S4: Compatibiliteit af-fabriek trekhaak met fietsendragers?

andrehj

Forumguru
Bij onze Duitse collega's loopt een heel topic over problemen met de af-fabriek trekhaak van een Kodiaq 2 met bepaalde fietsendragers (vaak van Thule). Zie https://www.skodacommunity.de/threads/anhaengerkupplung-probleme.153199/
De knobbel in de trekhaakarm (waar het stopcontact in zit) zit te hoog, waardoor de fietsendrager niet past. Zie bijvoorbeeld dit plaatje:
20250502_114703-jpg.281401


Omdat de S4 een vergelijkbare trekhaak heeft: Speelt dit probleem ook bij de S4? Iemand met ervaring?
 

hemi24

Forumguru
Geen idee of bij de S4 dezelfde zwenkbare haak wordt gebruikt, maar wellicht is het een bewuste keus van Oris, om hun Fix4Bike fietsendragers te promoten…

Oris is namelijk de leverancier van de haak en hebben er een eigen systeem voor waarmee de fietsendrager op de haak vastgrijpen.
Je kunt het herkennen aan de uitstekende bokjes net onder de kogelkop.

1746263909935.png

Als het bij de S4 wel het geval is, zou het ook bij de nieuwe Passat moeten spelen…
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Geen idee of bij de S4 dezelfde zwenkbare haak wordt gebruikt, maar wellicht is het een bewuste keus van Oris, om hun Fix4Bike fietsendragers te promoten…
Lekker bezig dan:mad: van Oris. Een constructie verzinnen die de dragers van hun grootste concurrent onmogelijk maakt...
Vooral ook voor mensen die al een dure Thule hebben.
@OctaviaSportBusiness Ik ben benieuwd naar die foto. Het mooiste zou zo'n foto met een rolmaat erbij zijn:
1000122363-jpg.280979

(deze komt uit het bovengenoemde topic van de Kodiaq 2)
 

1983jeroen

Forumguru
Zo te zien steekt deze Thule drager ook wel onnodig ver uit achter de kogel.
Zal met de meeste andere dragers geen probleem moeten geven
 

amukar

Lid
De trekhaak in de foto van @OctaviaSportBusiness verschilt op een paar punten van de foto uit het Duitse forum. Ik heb de foto's eens naast elkaar gezet, met de trekhaken in ongeveer dezelfde dimensies en je merkt verschillen. Zo is het 'oog' voor de veiligheidskabel anders geplaatst en ook de stekkerdoos zit op een iets andere plek. Wat ik moeilijk kan bepalen is, of de hals van de kogel (bol) van de trekhaak langer is in de trekhaak van @OctaviaSportBusiness.
 

Bijlagen

  • Scherm­afbeelding 2025-05-05 om 12.13.31.jpg
    Scherm­afbeelding 2025-05-05 om 12.13.31.jpg
    672 KB · Weergaven: 26

amukar

Lid
Zo te zien steekt deze Thule drager ook wel onnodig ver uit achter de kogel.
Zal met de meeste andere dragers geen probleem moeten geven
Bij de nieuwe fietsdragers breng je de bevestiging horizontaal aan over de kogel en dan kantel je de drager zelf, of een handle naar beneden. Door dat kantelen (en je moet wat kracht zetten) 'knijp' je de kogel vast. Dan is er wel wat ruimte nodig tussen de kogel en de bumper.
Bij mijn Uebler, die als beste uit deze test komt , is dat ook zo.
 

ertromp

Forumguru
Vandaag maar eens onder mijn Tiguan gekeken maar ik zie dat er binnen de VW groep met verschillende toeleveranciers voor de trekhaak gewerkt wordt.
Onder mijn auto de 8w0959245. Die is blijkbaar vanaf 2017 in gebruik ook voor de Seat Tarraco en Audi A4 en A6. Geen Skoda staat er bij.
20250509_182342.jpg

20250509_182402.jpg

Mooi om te zien trouwens is hoe de uitlaat plat/ovaal gemaakt is te hoogte van het accupakket:

20250509_182528.jpg

En een wezenlijk verschil met de Kodiaq 2 en Superb 4 het DCC pro systeem met demperregeling op in en uitgaande slag. Is echt een top systeem in gebruik.

20250509_182503.jpg
 

hemi24

Forumguru
Ik wil niet flauw doen, maar het nummer is van de vergrendeling van de trekhaak…

Als je de 3 kogelkoppen die er nu voorbijgekomen zijn, lijken de uiteindelijke haken weer behoorlijk specifiek per type wagen.
WAM staat trouwens voor Westfalia Automotive.
 

1983jeroen

Forumguru
Bij de nieuwe fietsdragers breng je de bevestiging horizontaal aan over de kogel en dan kantel je de drager zelf, of een handle naar beneden. Door dat kantelen (en je moet wat kracht zetten) 'knijp' je de kogel vast. Dan is er wel wat ruimte nodig tussen de kogel en de bumper.
Bij mijn Uebler, die als beste uit deze test komt , is dat ook zo.
Ik werk bij een fabrikant van fietsendragers :)
Ieder merk heeft zo zijn eigen systeem voor de koppeling.
Dit specifieke probleem staat los van hoe de drager op de kogel geklemd wordt en hoe ver de haak van de bumper af zit.
Deze Thule heeft gewoon heel veel ruimte achter de kogel nodig. Meer dan iedere drager die ik van diverse merken door de jaren heen heb gehad (een stuk of 6 merken nu)
Ik verwacht dan ook dat het in de praktijk niet zo'n heel groot probleem zal zijn omdat je net deze combinatie van trekhaak en drager moet hebben om hier last van te hebben.
 

Jessedew

Forumguru
Ik heb de nieuwe Thule (en gelukkig een afneembare standaard trekhaak op de O4) deze betreffende trekhaak is 'bol' vanwege het innovatie karakter? (ingebouwde stekkeraansluiting?)

De Thule heeft idd wel veel ruimte achter de kogel nodig, (maar zit dan ook als een huis)
 
Bovenaan Onderaan