Kodiaq phev vermogen en caravan

El Dimi

Nieuw lid
Dus als ik het goed heb
Hi @Bakkertje , mijn ervaring met de Octavia PHEV is wel iets anders. Bij mij lijkt de elektrische ondersteuning namelijk niet helemaal te stoppen. Als ik op de snelweg constant rijdt, zie ik alsnog zowel het resterende bereik als het accupercentage teruglopen. Dit terwijl de motor dan wel degelijk loopt. Is dat bij de Passat niet het geval?

Wat is hierin de ervaring onder de nieuwe Kodiaq rijders?

Dit is idd bij de kodiaq iv ook het geval onder gewone hybride modus.

Fdb

Lid
Nu de zomervakantie achter de rug is ben ik benieuwd of er nog nieuwe ervaringen zijn mbt rijden in de bergen en het verbruik.

gr Floris

EvilKnievel

Forumguru
Zeker! Met de Kodiaq naar zuid Frankrijk geweest met een caravan van +/- 1400 kg.
Dit gewicht bleek geen enkele uitdaging voor de Kodiaq, ook niet in de bergen. Je kan op de cruise control rustig met 95 á 100 km/h de berg op. Berg af even opletten dat de auto niet te zwaar regenereert en daardoor de caravan remmen erop houdt.
Verbruik gemiddeld was zo'n 1 op 8,4, dat was grotendeels met een lege accu. Mijn vorige auto was een Karoq 150pk en daar haalde ik ongeveer hetzelfde verbruik mee. Wat wel erg prettig was, is dat de Kodiaq een stuk zwaarder is, waardoor de caravan niet veel te zeggen heeft over de auto, het reed erg ontspannen. De twee pubers op de achterbank hebben de ritten ook als zeer ontspannen ervaren.

photo_2025-09-03_00-58-55.jpg

Fdb

Lid
Dat klinkt goed. Mooie combi zo!
Ik twijfel nog tussen een Mhev en een Phev. Mijn caravan is iets zwaarder, max. 1700 kg en vraag mij af of dat niet teveel van het goede voor de gewone 1.5 is, die volgens de autobladen al de handen vol aan zichzelf heeft. Wel gaat de voorkeur uit naar een 7p. Dus dat maakt de keuze lastig.

Ik kan je maar 1 tip geven; proefrit.
Als je t hier vraagd zal je voor beide modellen argumenten vinden. Rijden is toch veelzeggend. Ik dacht aan de mhev maar na proefrit wist ik zeker dat het phev zou worden. En dat is echt iets persoonlijks

EvilKnievel

Forumguru
Dat klinkt goed. Mooie combi zo!
Ik twijfel nog tussen een Mhev en een Phev. Mijn caravan is iets zwaarder, max. 1700 kg en vraag mij af of dat niet teveel van het goede voor de gewone 1.5 is, die volgens de autobladen al de handen vol aan zichzelf heeft. Wel gaat de voorkeur uit naar een 7p. Dus dat maakt de keuze lastig.
Als de accu leeg is, heb je ook niet heel veel meer dan 150pk, maar dat zal nog steeds ruim voldoende zijn. Daarbij is de mhev ook nog eens bijna 300kg lichter dan de phev, dus is het verschil te verwaarlozen met een zwaardere caravan.

EvilKnievel

Forumguru
Mee eens qua koppel, alleen zijn het dezelfde motoren en als de accu écht leeg is, doet de elektromotor weinig heb ik gemerkt. Maar dan nog is het blok voldoende krachtig om een caravan mee te zeulen ;)

Afgelopen zomer met de PHEV naar Kroatië geweest met een caravan van 1550 KG, met een kogeldruk van ongeveer 75 KG. geen centje pijn, normaal wil ik met een automaat nog wel eens in de sport stand zetten in de bergen, maar de DSG pakt het mooi op en bleef op een helling/berg mooi in de toeren zitten ca 3500 RPM.
Ik had hem wel iedere keer het accu percentage vast gezet op ca 60 procent, zodat er genoeg in de accu zou zitten mocht dit nodig zijn.

Het enige waar ik van baalde is de navigatie, twee keer gehad dat hij volledig het spoor bijster was, afgelopen weekend was het weer raak.
het zette mij wel aan het denken, ook Apple kaarten was van slag op dat moment en enkel Google Maps deed het redelijk, ik heb het vermoeden als de auto en telefoon samen verbonden zijn in carplay dat ze op een of andere manier GPS data uitwisselen en dat daar wat mis in gaat, gezien Appel kaarten/telefoon ook geheel van slag was.

Wat de gps betreft heb ik daar afgelopen weekend meermalen last van gehad. Als ik dan naar android auto (waze) ga werkt daar de navi wel gewoon goed. Ik dacht zelf misschien is er een navi update met nieuwe sataliet gegevens..

In de laatste Kampeer & Caravan kampioen van de ANWB staat een test van de Kodiaq als trekauto.
Ze zijn hier erg positief over de auto als cararvantrekker. Grootste nadeel schijnt de zoals ze het noemen "deinende achteras" te zijn. Ik deel die ervaring van de achteras persoonlijk niet.

Stationair opwarmen - ook al is er dan een heel l8chte belasting door het opladen van de accu - lijkt me nóóit de beste optie.
De olie in de Kodiaq is zo dun als water. 0W20 wordt er volgens mij voorgeschreven. Dit doen ze denk ik om juist de reden dat in een PHEV de benzinemotor vaak "koud" is. Ik gok dat ze hier bij Skoda/Volkswagen wel goed over nagedacht hebben

hemi24

Forumguru
@RonKar : die olie wordt al sinds pakweg 2019 voor vrijwel alle TSI motoren (met roetfilter) voorgeschreven en heeft dus niks met de plug-in van doen…

verbaant

Actief lid
In de laatste Kampeer & Caravan kampioen van de ANWB staat een test van de Kodiaq als trekauto.
Ze zijn hier erg positief over de auto als cararvantrekker. Grootste nadeel schijnt de zoals ze het noemen "deinende achteras" te zijn. Ik deel die ervaring van de achteras persoonlijk niet.
Deze zomer met onze volbeladen Hobby 540UL van ruim 1750 kg door Frankrijk getrokken. Zelfs het ‘bultje bij Luik’ bleek absoluut geen probleem. Van een deinende achteras is in mijn optiek helemaal geen sprake. Deze Kodiaq is mijn beste trekauto tot nu toe, een echte reismobiel die probleemloos de caravan meetrekt. De ACC werkt perfect met de caravan er achter, nooit in hoeven te grijpen om handmatig terug te schakelen. Ook naar beneden prima, regenereert perfect zonder problemen met oplooprem. Over het algemeen rijden we met de caravan erachter op benzine met de batterij op 80%. Het verbruik valt dan ook nog heel erg mee. Op de campings hebben we, met een granny stekker, met grote regelmaat de accu op kunnen laden met 6A; duurt wel lang, maar ach, wel lekker handig en goedkoop.

Bovenaan Onderaan