DSG versnellingsbak komt op een helling slecht uit 'P'

kleine heino

Senior Member
Hallo,

Wij zijn terug van vakantie en ik heb geconstateerd dat als de auto schuin omhoog staat deze erg zwaar in de D of R te krijgen is. Dit gaat dan ook nog eens gepaard met een hard kloenk geluid en je voelt goed dat deze dan in de versnelling gaat. Als de auto recht staat geen enkel probleem, dan gaat het gewoon soepel. Zijn er wellicht leden die dit ervaren hebben en wat zou dit kunnen zijn?

BVD
Heino

andrehj

Forumguru
Dat komt omdat je de P verkeerd gebruikt. Je hele auto hangt dan in die pal.
De juiste methode op een helling is:
- Voet op de rem.
- Bak in N
- Handrem aantrekken.
- Voetrem loslaten (auto beweegt iets, en gaat nu in de handrem hangen).
- Voetrem weer indrukken.
- Bak in P (waar ie nu dus krachtloos in zit)
- Voetrem los
- Uitstappen.

Op deze manier hangt je auto nooit in de P-pal, voorkom je daar overmatige slijtage aan en bovendien kun je de bak daarna probleemloos uit de P halen, omdat niet de hele auto erin hangt.

O, en pas de titel van dit topic even aan, naar iets wat de inhoud beter beschrijft, bijvoorbeeld "DSG gaat moeilijk uit P bij parkeren op helling".

kleine heino

Senior Member
Bedankt voor de reactie. Je schrijft handrem aantrekken? Die zit er niet op. Wel een P knop.

Laatst bewerkt door een moderator:

andrehj

Forumguru
Je hebt altijd een handrem (te bedienen met hendel of knop en werkend op je achterwielen), en een P-stand op je versnellingsbak (die in jouw geval enkel op de voorwielen werkt). Hoe die er bij jouw auto uit zien en hoe je wat bedient staat in je instructieboekje.

Pendragon

Donateur
Dat klopt, maar dan regelt hij volgens mij ook de juiste volgorde zodat je geen issues hebt met de P naar D. Kan me herinneren dat de dealer toen ik mijn eerste dsg met autohold kreeg, dat vertelde. Eigenlijk is de auto hold dan ook de N.

Ik heb nu al 7 jaar een dsg, vaak op hellingen gestaan en nog nooit last gehad met autohold aan. Gaat altijd soepel.

Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
De Autohold "trekt" automatisch de handrem aan als je met de voetrem volledig tot stilstand bent gekomen. Dan kun je de rem loslaten met de bak in D of S zonder dat de wagen gaat kruipen. Zodra je het gaspedaal héél licht aanraakt, komt de koppeling in en rij je weg, soms met een miniem schokje.
Sommigen vinden dat handig, ik niet zo. Alleen wel onder bepaalde omstandigheden zoals stads- en fileverkeer met aldoor stoppen en doorrijden. In een file zet ik de bak dan bovendien in M zodat hij niet meteen naar de 2e versneling gaat.
Maar bij het vooruit en achteruit manoevreren (fileparkeren, of thuis achterwaarts met een bocht tot onder de carport komen) vind ik het juist irritant. Onder die omstandigheden gebruik ik juist de kruipneiging door switchend tussen D en R de "snelheid" met alleen de voetrem te regelen.

Pendragon

Donateur
In de file gebruik acc en dan rijdt hij automatisch. Achteruit inparkeren herken ik wel, dan grijpt autohold te snel in. Ik ben eraan gewend, maar soms zet ik autohold dan ook uit.

Pendragon

Donateur
ACC in file remt ook automatisch af en rijdt weer verder als de voorganger ook gaat. Super relaxed. Maar goed, gaat buiten het onderwerp om

Bovenaan Onderaan