Vanmorgen bericht gekregen dat de CitiGo definitief total loss is, hoe verrassend. Contract wordt per 07-07 ontbonden en de opvolger staat al te trappelen. Verrassend: mwa, nee. Logisch: ja. Maarom dan zullen jullie misschien zeggen.
We waren bezig om de huidige CitiGo voor 1 jaar te verlengen. Een voorstel gekregen maar nog niet getekend. De SEPP (subsidie op EV) loopt nog door t/m februari 2026 en de MRB gaat in datzelfde jaar van 75% korting naar 25% korting. En dan nog is de EV voordeliger dan z'n kale benzine broertje.
Maar goed, alles liep anders. Een beetje heel anders. De CitiGo ging total loss en we moesten op zoek naar een alternatief. Al heel snel kwam de voorloper van de huidige CitiGo weer om de hoek kijken. Een Yaris XP9 1.8 TS. Nog steeds een heerlijk bommetje maar niet echt zuinig (1:10). En met een batterij zonnepanelen en een laadpaal aan huis ben je eigenlijk dom als je dan voor een ICE zou kiezen. Dus werd de zoektocht verlegd naar een EV. Maar die zijn best aan de prijs. Tot ik een jonge CitiGo E iV tegenkwam in de PL. Contact gelegd, offerte laten maken incl. nieuwe all-seasonbanden en deze prijs was (met de all-seasons) nog goedkoper dan het verlengaanbod wat we hadden liggen.
Dus ja: stroom uit de panelen, 4 jaar lang geen zorgen over onderhoud, voorverwarmen in de winter, voorkoelen in de zomer, geleverd op nieuwe all-seasonbanden, PDC, stoelverwarming, etc, etc. Allemaal zaken die niet op een Yaris TS zitten dus de berekening/keus was snel gemaakt.
Keuze was beperkt tot zwart, grijs of wit. Het is de witte geworden met nog geen 10K op de teller. Nu nog een paar weekjes Uppen en dan weer genieten van de stilte en het vermogen van een Citigo E-iV. Het is exact dezelfde uitvoering, alleen de kleur is anders...
En o ja, de SEPP is persoonsgebonden (dus overdraagbaar in ons geval) dus die kunnen we nog even meepakken t/m 02-2026.
