tips/ervaringen all season banden voor Octavia IV stationwagen PHEV met caravan

Hallo,

Ik zou graag wat tips/ervaringen ontvangen over banden voor een Skoda Octavia IV stationwagen PHEV.

Ik zoek een band, 225/45R18, die een echt stijve wang heeft zodat de auto stabiel rijdt als er een caravan wordt getrokken.

Wie heeft er goede ervaringen met een bepaald merk/type band ?

hemi24

Forumguru
Ik denk persoonlijk dat je de mate van stabiliteit bij een dergelijke maat band eerder uit de juiste spanning moet zien te halen…

• Leuk
Waarderingen: Tees
Ik zou wat Hemi aangeeft opvolgen. Dus huidige load index aanhouden en met de caravan achter de auto de achterbanden op een hogere druk zetten. Daarmee voorkom je dat je de rest van het jaar met een oncomfortabele auto onderweg bent.

Is het nu niet stabiel dan?
Nee, er liggen nu GoodYear 225/45R18 91Y Eagle F1 Assemectric banden op maar die zijn erg slap.
Bij stuurbeweging 'danst' de auto links/rechts op de achterbanden.
Bandenspanning 2.8 bar.

Ik zou wat Hemi aangeeft opvolgen. Dus huidige load index aanhouden en met de caravan achter de auto de achterbanden op een hogere druk zetten. Daarmee voorkom je dat je de rest van het jaar met een oncomfortabele auto onderweg bent.

de druk in achterbanden is 2.8 bar, dus volgens redelijk goed

hemi24

Forumguru
Wat staat er in het tankklepje voor bandenspanning bij volle belading?
Ik zou verwachten 3.0 of 3.2 bar.

Watvoor caravan gaat erachter? (type/lengte/max. gewicht/kogeldruk)

Heb je misschien ook nog DCC waar je met de instellingen kunt spelen?

In het tankklepje staat 3.3 bar dus stuk meer dan ik verwacht had.
Heb DCC en ook getest op sportstand, maar dat scheelt nauwelijks (wat ook logisch is).

Caravan is een Altea 462PS , 645 cm lengte, max 1300 kg, kogeldruk weet ik niet.

Laatst bewerkt door een moderator:

Canon-Eye

Forumguru
max 1300 kg, kogeldruk weet ik niet.
De maximale kogeldruk van de auto is een vast gegeven: raadpleeg het typeplaatje en het instructieboekje - de laagste waarde geldt.
De kogeldruk van de caravan is géén vast gegeven, maar simpelweg afhankelijk van de belading (hoeveel en waar). Daar kun je dus zelf mee experimenteren: begin eens met 70 kg en probeer hoe het voelt in stappen van 10 kg meer of minder. Noot: doe dit, voor een goed beeld, met de auto qua gewicht ook in "vakantiemodus", dus eventueel wat ballast erin.

Laatst bewerkt:
De kogeldruk van een caravan zit ook aan beperkingen vast, alleen ligt die grens vaak hoger dan wat menig normale auto aan kan. Bij een Alko premium chassis (bv Knaus Sudwind en Sport) mag de kogeldruk tot max 100kg oplopen. Een Tesla Model Y mag 160 kg kogeldruk hebben en een Land Rover Defender zelf 350kg, in die gevallen moet je het max gewicht van de caravan volgen. In de disselbak van je caravan zit vaak een stikker waarop dit zogenoemd 'S' gewicht staat aangegeven. De Octavia PHEV mag max 80kg kogeldruk hebben, er vanuitgaande dat je de originele uitklapbare trekhaak gemonteerd hebt zitten.

ja ik heb inderdaad de originele afneembare trekhaak van Skoda eronder zitten.
caravan kan ik even niet meer checken, die staat weer terug in de stalling

Laatst bewerkt door een moderator:

PizzaPieter

Donateur
Als de kogeldruk te laag is, dan 'tilt' de caravan de achterkant van de auto mee omhoog en zal caravan meer met de auto spelen dan andersom.

Als de kogeldruk te hoog is, dan 'duwt' de caravan de auto naar beneden en de voorkant omhoog, waardoor je op je voorwielen vaak sneller slip krijgt.

Een goeie kogeldruk is één van de afstellingen die cruciaal is om een stabiele combinatie te hebben. Naast kogeldruk ook verdeling tussen gewicht auto en caravan, onderlinge lengtes, maar ook gewichtsverdelingen van de caravan links/rechts én het zwaartepunt van de caravan.
Edit: bandenspanning caravan niet vergeten, dank @hemi24

Als je geen idee hebt van de kogeldruk, dan popt bij mij de vraag op in hoeverre je op de hoogte bent hoe je met een caravan moet rijden.

Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
En vergeet ook niet de bandenspanning van de caravan goed hoog te houden…
Maar 1300 kg zou de Octavia niet direct zenuwachtig van moeten worden.

Canon-Eye

Forumguru
Klopt ja, voor onze Eriba met 1200kg as gold een spanning van 4,5 bar. Klinkt als veel, maar dat hoort gewoon zo volgens de caravandealer. Trouwens, ook het juiste type band (dwz met hogere loadindex) is van belang, zeker als je denkt in Frankrijk lekker 130 te gaan rijden...

Martin-Octavia

Actief lid
De 91 is ook wel slapjes.
Persoonlijk zou ik een 95 xl of een 99 zo nemen.
Dan hoef je ook je bandenspanning niet te overdrijven. 2.8 is hard. Bij warmte loopt dat zo maar op naar 3 a 3.2 bar. Warmte maakt rubber slap.

225-45-18 95 xl of 99 zo.
Snelheid vanaf V tot u kan allemaal.
Continental all season contact 2
Michelin crossclimate 2 of 3. Sport is er nog niet in deze maat.
Denk ook is aan de blauwe veren. Hulpveren
Maakt het zeker stabiel achter.

Laatst bewerkt:
En vergeet ook niet de bandenspanning van de caravan goed hoog te houden…
Maar 1300 kg zou de Octavia niet direct zenuwachtig van moeten worden.
bandenspanning van caravan was in orde.
caravan was ' leeg' , alleen even water in tank gedaan + 1 sup in caravan + mtb op fietsendrager om toch wat gewicht te hebben

Bovenaan Onderaan