i.t.t. Autodoc waar het een grote variëteit aan merken en kwaliteit hebt). Lijkt me dat daar niet aan ingeregeld hoeft te worden, er zit niets elektronisch in een kat. Alles wordt gestuurd op basis van sensoren eromheen.

Wat je verder wilt laat ik aan jou ;)

Ben vanochtend maar even naar een garage gereden hier uitgelegd wat ik waarneem. Hij dacht de katalysator, maar toch maar even een viergasmeting gedaan, hier komt uit dat hij te rijk loopt. Wat kan hier de oorzaak van zijn?
Alle 8 injectoren vervangen, pcvklep vervangen, inlaatspruitstuk vervangen wegens storing op wervelkleppen, bobines vervangen, bougies uit gewisseld.
Of zou het een vacuüm lek ergens kunnen zijn.

hemi24

Forumguru
Het kan ook nog vóór de injectoren zitten aan de kant van het filter en luchtinlaat…
Origineel filter geplaatst en werkt de LMM correct?

Heb alles bekeken/ ingespoten om te kijken of er iets veranderd met de motor loopt. Maar geen resultaat. Even googlen en kwam uit bij mapsensor, als deze slecht werkt dat dit zeer nadelig kan zijn ook voor brandstof inspuiting. Heb de sensor verwijderd schoongemaakt en even gemeten en had een weerstand van 110 ohm. Wat ik had gelezen was alles boven de 100 ohm is defecte sensor. Dus nieuwe besteld bij parts point morgen binnen. Afwachten wat dit gaat doen.

Zekers, maar ook omdat de motor niet reageert op inspuiten van vacuüm slangen en dergelijke. Afwachten wat het doet morgen, hou jullie op de hoogte.

Helaas heeft het verwisselen van de map sensor niets geholpen, geur nog aanwezig.
En heb eens gekeken naar de lang en korte fueltrims. Bij stationair staat de lange op -14.1% korte op -2.3%, bij ongeveer 2000 toeren lang op -10% en korte op 0%.
Dit hoort niet zo te zijn alleen geen idee waar dit nu precies aan kan liggen. Ben maar van plan de Octavia naar een garage te brengen en dit te Laten uitzoeken en hopelijk zo snel mogelijk. Helaas zijn garages volgeboekt voor altijd meerdere weken

Tees

Donateur
Even terug naar de basis: waar kwam de conclusie van te rijk lopen vandaan?
En aangenomen dat dat klopt: te rijk betekent dat er te veel brandstof of te weinig lucht in de cylinders komt. Brandstof wordt geregeld door de ECU op basis van de hoeveelheid lucht die binnenkomt. Dus dan is het meest waarschijnlijk dat er minder lucht binnenkomt dan de ECU verwacht op basis van de sensormetingen. Eerste wat ik kan bedenken dat dat kan veroorzaken is een luchtlek in het hogedrukgedeelte (gegeven dat een kapotte druksensor al uitgesloten is nu).

Andere optie is nog een foutieve lambda-sensor. De ECU wil namelijk naar een lambda van 1 toewerken. Als een van de lambdasensoren een verkeerde waarde aangeeft, kan dat ook nog zorgen dat de verbranding verkeerd loopt. Maar een foutieve lambda-sensor levert vaak een foutcode op. Een luchtlek in de uitlaat kan dat ook nog veroorzaken, want dan komt er meer lucht/zuurstof bij de lambda-sensor en dus een te hoge lambda. Dan gaat ie meer brandstof inspuiten om die weer omlaag te krijgen.

Tot zover mijn toetsenbordridder-analyse van afstand ;)

Hierbij wou ik nog even melden, dat ik een afspraak heb gemaakt met de garage in onze woonplaats. Deze staat voor aankomende maandag gepland.

Foto's geven het verloop aan van het lang en kortdurig brandstofmengsel, vanaf het moment dat de auto koud is. Totdat er ongeveer een uur mee gereden is. Als hij dus goed op temperatuur komt dan begint hij ook te stinken. Maar het wel wisselvallig ene keer kom je tot stilstand niks, andere keer kun je bijna niet in de auto zijn.

Afwachten wat er maandag achter weg komt, en bedankt voor alle feedback voor zover

Bijlagen

• Screenshot_2025-10-22-09-44-58-962_com.voltasit.obdeleven.jpg
    Screenshot_2025-10-22-09-44-58-962_com.voltasit.obdeleven.jpg
    100,4 KB · Weergaven: 11
  • Screenshot_2025-10-22-10-07-22-454_com.voltasit.obdeleven.jpg
    Screenshot_2025-10-22-10-07-22-454_com.voltasit.obdeleven.jpg
    100,9 KB · Weergaven: 11
  • Screenshot_2025-10-22-10-30-03-647_com.voltasit.obdeleven.jpg
    Screenshot_2025-10-22-10-30-03-647_com.voltasit.obdeleven.jpg
    101,8 KB · Weergaven: 8
  • Screenshot_2025-10-22-10-49-01-448_com.voltasit.obdeleven.jpg
    Screenshot_2025-10-22-10-49-01-448_com.voltasit.obdeleven.jpg
    101,4 KB · Weergaven: 9

Eltjo

Forumguru
Andere optie is nog een foutieve lambda-sensor. De ECU wil namelijk naar een lambda van 1 toewerken. Als een van de lambdasensoren een verkeerde waarde aangeeft, kan dat ook nog zorgen dat de verbranding verkeerd loopt. Maar een foutieve lambda-sensor levert vaak een foutcode op. Een luchtlek in de uitlaat kan dat ook nog veroorzaken, want dan komt er meer lucht/zuurstof bij de lambda-sensor en dus een te hoge lambda. Dan gaat ie meer brandstof inspuiten om die weer omlaag te krijgen.
Conclusie te rijk lopen komt vandaan het viergasmeting test, alleen was lambda waarde wel 1.
Ik weet het niet, maar dan zou ik haast obv bovenstaande zeggen dat de lambda sonde ten onrecht 1 geeft.... en in werkelijkheid anders is waardoor er teveel brandstof wordt ingespoten.

Tees

Donateur
Ik ging er vanuit dat de lambda bepaald was obv de viergasmeting. De lambda-sensor meet alleen zuurstof, waar bij de viergasmeting zuurstof (O2), CO, CO2 en koolwaterstoffen (HC) gemeten wordt. Die laatste zal de basis zijn van de uitspraak 'hij loopt te rijk' (er mag nauwelijks HC uit de uitlaat komen, wat er nog uit de motor komt hoort door de katalysator weg geoxideerd te worden).

Dat zou wel het allermooiste en simpelste oplossing zijn nieuwe lambdasonde erin, de voorste sonde is ongeveer een 25.000 oud.
En anders meteen ook de 2e sonde nieuw, hier moeten ze maandag maar even naar kijken uitzoeken.

Vandaag is de Octavia bij de garage geweest, er is van alles gecheckt en doorgemeten/uitgelezen. Ze konden geen gekke Dingen vinden, alleen dat de evap klep niks deed. Deze reageerde nergens op. Lambdasonde werd goed bevonden omdat deze mooi heen en weer ging in waardes.
Dus evapklep vervangen en uit testen, dus lekker warm gereden stil gaan staan. Rook nog niks totdat ik het toerental voor een tijdje verhoog tot 2000 toeren komt de geur weer terug in de auto.

Vervangen ondertussen:
Magneetklep nokkenas 2x
Nokkenas plunjer 2x
Pcvklep orgineel
Evapklep
Injectoren inlaatspruitstuk bosch
DIrect inspoten injectoren Bosch
4x bobines bosch
Inlaatspruitstuk, zat storing op wervelkleppen
Motorolie uit voorzorg vervangen.
Map sensor uitgewisseld geen verandering

JeSko

Forumguru
Heb het niet meer gevolgd maar de katalysator was het niet? Ik herken de geur bijna door men scherm als je hem beschrijft.

Ik ga hem voor 1 keer nog ergens heen brengen om te achterhalen wat het is. Anders zijn er een beetje klaar mee, een beetje bodem loze put idee.

Bovenaan Onderaan