Grijze kabel beschadigd

R058

Actief lid
Zojuist bij het bijvullen van de ruitenwisser vloeistof viel mijn oog op een beschadiging van een grijs kabeltje.

Het lijkt een grijze mantel te zijn met iets van elektrische kabels erin, welke naar de turbo lijkt te lopen. Zie foto's.

Op één plek is de mantel flink beschadigd en lijkt de elektrische bedrading licht beschadigd, op de overige twee plaatsen is de mantel alleen beschadigd.

Er zit een marter verschrikker in, maar heb mij al laten vertellen dat dit weinig schijnt te helpen.

Ik heb geen storingen of iets.
Gehele motorcompartiment gecheckt maar zo in het zicht geen verdere beschadigingen of haar van een marter zichtbaar.

Waar dient deze kabel voor? En het lijkt mij vrij eenvoudig te herstellen.

Bijlagen

• IMG_20250923_164118275.jpg
    IMG_20250923_164118275.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 42
  • IMG_20250923_164144166_HDR.jpg
    IMG_20250923_164144166_HDR.jpg
    782,1 KB · Weergaven: 42
  • IMG_20250923_164338212.jpg
    IMG_20250923_164338212.jpg
    637,7 KB · Weergaven: 43

Coled

Forumguru
Zo te zien is dat een Lambdasensor, die meet je uitlaatgassen. De mantel die eromheen zit is tegen de hitte (want ja, uitlaat =heet). Als de kabels zelf nog heel zijn misschien met hittebestendige tape o.i.d. fixen.

EdK

Forumguru
Dit is een beschermhoes om de aders heen.
Zoals @Coled al zegt een hitte bestendige.
Voor je deze zou omwikkelen met tape dan wel even controleren of de draden in de grijze hoes niet zijn beschadigd !
Zo ja deze dan met vulcaniseer tape per ader omwikkelen, want als er vocht bij komt dan is oxidatie van de aders iets wat snel gebeurd.
is een ader ook op koper doorgebeten / gesleten dan doorknippen en opnieuw solderen en om ader een krimpkous met lijmlaag krimpen.
Hiervoor zal je dan de grijze hoes waarschijnlijk verder moeten open snijden.
En laatste optie is om te kijken of er aan de kabelboom een label met artikel nummer hangt en kijken / vragen wat deze nieuw kost, en dus het kabelboompje geheel vervangen....

Tees

Donateur
Aanvullend op het prima advies van de heren hierboven: dit lijkt mij geen marterschade. Die hittebestendige hulzen zijn van ander materiaal dan de normale kabelisolatie, en die laatste vinden ze het lekkerste.

EdK

Forumguru
We gaan allemaal wel eens vreemd @Tees !
Dus dat zal met die marters ook wel zo zijn....
Want dit zijn zeker geen slijtage beschadigingen....

Maar hoe weet jij eigenlijk dat die marters dat laatste het lekkerste vinden ??
Je gaat ons toch niet wijsmaken dat je in je vorige leven een marter bent geweest hé ??? :D

Tees

Donateur
Ik knabbel ook wel eens aan draadisolatie en die normale is veeeeel lekkerder! -Omnommom-
Zou je ook eens moeten proberen Ed, krijg je voortaan eten van de zaak!

R058

Actief lid
Bedankt voor de adviezen. De kabel hangt niet direct tegen een warmtebron maar hangt vrij bij het beschadigde deel. Ik zal morgen eens een klein beetje isolatie tape aanbrengen.
Het is inderdaad de lambdasondekabel. Een nieuwe aanschaffen zit zo rond de €100,- ex montage. Maar dit lijkt mij niet het meeste werk.
Maar wil niet dat het in een korte periode weer voorkomt.

Hoe houdt je verder die beesten buiten de auto?

Tees

Donateur
Je hebt al een marterverjager, maar wat naar verluidt nog beter werkt is kippengaas op de grond vastmaken waar de auto altijd staat (en dan vooral onder de motorruimte). Die harige vrindjes schijnen een hekel te hebben aan dat gevoel aan hun pootjes. Kan ik me ook wel wat bij voorstellen (@EdK ;))

EdK

Forumguru
Kan ik me ook wel wat bij voorstellen (@EdK ;))
Ja jij bent de expert hier in @Tees !
Hier alleen last van padden en fruitvliegjes...... en tsja die lusten geen vis...en kabels..

En wat betreft dat eten van de werkgever......... tsja wij krijgen brood met beleg en fruit van de baas !!
Koper is tegenwoordig te duur dus dat is afgeschaft als maaltijd... :koffie:

eriktv

Forumguru
Ik heb in de garage een vast balkenframe met strak gespannen kippengaas liggen. Buren die de auto buiten heb staan hebben meestal een frame van latten dat ze na parkeren onder de auto schuiven.

Verjagers lijken weinig effect te hebben, het wemelt hier van de beesten. Ondanks de vier verjagers van onze directe buren trekken ze vrijwel wekelijks gaten in hun rieten dak. Er worden hier regelmatig vangkooien gebruikt, de enige blijvende oplossing imo.

Bovenaan Onderaan