Citigo IV gekocht

Nou, wij hebben gisteren onze Citigo IV opgehaald, deze is de vervanger van een benzine Corsa.
Hij zal als tweede/boodschappen auto gaan fungeren, naast de Model S.
Vanaf heden zijn wij dus volledig elektrisch. Nee niet van de zaak, gewoon privé, omdat het veel voordelen heeft.

Als je vooral kleine stukjes rijd, is dat toch slecht voor de benzinemotor, vocht bij de olie wat niet verdampt door het niet op temperatuur komen van de motor. Wat de slijtage weer vergroot. Nu geen last meer van.

Maar ik heb wat opstartprobleempjes. In de handleiding wordt verwezen naar de fun & go app, deze is niet terug te vinden in de Apple App Store.
Wel jammer, aangezien dat volgens mij als een soort boordcomputer zou fungeren.

De Skoda connect app kom ik niet door de verificatie als hoofdgebruiker heen. Hij zegt dan dat je minimaal 3 km moet rijden en weer stil gaan staan en je km stand invullen. Dan komt er een foutmelding. Iemand ervaring mee?

Ik zou graag de laadstroom iets willen beperken. In de ochtend leveren de zonnepanelen zo'n 2000-3000Watt, bij de Tesla kan ik in de app het aantal ampère omlaag gooien. Kan zoiets ook bij Skoda?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Berrychello

Forumguru
Gefeliciteerd! De Move and Fun app bestaat inderdaad niet meer maar vond ik ook niet wat.
De laadstroom instellen (max of beperkt op 6A) kan in de Skoda app. Hoop voor je dat die snel gaat werken.

Inmiddels ook maar info@skoda.nl gemaild, want via de dealer heb ik weinig hoop op een oplossing.

Nu lees ik ook nog eens dat het modem in de Citigo een 2G/3G variant is en dat Skoda geen oplossing hiervoor gaat bieden.
Odido is de laatste provider die 2G en 3G gaat uifaseren.

Door de keuze van Skoda om de Move en Go app niet meer aan te bieden én geen optie meer aan te bieden buiten 2G/3G, maak je je EV een stuk minder bruikbaar.

Ik vind hier als nieuwe Skoda rijder wel iets van. Skoda gaat het op EV gebied nog heel moeilijk krijgen als ze deze houding aan gaan nemen.

Onze oudere Tesla is van een andere prijsklasse, maar daar krijg ik gewoon nog nieuwe functionaliteiten met updates. Het verschil is immens groot en heel VAG loopt echt zwaar achter op dit gebied.

Ik weet niet of ik de Citigo had gekocht als ik dit had geweten…
Een auto is na 5 jaar toch niet afgeschreven?!

Tees

Donateur
Dat van die 2G/3G modem is wel vervelend, maar naar mijn weten wordt 2G voorlopig niet uitgeschakeld, er zijn nog veel te veel diensten daarvan afhankelijk. Alleen 3G wordt (of is) uitgefaseerd. Ik denk dat je dus nog prima contact kan hebben via de app met de Citigo, alleen zal de respons wellicht wat trager zijn.
Zoiets is bovendien niet op te lossen met een software-update, dat vereist nieuwe hardware. En dat zie ik niet gebeuren zolang er geen nieuwe versie van de Citigo/Up komt, en die wordt niet (spoedig) verwacht.

Zoals je al zegt: dit is een andere prijsklasse dan een Tesla. Tesla maakt ook niet zo'n kleine auto, weinig fabrikanten trouwens want er zit veel te weinig marge op. En om nou meteen jouw ervaring te extrapoleren naar het hele VAG EV-beleid is een beetje erg overtrokken...

Bakkertje

Forumguru
Als je laadstroom wilt beperken ben je waarschijnlijk aangewezen op een slimme (minder domme) laadpaal. Ik heb zelf een Alfen laadpaal en die kan ik instellen op zonneladen. Hij gebruikt dan het surplus aan zonnestroom om de auto te laden. Eigenlijk is dat (mijns inziens) toch wat je uiteindelijk wilt.

SteGo

Donateur
Ik zou heel pragmatisch denken; als je langzamer wilt laden gebruik je toch gewoon een langzamere lader?
Er zit toch een 230V lader bij zo'n Citigo als het goed is? Dan laad je met 2,3kW.

Ik heb een collega met een VW e-Up! en die laad zijn auto uitsluitend op die manier.
Schermafbeelding 2025-08-10 101452.png
Mocht je hem niet bij de auto hebben, het is deze; OE-nr: 000054412AM, linkje naar Kopacek

EdK

Forumguru
Odido is de laatste provider die 2G en 3G gaat uifaseren.
Wel zover ik weet is juist Odido die als eerste is uit gefaseerd !
Zakelijk komen wij ook tegen dit probleem aan te gelopen met eigen apparatuur die over 2G net zijn data verzend.
Gelukkig is alleen bij ons het modem een aparte print dus die kunnen we nu uitwisselen voor een LTE modem en een stukje firmware update.
Maar goed dit is niet mogelijk bij alle producten, en thank god zijn er nog wat producten die een RJ45 aansluiting hebben en met een extern LTE modem en overgaand in een netwerk config vangen we dat ook weer af.
Maar dan nog zijn er producten die helaas de pijp aan maarten geven zodra het 2G net uitgezet word en de klant aan een nieuw product vast zit....

En tsja dat is met de citigo / Mii en UP ook het geval !!
Maar updates zullen dan via dealer gaan lopen of via software verkregen op forums...
Kaart updates voor navigatie als ze nog te krijgen is zal via de website moeten komen, maar ja iedereen vind die VAG navi software (kaarten) toch bagger als ik hier lees ... dus word dat gewoon met Waze / Flitsmeister/google maps of TomTom voor de oudjes ....

Dus gelukkig vergaat de wereld niet als het 2G netwerk uitgezet word @Dr_Runner

Okee okee okee, ik ben een beetje gefrustreerd door de hele gang van zaken.

Dealers verwijzen naar Skoda Nederland en Skoda Nederland verwijst naar de dealers.
Krijg een beetje het gevoel dat voordat je hebt gekocht alles kan en daarna is het opeens kastje naar de muur.

Voor een EV zijn accuinstellingen echt wel essentieel. Je wil een accu van een EV alleen naar 100% laden wanneer dat nodig is.
Dagelijks volstaat 80%, maar die ene keer even naar 100% is toch echt wel basisfuntionaliteit van een EV.

Voor zover ik kan zien, kan ik dat nu nergens instellen.

Laadstroom kan ik best mee leven, staat nu standaard op 16A. Prima.

Overigens snap ik best dat we voor een modem upgrade moeten betalen hè. Maar biedt het in ieder geval aan als Skoda zijnde.

Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Maar biedt het in ieder geval aan als Skoda zijnde.
Da moet dit wel mogelijk zijn hardware matig , en ik vermoed dat daar het probleem zit !
En tsja als je dan een complete unit moet wisselen waar ook het modem in verwerkt is lopen de kosten al erg op.
En dan moet het ook nog gaan met de firmware .........

Soms lijkt het zo makkelijk , maar is het niet zo makkelijk !!
En ook de firma waar ik zit werden verrast in de krant wat jaren terug met het verhaal dat 2G eruit ging.
En dit zal voor velen autobouwers excact hetzelfde geval geweest zijn....
En zover wij weten blijft in Duitsland 2G nog gewoon doorgaan , althans dat is zakelijk wat we weten momenteel....

EdK

Forumguru
Wat gebeurt er met het 2G netwerk?

Het 2G netwerk blijft sowieso tot eind 2026 beschikbaar bij Vodafone. Wij zijn continue actief in gesprek met klanten over migratie naar nieuwe technologieën.

Waarvoor wordt 2G nog gebruikt dan?

Je kan 2G nog gewoon gebruiken voor data of belverkeer in Nederland. Maar we merken dat dit maar minimaal gebeurt. Vodafone heeft wel veel zakelijke oplossingen die gebruik maken van 2G. Denk bijvoorbeeld aan pinautomaten en slimme meters. Daarvoor wordt vaak een 2G modem gebruikt. Dat is dus ook de reden dat Vodafone kijkt naar mogelijkheden om 2G langer te leveren. We blijven hiervoor constant in gesprek met de markt.

• Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan