tips/ervaringen all season banden voor Octavia IV stationwagen PHEV met caravan

En laat de remmen (incl. oploop rem installatie in dissel) van de caravan controleren. Als deze niet goed werken kan je ook vreemd weggedrag krijgen. Een caravan combinatie moet trouwens ook zonder werkende stabilisator goed rijden (dus niet slingeren). In het verleden teste ik de stabiliteit van de caravan auto combinatie altijd zonder geactiveerde stabilisator. Een stabilisator is namelijk een comfort product en niet per definitie een vangnet die slingeren geheel kan voorkomen. Daar heb je bijvoorbeeld weer het Alko atc systeem voor die wel rem ingrepen kan doen op de caravan remmen.

Een andere Octavia is een ruim begrip, wat voor Octavia was dat dan? Vast met andere banden dan je zelf hebt? En getest met je eigen caravan bedoel je dan neem ik aan.
Je twijfelt aan je caravan stab koppeling, hebt getest met veel hardere banden (op die andere Octavia dan) en nog deed het probleem zich voor.

Dan weet je eigenlijk dat stijvere all-seasons niet gaat helpen. De gemeenschappelijke deler is blijkbaar de caravan.
Zonde om stijvere banden te nemen waar je het hele jaar negatief last van kan hebben en het lost waarschijnlijk niets op.
ja sorry, dat is inderdaad een ruim begrip.

Vorige Octavia was een O3 stationwagen met inderdaad andere banden dan nu (Michelin Primacy 5)
En inderdaad getest met dezelfde caravan.
Hogere bandendruk maakte toen geen enkel verschil ; een lagere kogeldruk wel alleen dat zorgde voor een slingerende caravan.

Ik zou het ook in de caravan zoeken:
- bandenspanning
- staat en werking stabilisatorkoppeling
- kogeldruk (> 75 kg)
- belading (met name positie in de caravan)

- bandenspanning caravan is 4.5 en hebben we altijd zo gehad
- bij een hogere kogeldruk werd het dansen op de achterbanden van de auto erger
- belading ; ook hierin hebben we niets veranderd ; al jaren hetzelfde

Wat dus inderdaad overblijft is de stabilisatorkoppeling of iets anders met de caravan.
Of het is een heel toevallige situatie dat ik gewoon nu weer banden heb met hele slappe wangen..

Slider

Forumguru
Zijn genoeg mensen hier met een O3 combi en caravan er achter die deze problemen niet ervaren. Maar het kan aan veel factoren liggen, dus echt 1op1 vergelijken gaat nooit lukken.

Ik herken je beeld van het links/rechts bewegen niet toen wij er mee reden.
Had een 1300Kg caravan (5m opbouw) er achter en hulpveren onder de O3 voor het deinen en doorzakken.
Banden achter opgepompt uiteraard, kogeldruk op orde en de auto flink zwaar beladen voor beter combi verhouding met de caravan en een dakkoffer op de auto.

Met Goodyear Vector 4season gen3 (niet heavy duty) banden onder de auto.

Zijn genoeg mensen hier met een O3 combi en caravan er achter die deze problemen niet ervaren. Maar het kan aan veel factoren liggen, dus echt 1op1 vergelijken gaat nooit lukken......

O3 heeft al sinds 2018 heerlijk gereden met caravan.
Problemen zijn begonnen toen we achterbanden vervingen door Michelin Primacy 5.

En nu met O4 hetzelfde..
Dus of 2x pech met slappe banden of toch iets met de caravan.
Ik zal afspraak maken bij caravandealer om checks te doen

Laatst bewerkt door een moderator:

Canon-Eye

Forumguru
Als je de mogelijkheid hebt om een andere aanhanger te lenen én deze behoorlijk te belasten (vrachtje stenen of zo), dan kun je testen hoe die combinatie zich gedraagt. En als je dan toch met die stenen in de weer bent, gooi dan ook eens een kilo of 90 ver naar achteren in de kofferbak om met de solo-auto de kogeldruk te simuleren. Dan merk je hoe de auto zich onder die verschillende omstandigheden gedraagt, zodat je wellicht dingen kunt uitsluiten.
En 't is bovendien ook nog best een goeie workout... :giggle:

hemi24

Forumguru
Kwa rijden is een beladen aanhanger totaal iets anders dan een caravan; dat wordt appels met peren vergelijken…

• Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan