Vocht, natte hond lucht in auto

HenkBNS

Actief lid
Hi, Heb al een paar maanden soms een vieze lucht in de auto (Karoq 2023). Dacht dat het de airco was, deze laten reinigen. Nu airco gebruik minder of uit is heb ik het nog steeds. Alle afvoer kanalen van dak, schutboard gecontroleerd en zijn niet verstopt, lopen goed door. Ik heb het vermoeden dat het toch via het schutboard binnen komt en dan vocht achter de matten en of bekleding gaat zitten. Een natte hond kan het niet zijn, die heb ik niet in de auto gehad.:giggle:
Iemand ervaring mee, of weet wat het kan zijn ?

eriktv

Forumguru
Ik heb in de herfst/winter juist vaker de airco aan dan in de zomer, vanwege het vocht. Dus blijf die vooral gebruiken. Los daarvan, niet normaal natuurlijk die lucht, vervelend!

Leg eens wat oude kranten onder al je matjes, (1) dat helpt tegen evt vocht en (2) helpt je in zoektocht naar eventuele lekkage. En een setje auto-luchtontvochtigers kan ook nooit kwaad. Die heb ik al jaren in de vakken in de achterdeuren leggen. Ondanks dat ik de auto binne heb staan thuis, scheelt dat flink in condens.

En check even onder de kofferbakmat of je daar geen nattigheid hebt. Dan heb je alle bekende plekken wel gehad zo.

• Leuk
Waarderingen: Tees

CDO

Forumguru
Dorpelbekleding van kunststof losklikken en ook even onder de vloerbedekking kijken of de dempingsmat toevallig nat aan het worden is ( of tillen en echt naar de bodem van de auto kijken).

Frup

Forumguru
Bekend met die geur. Heb ook geen hond. Kan ook van het luchtfilter komen. Die ook vervangen?
Het schijnt te komen door achtergebleven vocht in filter en/of verdamper waar bacteriën gaan groeien. Brrrr.
Er zijn bedrijven die het behandelen met ozon. Ik heb toen zelf een ozongenerator aangeschaft. En dan niet zo’n mini aquarium ding. Die heb ik een hele dag en nacht laten draaien. Daarna héél goed luchten. Want ozon is niet onschuldig. De ozongeur blijft nog wel een tijdje hangen.

HenkBNS

Actief lid
Een ieder vast bedankt voor de tips!. Ik ga verder op onderzoek. Interieurfilter vervangen met de airco reiniging. Wordt vervolgt..

PizzaPieter

Donateur
Heb je naast de vieze lucht ook condens aan de binnenkant van de ramen? M.a.w. het ruikt als natte hond, maar is t ook zeker vocht?

HenkBNS

Actief lid
Ja, staat buiten. Nu heb ik een half jaar geleden wel rattekeutels op het spruitstuk weggehaald en schoongemaakt. Misschien is ie ergens ingekropen en ligt nu ergens tussen. Zal is goed kijken.

Eltjo

Forumguru
Overal onder de matten naar vochten plekken gespeurd?
Kan ook via de deuren naar binnen komen.

skodamichael

Senior Member
Ik heb hier hetzelfde probleem met mijn superb sinds een aantal weken. Zodra ik de deur open trek ruik ik het meteen maar als de auto even loopt gaat de geur weg. Ik heb zelf gezocht en niks kunnen vinden. De auto heeft afgelopen week bij de garage gestaan voor een aantal garantie punten en er is meteen gezocht naar het natte hond probleem. Er is helemaal niets gevonden zelfs de deurpanelen zijn los geweest alles was droog en er is geen vocht te bekennen. Ook de filters zijn vervangen maar niks heeft geholpen.
hopelijk komt de gouden tip hier voorbij.

Interieurfilter behuizing schoongemaakt/ gecontroleerd.? Condens lekkages van de airco oid , probleem moet toch te traceren zijn zou je denken.

skodamichael

Senior Member
Dat is allemaal schoongemaakt en nagekeken.
Er staat ook al een aantal weken een vochtvreter in de auto. Hier zit elke week wel een klein beetje vocht in maar dat is niet gek lijkt me.

EdK

Forumguru
Misschien een Ozon behandeling geven !!??
En dan meteen nieuw interieur filter ( koolstof )
En komt het dan nog terug , tsja dan zou ik hem verkopen... ;)

Bovenaan Onderaan