"Groot onderhoud" Scala

Zelfde heb ik ook met me scala, bij 3 dealers offerte opgevraagd voor het onderhoud, 2 reageren nergens op, 1 vraagt 880 euro voor een oliewissel, filters, en remvloeistof en dat noemen dan een long life beurt, wou zelf ook graag een oliewissel voor de DSG en dan kom ik op 1150 uit.
Ga nu een bosch car serivce proberen, zelfde beurt voor onder de 300 euro. Tevens oliewissel voor de DSG voor 110, en laat meteen de DSG software upgraden voor betere werking. (Minder gauw schakelen in lage toeren etc) zou ook erg bevordelijk zijn voor de levensduur van de DSG.

Ga je uiteindelijk toch naar de dealer?
 

hemi24

Forumguru
Nou mijn Scala is gisteren voor groot onderhoud geweest, 30d km longlife onderhoud incl olieservice bij de Skoda dealer voor net geen 425 euro…
Kunnen we er weer 7 maanden tegenaan! :thumbsup:
 
Conclusie Daeler Waele rekent het dubbele voor een onderhoudsbeurt. Je zou denken dat de dealers ongeveer de zelfde tarieven hanteren. Of is hier iets anders aan de hand?
 

hemi24

Forumguru
Misschien is die conclusie iets te kort door de bocht, want volgens mij waren er bij de beurt door Wealer ook nog aanvullende zaken gecalculeerd, zoals vervangen van de bougies en remvloeistof…
Maar dan nog hou je wel een redelijk fors financieel gat over in mijn optiek!
 

PizzaPieter

Donateur
Als je naar een officiële dealer gaat, maakt het voor garantie toch niets uit of dat in Limburg of Duitsland is?

Ook al zou je t niet bij een officiële dealer laten doen, maar wel volgens fabrieksopgave, dan nog niet (theoretisch) maar dat lijkt in de praktijk wel op weerstand en discussie te leiden waar je mogelijk geen zin in hebt
 

Vwlunatic

Nieuw lid
Banden vervangen zou ik sowieso niet aan een dealer overlaten. Daar ga ik voor naar een bandenspecialist, die stukken goedkoper is - en het moment daarvoor kies ik zelf aan de hand van de resterende profieldiepte, onafhankelijk van onderhoudsbeurten.
Dat dacht ik laatst ook met de Mii, uiteindelijk was de dealer goedkoper en was ik er minder tijd mee kwijt aangezien het tijdens het grote onderhoud is meegenomen.
 

Arjan1985

Forumguru
Vanwaar de brandstoftoevoeging? Ik vind die huur voor de auto dan wel weer “goedkoop” in vergelijking met de rest.
 

Captain Hook

Forumguru
Ach de dealer... die met die goudgerande interieurfilters, platina bougies verpakt in ebbenhout kistjes.
En super-de-luxe brandstoftoevoegingen met een fictief exclusief naampje.
Valt me mee dat er nog geen extra item zoals b.v:
Premium diagnose electronic data extraction & analyse op de rekening staat.

Tja... er zijn zoveel manieren om je pecunia uit te geven... :D
Wed dat ze amper anderhalf uur bezig zijn voor dat geld.
 

Vwlunatic

Nieuw lid
Nou dat de dealer gouden onderdelen verkoopt is vind ik wel achterhaald. Ben zelf juist weer terug gegaan naar de dealer met mijn 2e auto vanwege goed werk, en goede onderdelen. Ook was ik bij de lokale garage uiteindelijk meer kwijt als ik ook een wegenwacht service erbij had moeten nemen. Maar vooral het gedoe met niet originele onderdelen.

Laat mij dan misschien iets meer betalen, ik ben ontzorgt en eventuele problemen worden netjes en snel opgelost zonder gehannes.
 

Captain Hook

Forumguru
Maar vooral het gedoe met niet originele onderdelen.
En wat is dan dat 'gedoe'? Dat het interieurluchtfilter in een ander plastic zakkie zit? :D
Dat soort onderdelen, net als b.v. bougies of olie worden niet eens door VAG zelf gemaakt. Dus wat is dan 'origineel'?
t en eventuele problemen worden netjes en snel opgelost zonder gehannes.
Wow! Vertel mij even welk auto utopia dat dan is. Want met die wereld waarin problemen netjes en snel worden opgelost wil ik ook graag kennismaken. ;)
 

Tees

Donateur
Zullen we t goudgerand dan even toelichten: een premium interieurfilter (beter dan wat VAG er standaard instopt!) kost online €30. Bougies (3 stuks volgens mij, want 1.0 TSI) zo'n €50. Deze prijzen zijn incl btw, bovenstaande quote van de dealer exclusief. De dealer rekent dus gerust 2-3x de online prijs voor onderdelen.

Prima wie er naar de dealer wil gaan hoor, ieder mag daar z'n eigen keuze in maken! Maar laten we de feiten wel netjes op een rijtje houden.
 

Vwlunatic

Nieuw lid
Ik heb het niet alleen over puur de onderhoudsbeurt maar ook reparaties. Mijn ervaring is, dat ik uiteindelijk bij de dealer beter af ben, en ja ik dacht ook om naar een universele garage te gaan en ben ervan terug gekomen.

@Captain Hook, het gedoe is dat ik al meerdere malen onderdelen in mijn auto heb gehad welke meerder malen zijn vervangen aangezien het productiefouten had.

@Tees, je wil bij de feiten blijven, en noemt online prijzen waarbij je zelf de werkzaamheden moet doen, dit is natuurlijk appels met peren vergelijken.

Ieder zijn ding, maar ik ga gewoon naar de dealer zonder er verder gezeur mee te hebben.
 

hemi24

Forumguru
Voor mij ook enkel de dealer; heb de auto eerder dit jaar voor een APK-tje naar de James letterlijk om de hoek bij het werk gebracht:

Die vonden dat er teveel vocht in het mistachterlicht in de bumper zat en dat deze moest worden vervangen: Kassa!!!
Daarnaast hebben ze de afstelling van de koplampen ook verprutst.

Zag laatst dat de nieuwe ook weer vocht heeft… :mad:
 

Tees

Donateur
Het is meer appels direct van de boer met appels bezorgd door AH vergelijken ;). Natuurlijk doet een dealer meer dan alleen de materialen leveren. Maar een interieurfilter is letterlijk 5 minuten werk. Bougies vervangen max een half uur.

Ik krijg van mijn zeer prima Vakgarage (die het werk doet dat ik niet zelf wil of kan) overigens een uitsplitsing in materialen en uren. En die rekent globaal 2x de prijs van online winkels voor materialen. Ik weet wat de dealerprijzen zijn van materialen en daar kan je gerust nog wat bovenop leggen. Dus ook al gaat de vergelijking niet volledig op, blijft het punt staan dat ze alleen op de onderdelen al een flinke marge pakken (niet alleen de dealer, maar ook Pon en VAG).

En nogmaals: ik heb er geen enkel bezwaar tegen als mensen naar de dealer gaan voor het onderhoud van hun auto. Ik doe het alleen niet.
 
Bovenaan Onderaan