Bandenspanning op dashboard?

Hoi, sinds een week de trotse eigenaar van een octavia uit 2021. Wel een ‘simpele’ Ambition maar ik ben er erg blij mee. Hij ziet er fantastisch uit. Nu nog àlles uitvogelen. Zoals de bandenspanning zien. Hoe krijg ik die op mijn dashboard getoverd?
En verder nog een vraagje over het type banden dat wordt weergegeven in het menu. Staat nu op ‘winterbanden’ maar er zitten zomerbanden onder. Hoe kan ik dat veranderen?
Volgende week gaan we op vakantie met de auto en zullen we wel tegen nog meer onduidelijkheden aanlopen. Maar voor nu zijn we er echt superblij mee.

hemi24

Forumguru
Welkom op het forum en gefeliciteerd met de nieuwe wagen!
Misschien wil je nog even de tijd en moeite nemen om je voor te stellen in het Meet & Greet topic.

V.w.b. de bandenspanning: als jouw auto geen druksensoren in de banden heeft, is weergave niet mogelijk.
Bij de meeste Skoda’s werkt de bewaking via de ABS/ESP sensoren en wordt afname in druk van een band geregistreerd door een toename van het aantal omwentelingen van het desbetreffende wiel. Komt dit boven een bepaalde grens, krijg je een melding.

De weergave “winterbanden” in het menu zal de instelling zijn waar je een snelheidswaarschuwing kunt laten geven, voor het geval je winterbanden hebt gemonteerd met een lagere snelheidsindex?
Die kun je dus gewoon uitzetten of wissen.

Antera

Donateur
Bandenspanning weergave kan wel ingebouwd worden maar zal dan alleen zichtbaar zijn in je mediasysteem. Heb dit al een aantal keer in diverse autos ingebouwd

Bedankt voor de reacties. Ondertussen heb ik de Meet&Greet ingevuld.
Bij onze vorige auto (de Nissan Leafe dus) kon je eenvoudig de bandenspanning per wiel zien via het dashboard. Dat dat bij mijn Octavia niet kan is jammer. Ik zal nu om de paar maanden naar de pomp gaan om ze even bij te vullen.

Het verwijderen van de winterbanden is me nog niet gelukt. Zal er snel weer eens naar kijken. Ondertussen ruim 3.000 km gereden ivm vakantie. Paar meldingen gekregen helaas. Ook nog geen Hoofdgebruiker kunnen worden. Dat is wel slecht van Skoda vind ik hoor. Dat dat zo lastig moet zijn. Snap ik gewoon niet. Verder ontzettend blij met deze auto. Nu met volle tank 720 km op de teller!

• Leuk
Waarderingen: EdK

Rallye

Forumguru
Het aanmelden van gebruikers is inderdaad bij VAG een beetje “hit and miss”. Vorige week geprobeerd onze zoon (die net zijn rijbewijs heeft gehaald) als gastgebruiker aan te melden in de GTI. Netjes account aangemaakt etc. Melding “kan gegevens niet ophalen”. Waarom niet? Blijft onduidelijk. De volgende dag werkt het wel.

@Antera Je spreekt over “inbouwen”. Is het dat inderdaad of gaat het om coderen?

FNaRK_02

Senior Member
Zijn er in verschillende uitvoeringen en prijsklassen, ik heb een setje van Ali op mijn motor voor €10 ... bevalt prima. Inderdaad niet de mooiste oplossing maar het werkt wel.
En anders de sensor in je band laten monteren, aanzienlijk duurder (arbeid) en bij batterij-wissel wederom kosten.

Ik weet niet meer waar ik dat een keer heb gelezen, of dat nou hier op SK was of juist op het MF..
Maar: zo'n extern ding wat je aan de buitenkant permanent op je ventiel steekt zou worden afgeraden vanwege het gewicht. Dit i.c.m. met de centrifugaalkracht kan er voor zorgen dat dat ventiel scheurt op het rubber eronder. Of het ook zo is weet ik niet, maar dat is wat ik me ervan herinner.

Je hebt ook van die dopjes die op kleur werken, beetje zelfde idee maar dus dan zonder communicatie met een rood/groen/geel ringetje maar die willen wel eens blijven plakken, die heb ik ooit in een ver verleden op mn SV650 gehad.. Dan denk je dat de spanning goed is en vervolgens is dat het niet. Daarbij: hoe nauwkeurig zijn die ali dingen?

BOCK

Lid
Bedankt voor de reacties. Ondertussen heb ik de Meet&Greet ingevuld.
Bij onze vorige auto (de Nissan Leafe dus) kon je eenvoudig de bandenspanning per wiel zien via het dashboard. Dat dat bij mijn Octavia niet kan is jammer. Ik zal nu om de paar maanden naar de pomp gaan om ze even bij te vullen.

Het verwijderen van de winterbanden is me nog niet gelukt. Zal er snel weer eens naar kijken. Ondertussen ruim 3.000 km gereden ivm vakantie. Paar meldingen gekregen helaas. Ook nog geen Hoofdgebruiker kunnen worden. Dat is wel slecht van Skoda vind ik hoor. Dat dat zo lastig moet zijn. Snap ik gewoon niet. Verder ontzettend blij met deze auto. Nu met volle tank 720 km op de teller!
Met hoofdgebruiker aanmelden is me na een maand nog niet gelukt. Alles geprobeerd

Welke softwareversie zit er in je infotainment. Want ik vermoed dat die verouderd is daar de oudere versies daar idd problemen mee hadden. Zo is er destijds bij mij gewoon een nieuwe unit in gegaan omdat ze het maar niet werkend kregen... maar dat was allemaal software geneuzel! niks mis met de hardware zelf..

Bovenaan Onderaan