6 cylinders en dakloos

marco_b

Forumguru
Eigenlijk niets aan de titel toe te voegen. Hier rij ik namelijk het liefst in wanneer ik niet met de leasewagen en/og caravan op pad ben.

Virus is begonnen toen ik in 2004 een Kever cabriolet uit 1965 wilde kopen. Tijdens mijn zoektocht kwam ik er veel tegen en daardoor ging ik verder kijken. Het werd een tupperware versie van een Porsche 356 Speedster. In de tijd dat ik deze auto had veel aan gedaan. Grootste ingreep was het motorblok. Heb in Steenwijk door een specialist (Erwin Jansen) een boodschappenlijstje laten maken met mijn enige opdracht: “als je een blok voor deze auto zou bouwen, wat zou je dan kopen?”. het werd een 1.800 cc busblok met magnesium koppen, 44 mm Weber carburateurs en veel vermogen. Eigenlijk veel te veel. Want met 120 pk op een auto van 680 kilo kon je het menig Golfje best lastig maken. De auto had heel veel originele onderdelen en was een plaatje om te zien.

IMG_3432.jpeg
Na veel mooie jaren deze verkocht en een 996.2 Cabrio uit 2003 gekocht. Ook een erg mooie machine waar ik veel mooie kilometers mee heb gemaakt. Maar de angst voor een plof motor (was een dingetje bij deze auto, ondanks dat het een 3.6 was) toch na 2 jaar weer verkocht. Heel kort als overbrugging in een 986 Boxster 3.2 S gereden en daarna ging het balletje echt rollen en sloeg het virus genadeloos toe. Ik kocht een Porsche 993 coupe uit 1995. Bij deze auto de uitlaat en het luchtfilterhuis laten aanpassen voor het geluid. Gedurende een periode van een jaar had ik het geluk dat ik naast de 993 in een 997.2 4s mocht rijden met PDK. Helaas ook een coupe.

Maar de titel zegt het: ik heb voorkeur voor de daklozen. Na deze auto’s heb ik een Porsche 987 Boxster 3.2 S gekocht. Echt een topauto qua wegligging. Deze 987 had ik voorzien van een verlagingsset van 35 mm, een sportuitlaat, 200 cells kats. Terwijl deze standaard al was voorzien van elektrische stoelen met geheugen, sportdesign stuur, rode gordels, sportchrono, pasm en een verkorte schakelweg af fabriek (Porsche Tequipment). Kleur was Atlasgrijs.mijn Avatar is ook van deze 987.

IMG_2414.jpeg

Vriend van mij riep vanaf 2022: “wanneer je deze verkoopt, dan moet je eerst aan mij denken”. En dat deed ik 6 jaar na aanschaf. Begin dit jaar vriend aangesproken en die heeft uiteindelijk begin maart mijn 987 overgenomen. Leuke is dus bij trips dat hij altijd meeging en nu meerijdt.

De reden van verkoop is dat ik graag een 981 wilde hebben. Weer wat moderner als de 987 en de laatste echte 6 cylinder zonder allerlei rare filters zoals in de 718 GTS.

Op mijn verjaardag om 9:11 uur (9:81 lukte qua tijd niet) de auto op naam gekregen. Auto is van de eerste eigenaar en heb een hele map met facturen meegekregen (incl offertes, koopnota en elk jaar onderhoud bij Porsche centrum.

Het is dus een 981 GTS geworden met een geluid waar je kippenvel van krijgt, elke keer weer opnieuw. De ECU is aangepast om optimale vermogen uit blok te krijgen. Nu ongeveer 355 pk. Op de planning ligt nog een X-pipe van Cargraphic (reeds besteld), 200 cells kats en een IPD plenum met GT3 gasklep. Daarna opnieuw naar mijn specialist om de ECU op maat te maken voor deze setting.

Voor het werk moet ik deels elektrisch rijden wat ik zie om van A naar B te komen. Met deze GTS heb dus enige compensatie voor de funkilometers.

En geen praatjes maar plaatjes: dit is de auto in kwestie:

IMG_2412.jpeg

Erg blij mee en elke keer een grote grijns wanneer ik instap of even de garage inloop.

mannen blijven kinderen (ik in ieder geval wel), alleen het speelgoed wordt duurder.
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Al wat Porsche-ervaring precies :D
Wat een machtig machine.

Toen ik mijn 718 gekocht heb, ook nog getwijfeld voor een 781 … geluid van de vorige generaties, 6-cilinders … bij een 718 is dat een dingetje é.
 

marco_b

Forumguru
De 981 GTS is inderdaad wel de overtreffende trap. Was serieus aan het kijken naar een 997.2 4s cabriolet. Maar toen mijn buurman er na mijn verhalen 1 heeft gekocht heb ik die plannen overboord gegooid. Nog geen moment spijt :love:

(buurman rijdt overigens al 30 jaar Porsche, no hard feelings…)
 

marco_b

Forumguru
2x per jaar hebben we een mannenweekend. Nu met 5 auto’s naar Winterberg of Luxemburg om in 3 dagen ongeveer 1.400 km te rijden. Daarnaast bier, braadworst en friet. Had ik bier al genoemd?

op de foto nog een Cayman 987 S! Deze staat te koop en vervangen voor een gele 981 S.

Wereldse weekenden. Je verliest een hoop profiel op de banden maar elke meter is het waard.

samenstelling:
Boxster 987 S
Cayman 981 S
Boxster 981 GTS
Cayman 981 GTS
991 Turbo S

er zijn minder leuke samenstellingen :love:



IMG_2415.jpeg

op de foto dus links mijn voor mij nieuwe 981 GTS en recht mijn vorige 987 S
 

marco_b

Forumguru
@Okki edit, ik las m verkeerd. x-pipe betere flow: iets meer geluid en 5 pk extra. 200 cells katalysatoren veel meer geluid en 15 pk extra. IPD plenum met GT3 gasklep: betere luchtstroom, beter gasrespons, 10 pk extra. Overall dus meer vermogen en beter koppel

@Antera denk vervorming door de camera. Staat er idd een beetje vreemd op. Auto is 100% schadevrij
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Was het filmpje nog even aan het beluisteren. Dat vind ik spijtig bij zowel oudere en zeker nieuwere modellen … de echte pret begint eigenlijk maar in de hogere toeren, maar ga je in de hogere toeren , ga je ook naar de hogere snelheden en wil je dan “risico-loos” rijden , moet je echt niet in NL en VL zijn.
 

Kanerr

Forumguru
Daarom zet ik een andere dif onder mijn auto binnenkort. Leuk dat ik theoretisch de 300 kan aantikken maar heb liever dat ik 4x moet schakelen voordat ik op illegale snelheden zit :D

Prachtig trouwens @marco_b zo in het rood :)
 

SuperBeeb

Forumguru
Leuke weggetjes daar idd. Er zijn heel veel van dat soort wegen in Dld. Bijv. ook in de Harz, Eifel en onder Dresden. Luxemburg is ook erg leuk. En inderdaad, voor wat Earp#rn is de 2e versnelling dan soms al te snel :D
 

leon-cupra

Forumguru
Een weekendje aso-rijden :deuk: Dat is de manier waarop je wilt rijden wanneer je een dergelijke wagen koopt.
Die ene bestuurder was duidelijk niet happy met jullie als tegenligger :pieker:
 

marco_b

Forumguru
een enkeling hou je altijd. In de dorpjes houden we ons overigens keurig aan de snelheid. Maar door het geluid zijn er soms ook mensen die denken dat we dan 80 rijden.

kleinigheidje hou je altijd :unsure:
 

leon-cupra

Forumguru
Maar door het geluid zijn er soms ook mensen die denken dat we dan 80 rijden.
hééééél herkenbaar. Dezelfde ervaring had ik met mijn M2. Reed je 30 waar je 30 mocht, kreeg je gebaren van 'gek' :banghead:
Ooit zelfs nog meegemaakt dat een buurtbewoner de politie had gebeld met de melding dat er iedere middag een gek langs zijn huis passeert. Op een dag effectief tegengehouden door een zwaantje.

Met de M3 heb ik dat veel minder. Moet echt tot de redline gaan tot iemand eens zou reageren ... (en dan is het nog maar enkel omkijken).
 

MarcoO2

Forumguru
Wat een jachtig mooie machine! En die Duitse weekenden komen me heel bekend voor… altijd garantie voor feest! Ergens binnen lopen, 10 bier en 10 schnitzel bestellen… even bijtanken en weer gas op die lolly!!
 
Bovenaan Onderaan