SuperB, H3 grootlicht vervangen door LED?

Eltjo

Forumguru
13 mrt 2015
1.975
1.164
128
Hellevoetsluis
Dat is al lang geleden dat ik dat aan het gezet, het kan zijn dat je gelijk heb.
Dat was in het donker, dus de xenons branden dan al in auto modus en ik zal wel de hendel van me af geduwd hebben zodat het grootlicht aan staat.

Maar goed, het ging er mij om dat je het optimale al eruit had gehaald en dat heb je.

Edit: vind hier https://www.skodaforum.nl/forum/i/bi-xenon-aan-uit-codeerbaar-met-vcds.19122/page-2 het e.a. nog terug op het forum.
En ik zie dat jij het er toen ook over had in dat topic. ;)

Laatst bewerkt:

pkrijgsman

Senior Member
13 dec 2017
285
110
43
45
Ik ben normaal geen fan van Ali spullen voor dit soort dingen, maar in dit geval ben ik t wel met @Bakkertje eens. Grootlicht gebruik je niet zo heel vaak toch? En verblinden doet t toch wel, dus strooilicht (het probleem van goedkopere LEDs) is ook geen issue.
Wat betreft strooilicht, vroegâh in de autoweek testten ze weleens het lichtbeeld van (nieuwe) auto's. De hoeveelheid strooilicht werd meegenomen in de beoordeling, omdat strooilicht ook in je eigen ogen komt en hiermee verblindend/vermoeiend werkt. Nu zul je niet uren met Grootlicht rijden, maar toch. Ik zou gaan voor een setje kwaliteitsLEDs...die paar tientjes heb ik er wel voor over. (Destijds op mn O2 H7Led dimlicht geïnstalleerd)

• Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
17 jun 2016
8.977
6.677
133
Utrecht
Inderdaad (met uitzondering van een zwart gat of ander zwaar object @Canon-Eye ;))
En daarom ook mijn punt dat voor grootlicht dit minder erg is, want strooilicht is licht dat op een plek komt waar het niet moet komen. Bij dimlicht is er een vlak wat verlicht moet zijn een vlak wat donker moet zijn, waar strooilicht dus ongewenst komt. In het geval van grootlicht is dit onderscheid er niet, dus is strooilicht niet zo'n probleem. Door bij mist met grootlicht te rijden verblind je jezelf sowieso.

• Leuk
Waarderingen: andrehj

pkrijgsman

Senior Member
13 dec 2017
285
110
43
45
Ik denk dat je gelijk hebt @Canon-Eye mijn kennis is ook weer niet zo groot...;) tegelijk, wanneer voer je grootlicht? Dus ook in mindere omstandigheden, met name in de winter heb je toch last van regen ;)

Maar goed, het is simpelweg een gedachte van mijn kant om input te geven aan ieders gedachten, wat je er (niet) mee doet, dat is natuurlijk een eigen beslissing (niet vervelend bedoeld)

Canon-Eye

Forumguru
21 nov 2011
17.422
11.740
128
Z-O Friesland
wanneer voer je grootlicht?
De (ook officiële) stelregel is heel lang geweest: "Bij mist overdag groot licht", want dat is toch eerder zichtbaar voor tegenliggers dan dimlicht en mistlampen. En overdag heb je bij voldoende omgevingslicht niet echt last van de reflectie die bij duisternis wel een witte muur voor je optrekt. Een beetje vergelijkbaar verschil met witte vitrage voor de ramen: van licht naar donker zie je er niks doorheen, van donker naar licht juist wel.

Om je vraag te beantwoorden: ik gebruik grootlicht op onverlichte wegen zonder tegen- en meeliggers - en daarvan zijn er in mijn wijd gerekende woonomgeving nogal wat. En op de smalle "erfontsluitingswegen" rond ons dorp schakel ik ook altijd de mistlampen erbij, want er wil nog wel eens een roedel reeën oversteken en met die breedstralers aan zie ik die nét effe eerder aankomen. Is formeel niet toegestaan, maar boeiûhh... dit heeft me al een paar keer behoed voor een close encounter met zo'n 50 kilo vers vlees...

• Leuk
Waarderingen: hemi24

andrehj

Forumguru
14 mrt 2009
4.664
2.621
128
Even over hoe dit is afgelopen:
Ik heb uiteindelijk de H3 LED's met de beste prijs-prestatieverhouding gekocht, de Philips Ultinon Access met bestelnummer 11336U2500C2.
Die kun je als retouritem bij Amazon voor ca 30 euro kopen, zie https://www.amazon.nl/-/en/dp/B0CHWYSQ9Q
Toen had ik uiteraard een melding op mijn dashboard dat er twee kapotte lampen in zaten. :(
Na wat experimenteren met vermogensweerstanden geconcludeerd dat dat niet de manier is, en een veel te hoog knutselgehalte heeft. Ik wil liever iets degelijks. Na veel reviews lezen geconcludeerd dat de Philips CAN-bus modules de hoogste slagingskans hebben. Probleem is dat die niet in een H3-versie leverbaar is en ik per sé niet in de originele bekabeling wilde knippen, dus ik moest mijn eigen adapterkabels maken.

Uiteindelijk deze besteld: https://www.amazon.nl/dp/B0CHXC967P.

Volgende uitdaging: Die Philips adapters zijn te groot om in de behuizing van de koplamp weg te werken. En ik wilde de originele kappen niet vernielen (zodat ik altijd weer terug kan naar de standaard halogeenlampen).
De originele kappen (3T0 941 607 = Hella 153 874) zijn vrij duur, dus bij Ali een alternatief besteld: https://www.aliexpress.com/item/1005004800113790.html.
Helaas alleen verkrijgbaar zonder doorvoergat, dus dat moest ik er ook zelf in maken. Is goed gelukt met een ronde beitel op een stukje hout.

Uiteindelijk werkt alles nu goed, is er veel licht en is het degelijk en waterdicht afgewerkt, maar of ik hier nog eens aan zou beginnen.... :pieker: