Verbruik kWh plug-in hybride

El Dimi

Nieuw lid
Bij mij (België) zat er bij de levering een granny bij, echter wou ik eentje met een langere kabel en heb deze besteld bij Voldt.nl
Afgelopen weekend gebruikt en ziet er degelijk uit.

Chris_

Actief lid
Was de Rit naar Parijs zonder te tanken en laden? Met een volle accu vertrokken? Ik ben zeer benieuwd hoe de auto zich houdt met verbruik op lange afstanden en of de accu bij Hybride rijden geleidelijk leegloopt.
Hier dan een ritje heen NL-Oostenrijk vertrokken met volle batterij en terug met lege batterij. Tenzij je hem vastzet op een percentage wordt de batterij leeg getrokken. Echter ook met 'lege' batterij rijdt hij bij weinig vermogensvraag soms volledig elektrisch. Denk dus stukje reserve door regeneren of wat de auto als stiekeme backup houdt. In Duitsland stukken 150+ gereden maar meestal rond de 130 km/h.

Bijlagen

• Screenshot_20250129_193141_Mykoda.jpg
    Screenshot_20250129_193141_Mykoda.jpg
    265,5 KB · Weergaven: 48
  • Screenshot_20250129_193100_Mykoda.jpg
    Screenshot_20250129_193100_Mykoda.jpg
    266 KB · Weergaven: 47

Chris_

Actief lid
App is leuk, maar wat was het daadwerkelijk verbruik gemeten aan de pomp/laadzuil?
Ik had niet verwacht dat er veel verschil in zou zitten. Even nagerekend met de info die ik nog had en dan kom ik op1:15,2 ofwel 6,58 op 100 km. Dus lijkt goed te kloppen. Elektrisch verbruik vandaag op volledig elektrisch zit ik op 24,8 kWh/100km over 77km 66km/h gemiddeld.

pfe83

Senior Member
Leuk om jullie ervaringen hier te lezen. Ik rijd nu anderhalve maand in de PHEV en probeer nog uit te zoeken wat (economisch) het beste is. Ik kan helaas zelf niet thuis opladen, dus kan alleen op kantoor (2 a 3 dagen per week) of langs de straat.

Mijn woon-werk verkeer is 90km per dag, dus ik haal het net op 1 accu als ik volledig EV zou rijden.
Bij ons in de wijk is het goedkoopste tarief 0,472.
Mijn gemiddelde verbruik tot nu toe is 1,0l/100 km benzine en 17,1kWh/100km elektrisch.

Ik vraag mij af of zoveel mogelijk elektrisch rijden met een laadtarief van 0,472 nog steeds het beste alternatief is, of dat hybride (of volledig benzine, maar dat lijkt mij niet) eigenlijk goedkoper zou zijn. EV kan ik het verbruik uiteraard prima berekenen, bij hybride vind ik dat lastiger.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Met de cijfers die je hierboven zelf meldt kom je op minder dan 11 euro per 100 km.
de (ruime) rekensom: 17,5 x 0,472 (=8,26 euro) plus 1 liter benzine ~2 euro.
Veel goedkoper gaat 't niet worden zolang je niet thuis kunt laden.
Alleen op stroom rijden zal het goedkoopst zijn.
Ik zou die 1 liter op 100 km (volgens het dashboard van de auto?) niet zomaar vertrouwen, maar zelfs als het 2 liter wordt is dat nog goed.

pfe83

Senior Member
Ja klopt, die 1op100 is inderdaad wat het dashboard en (dus) ook de Skoda-app aangeeft.
Ik probeer wel zoveel mogelijk elektrisch te rijden, dat verklaart wel het lage benzine verbruik. Ik heb nog niet hoeven tanken na een kleine 3000km.
Ik moet nog ondervinden wat het (langduriger) Hybride rijden doet met het stroom en bezineverbruik en dat dan vergelijken met de huidige kosten.

Bakkertje

Forumguru
Die 1 op 100 is als je ook het elektrisch verbruik meerekent, dat is niet reëel. Als ik rustig rijd (Passat GTE) op alleen benzine haal ik zo'n 1 op 16 a 17, moet je wel echt rustig rijden.
Heb er zelf ooit aan gerekend en kwam toen op zo'n 35 ct per kwh om het voordeliger te maken dan op benzine rijden.

Ik hoef eigenlijk ook maar 1x in de 2000 km te tanken, maar heb dan ook maar een elektrisch bereik van 30 - 38 km (oudere PHEV met 10 kWh accu).

pfe83

Senior Member
Ja, inderdaad is het huidige bezineverbruik gebaseerd op veel elektrisch en af en toe hybride. Die 35ct als kantelpunt heb ik eerder gehoord, dat zou dus betekenen dat voor mij volledig elektrisch rijden niet het voordeligst is.

Bakkertje

Forumguru
Met de accu capaciteit van de nieuwe generatie kan het kantelpunt best wel eens anders liggen.
We hebben hier naast de PHEV ook nog een BMW i3 en wat we eigenlijk nu doen is zoveel mogelijk elektrisch rijden. Met de BMW komen we op 1 accu zo'n 200 km en is daarmee prima voor de korte en middellange afstanden. De Passat doet het prima hier in en om het dorp en voor als we echt verder weg gaan. Of wanneer we met z'n 5en op pad willen, want dat gaat niet met de bimmer..
Qua energiekosten per kilometer is de BMW het meest voordelig, maar die weegt ook maar 1200 kg vergeleken met de 1600 van de passat scheelt dat nogal.

Maar even snel uit het vuistje (in mijn geval):
Bij 1 op 17 op benzine met een literprijs van 2 euro zou je uitkomen op 11,7 ct/km.
Elektrisch rijdt mijn passat 1 kWh op 5 km en bij een kWh prijs van 32 ct (huidige gemiddelde) kom je dan op 6,4 ct/km
In jouw geval doet je auto 1 kWh op 5,8 km en bij de publieke laadpaal (47,2 ct) zou je dan uitkomen op 8,13 ct/km
Dus als je weet wat je auto doet op benzine kun je het redelijk vergelijken, ik denk dat publiek laden inderdaad iets voordeliger is (niet veel).

Persoonlijk probeer ik de Passat vooral niet te plagen met korte stukjes op benzine. In jouw geval heb je veel meer elektrisch bereik en heb je dan ook meer ruimte om te kijken wanneer je laadt en hoe je de auto gebruikt. Puur op kosten is publiek laden vaak duurder dan op benzine. Zelf laad ik eigenlijk alleen thuis en op met zonnestroom, want die levert me anders weinig op sinds ik over ben op een dynamisch energie contract.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan