Octavia IV (PHEV) achterwielen uitlijnen camber/wielvlucht

Anthro

Nieuw lid
Hallo allemaal, ik zit met een vraag en het zou fijn zijn als jullie mij hiermee zouden kunnen helpen. Ik heb gister 4 nieuwe banden op de Octavia laten zetten en de wielen tevens laten uitlijnen. In het uitlijningsrapport zie ik staan dat de wielvlucht/camber van de achterwielen niet binnen de specificaties vallen maar dat deze niet zijn bijgesteld. Navraag bij de monteur leert dat het volgens hem niet mogelijk is om de wielvlucht/camber van de achterwielen bij de Octavia af te stellen.

Als ik dezelfde vraag stel aan chatGPT (sorry, ik ben een leek :tongue:) dan geeft deze aan dat in tegenstelling tot de andere Octavia modellen de PHEV IV variant een multilink achteras heeft en dat bij deze variant het wel degelijk mogelijk is om de wielvlucht/camber af te stellen. Heeft iemand van jullie het juiste antwoord? Of hier zelf ervaring mee?
 

hemi24

Forumguru
Zitten er geen excentrische bouten in?

Andersom: was het slijtagepatroon van de banden dusdanig dat er aanleiding was om de auto te laten uitlijnen?
 

dj.verhulst

Forumguru
ik weet niet wat voor een as er onder zit maar de semi onafhankelijke ( me verbinding stuk wat iets kan torderen ) daar kan je idd niks aan verstellen. ,men zou in geval van camber misschien iets kunnen doen met de schokdemper bevestiging , zijn de rubbers daar niet gescheurd ? al lijkt me die van jou wat jong ,, had je abnormale slijtage ?

1755526032203.jpeg

heb je de volledig onafhankelijke achteras dan kan je wel dingen verstellen,, een beetje zaak die uitlijnt heeft wel (digitale) documentatie waar in staat waar men eventueel aan moet draaien.
 

Tees

Donateur
Voor zover ik kan zien in ETKA zijn alle O4's met een torsie-as geleverd. En dat wordt bevestigd door de database van AutoWeek. Dus ik schat zo dat ChatGPT het (weer eens) fout had. En bij een torsie-as kan je idd niet zo veel afstellen aan de uitlijning.
 

Anthro

Nieuw lid
Inmiddels een APK keuring laten uitvoeren bij de Skoda dealer en de service meneer om opheldering gevraagd. Die gaf aan dat de iV inderdaad een multilink achteras heeft en dat de camber van de achterwielen wel degelijk afgesteld kan worden. Hij had het er wel over dat zodra je dat doet er ook iets in één of andere module opnieuw gekalibreerd zou moeten worden. Dit zou een specialistisch klusje zijn en niet elke garage had de benodigde tools. Hij gaf aan dat indien er geen noemenswaardige afwijkende slijtage op de banden zichtbaar was om geen aanpassingen te maken .

Ik had die dag een drukke planning dus ik heb het voor lief aangenomen.
 

Captain Hook

Forumguru
@EdK Voordat je wat roept eerst ff checken... :koffie:

ChatGPT:
Je vraag: heeft de Škoda Octavia IV PHEV een multilink achteras?

Ja, de Octavia IV PHEV‑variant – meestal aangeduid als de iV – is voorzien van een multilink-achterwielophanging.
 

dj.verhulst

Forumguru
Inmiddels een APK keuring laten uitvoeren bij de Skoda dealer en de service meneer om opheldering gevraagd. Die gaf aan dat de iV inderdaad een multilink achteras heeft en dat de camber van de achterwielen wel degelijk afgesteld kan worden. Hij had het er wel over dat zodra je dat doet er ook iets in één of andere module opnieuw gekalibreerd zou moeten worden. Dit zou een specialistisch klusje zijn en niet elke garage had de benodigde tools. Hij gaf aan dat indien er geen noemenswaardige afwijkende slijtage op de banden zichtbaar was om geen aanpassingen te maken .

Ik had die dag een drukke planning dus ik heb het voor lief aangenomen.
zou wel eens willen weten wat er dan gekalibreerd moet worden ,, wielstanden zijn mechanische settings, stel bouten en moeren , soms vul plaatjes , uitlijnen kan best nuttig zijn mijn vrouw had een Suzuki Celerio die prima rijd, maar na uitlijning zoveel stabieler is zeker op de snelweg en bij zijwind
 

Chantrock

Nieuw lid
Een Skoda O4 PHEV heeft een multilink achteras. En deze is toch echt afstelbaar. Ik heb het net voor de vakantie nog afgesteld. Na mijn weten heeft een Octavia multilink achteras als de motor 150pk of meer heeft.
 

Tees

Donateur
Nog eens in ETKA gedoken, en ik zie nu wat ik verkeerd heb gedaan. Vaak vermelden ze een bepaald motortype of aandrijving voor een categorie, maar hier is een PR-code vermeld voor de multilink ophanging (0N4). En die moet je dan handmatig nazoeken (dus dat vind ik vaak te veel werk voor 'even' iets opzoeken voor hier).
 

Anthro

Nieuw lid
zou wel eens willen weten wat er dan gekalibreerd moet worden ,, wielstanden zijn mechanische settings, stel bouten en moeren , soms vul plaatjes , uitlijnen kan best nuttig zijn mijn vrouw had een Suzuki Celerio die prima rijd, maar na uitlijning zoveel stabieler is zeker op de snelweg en bij zijwind
Toch nog even navraag gedaan bij de dealer. Het geen wat na uitlijnen soms in de storing schiet en zodoende opnieuw gekalibreerd moet worden zijn de camera en radar module. Volgens hem kunnen die gevoelig zijn voor wijzigingen in de stand van de wielen.

Vond het persoonlijk niet een sterk verhaal, dus laat aankomende vrijdag de achterwielen alsnog uitlijnen. We gaan het meemaken! :)
 

Anthro

Nieuw lid
Vandaar dus ook dat ik er mijn twijfels bij heb. Indien het echt relevant zou zijn zou het uitlijnen van de voorwielen er ook impact op kunnen hebben. Aangezien dat geen storingen heeft opgeleverd….
 

hemi24

Forumguru
Met stuurhoeksensor vóór kan ik me voorstellen dat verstellen al snel invloed kan hebben op de werking van de systemen.
 

Bakkertje

Forumguru
@Anthro Laatst is bij mij de vooruit vervangen (zat een scheur in), zover ik kon zien is bij de camera kalibratie niets op de achterwielen geplaatst. Ik zeg niet dat het niet kan, maar ik heb hier toch wel wat twijfels bij ..
 
Bovenaan Onderaan