Wat een misser van Skoda die nieuwe Superb

Enige kritiek die ik kan hebben op de buitenkant is de plaatsing van de buitenspiegels, die horen daar naar mijn mening niet. Qua binnenkant, tja, dat is nu eenmaal de tijd denk ik, en dan doel ik vooral op het grote scherm, alsof het aftermarket erin gezet is, zo ziet het eruit.

Ook ik zou dan liever de Superb 3 hebben dan de Superb4.. Maar gelukkig heb ik dat probleem niet, denk dat ik toch bij maatje Octavia blijf, groot genoeg voor nu.

Eltjo

Forumguru
Nu je het zegt. In de hoek zit nu een blindplaatje, waar je nog een spiegel kan monteren of een andere optie of zo?
Men moest natuurlijk weer wat anders en dan moet je wat verzinnen.
Verandering vanwege verandering maar niet vanwege verbetering.

Zo in de jaren 80 werden de spiegels in de hoek van het raam gemonteerd en was men van de roestvorming rond op de deurmontage af. Tegenwoordig is dat denk ik geen punt meer.

Rallye

Forumguru
Nee hoor. Mijn Golf heeft ook de spiegels op pootjes. Die blindplaat zit er niet om iets anders op te monteren.

Canon-Eye

Forumguru
Die blindplaat zit er niet om iets anders op te monteren.
Als die blindplaat er niet zou zitten, dan zou het raam verder naar voren moeten doorlopen zonder dat dit feitelijk veel nut heeft. En dat heeft dan ook weer consequenties voor de benodigde ruimte IN de deur, waar het raam in moet kunnen wegzakken.

Eltjo

Forumguru
Heren, denken jullie dat ik blind ben of een plaat voor m'n kop heb? ;)

Een mooi plekkie voor de spiegel en zo hou je de deur glad.
En ja, het barst van de recente auto's die de spiegel op de deur hebben, maar het was decennia geleden in mijn beleving standaard de spiegel (rechter spiegel alleen verplicht als je een trekhaak had) op het plaatwerk te hebben.

Ik heb >25 jaar terug voor mijn 1991-er 626 een andere deur gemonteerd vanwege schade.
Het was de juiste kleur, maar verwachtte niet dat die van een rechts gestuurde auto was.
Gevolg: deurpaneel, ruit (was bruin getint), spiegel, kabelboom en slot(module) moeten omzetten (waarvan ik voor de aankoop als auto-groentje dacht dat het lastig zou zijn),
Had ik maar gekozen voor de juiste kleur kale deur en spatbord. Maar ja, ik koos voor de levering van de -verkeerde- deur in juiste kleur en andere kleur spatbord.

Door schade en schande wijzer geworden. Mijn eerste deur reparatie was het door een junk ingetiktte kleine raampje van vaders Omega achterdeur.

Laatst bewerkt:

HaycoOnline

Donateur
Beste Forum leden,
Op dit moment rij ik nog in de Skoda Superb MK3 model. Bij mijn Superb heb ik originele 17" stalen Skoda velgen met winterbanden.
Nu ik de nieuwe MK4 Skoda Superb besteld heb, was ik benieuwd of deze 17" velgen gaan passen op de nieuwe Superb.
De remschrijven lijken groter te zijn bij het nieuwe PHEV model en ook de banden spanning controle zou anders werken, niet meer op basis van ABS. Weet iemand of mijn huidige winterbanden passen en of de banden spanning controle nog gaat werken?
Al vast dank voor jullie reacties.

hemi24

Forumguru
@HaycoOnline : Ja hoor, 17” past gewoon op de S4 iV (motorcode DUCB) :

1754063707832.png

Of je auto bandenspanningsensoren heeft is redelijkste te herkennnen; dan kun je per wiel de spanning aflezen.
Zal gewoon op de velg gemonteerd kunnen worden.

HaycoOnline

Donateur
Dank voor je reactie dat de velgen gaan passen. Maar in de nieuwe Superb zit een sensor in het wiel wat nu mijn winterbanden niet hebben. Dit zou betekenen dat de bandenspanning niet meer uitgelezen kan worden. Of kan je deze sensoren ook achteraf in de velg/band monteren of is dit velg afhankelijk?

Laatst bewerkt door een moderator:

EdK

Forumguru
Sterker nog, alle SKODA's die hebben geen sensors !
Die berekenen met de ABS of je een leeglopende band hebt of niet

HaycoOnline

Donateur
Wat ik begrepen heb is het volgende:
De nieuwe Superb meet het aan de hand van de sensoren in de wielen waardoor deze het per band nauwkeurig aan kan geven.
Het vorige systeem meet deze aan de hand van de omwenteling op basis van ABS

hemi24

Forumguru
Extra setje sensoren kun je via de dealer of via de betere bandenboer wel bestellen en laten installeren…

• Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
Als dat zo is dan is dit voor mij een nieuwtje
Al vind ik het systeem dat gebruik maakt van de ABS al meer dan afdoende.
Me BMW motorfiets werkt op zelfde manier en vind het prima
Vaak merk ik aan rijgedrag al dat er weer wat lucht bij moet in de banden zowel voor motor als auto

Eltjo

Forumguru
Kan je die techniek niet uitschakelen? Dure niet noodzakelijke opties b.v. als meting via ABS voldoet.

Mijn vader had een eenvoudig mechanisch bandendrukmetertje.
Ik kocht eens een metertje met een batterijtje en profieldieptemeting. Dat laatste werkte al snel niet meer en bij het eerste gebruik was de batterij leeg. Nu ligt die met losse batterij in de auto. De auto staat thuis op de oprit en ik controleer met de losse manometer van de compressor en trek zonodig de compressorslang uit.
=> Aan een mechanische heb je meer!

Mijn falende gordelwaarschuwing heb ik ook maar uitgeschakeld. Die gordel doe ik toch wel om.

Rallye

Forumguru
Als je geen sensoren hebt krijg je een waarschuwing. Een lampje of iets dergelijks. Voor zijn overstap naar all seasons had mijn schoonvader de hele winter door zo’n lampje in zijn Mazda 3. Daar zou ik me cut kapot aan ergeren. Dan toch maar sensoren inbouwen..

Bij de S4 Sportline kan je inderdaad de bandenspanning aflezen, zal dus via sensoren in de wielen gaan. Heb ik overigens niet specifiek besteld, is standaard.

Captain Hook

Forumguru
Dus VAG is ook eindelijk overgestapt naar TPMS sensoren?

Bij mijn Kluger Kuga zie ik dat zelfs online:
Clipboard_08-04-2025_01.jpg

Nadeel is wel, bandenwissel is wat duurder...

Tees

Donateur
De sensoren zelf zijn ook wel enigszins aan de prijs (~€200-300 voor een setje). Ik vind de indirecte TPMS helemaal prima (zeker icm de eerdergenoemde mechanische bandenspanningsmeter) maar snap wel dat mensen de directe TPMS ook wel fijn of leuk vinden.

Let overigens wel op dat TPMS al een jaar of 10 verplicht is. Een niet-functionerend TPMS is APK-afkeur. Maar aangezien het een optie is, lijkt het me zeer waarschijnlijk dat het te coderen is als je van direct naar indirect wilt overschakelen. Alleen heeft de S4 natuurlijk SFD2, dus kan je dit waarschijnlijk (nog) niet coderen.

Bovenaan Onderaan