iV occasion: aankoopadvies-wensenlijstje-let op’s- tips&truuks

Tman0961

Forumguru
Goedemorgen,

Na lange tijd terug van weg geweest.

Voorheen was ik op dit forum actief toen ik de bezitter was van een Superb op diesel. Daarna kwam er een Touran en een Corsa die ik beide nog steeds heb.
Echter met woon-werk situatie die gaat veranderen, veranderd ook onze mobiliteitsbehoefte. Onze inschatting is dat 90% van de gereden kilometers binnen de 50km radius zullen vallen. Vandaar de zoektocht naar een passende vervoersoplossing waarbij we zijn uitgekomen bij een PHEV zodat we de meeste kilometers elektrisch kunnen doen, maar tijdens vakantie/lange ritten niet beperkt zijn door een actieradius.

Het plan is om de Touran en de Corsa in te ruilen voor een Superb IV. Dit is mijn wensenlijstje tot zover:

- Superb IV uit 2020-2022
- Max 30.000 euro aanschafprijs (inruil Touran en Corsa)
- Max 80k kilometers
- DCC (adaptief onderstel)
- Elektrische lederen stoelen
- Camera
- Af fabriek trekhaak ivm koeling(problemen)

Optioneel:
- Ik vind de L&K uitvoering erg mooi, maar is geen harde eis.

Ik ben benieuwd naar jullie, ervaren IV rijders, inzichten, ervaringen, tips/tops, let op’s, etc.
Spijt van opties die je wel of juist niet hebt genomen. Dingen die goed werken of juist niet. Etc.

Alvast bedankt voor de moeite!:thumbsup:

Laatst bewerkt:
Je zoekt eigenlijk een derde generatie superb, in de plugin (iV) uitvoering.. dat is geen (verwarrend) super IV want dat is de vierde generatie..

Ik rijd een Octavia iV... voor mij achteraf deels een verkeerde keuze geweest om een PHEV te kopen. Ik gebruik hem vooral en bijna alleen elektrisch. Ik zelf zou nu geen PHEV kopen maar voor een volledige EV gaan.

Ik had mij destijds bedacht dat ik voor alle korte supermarkt ritjes die iedere week pakweg bij elkaar 4km zijn ideaal uit zou zijn met een PHEV. want dan heb je niet het (vooral in de winter) probleem dat je de motor niet goed warm stookt in die korte ritjes.. en veel korte ritjes is funnest voor een ICE.. dus zodoende kocht ik een PHEV..

Maar in praktijk gebruik ik nu die PHEV, net als wat jij lijkt te willen gaan doen, voor 90% van de tijd als een elektrische auto. En dat is nou juist eigenlijk net niet de bedoeling. Daarbij: ook met airco/verwarming uit, red je met veel kleine ritjes die opgegeven 50km niet. Als ik met 100% en de verwarming uit naar de super op en neer rijd kom ik veelal terug met zo'n 85-80%. Dus dat is 4 km gereden en 20% is ongeveer verdwenen. Waar dat hem precies in zit ben ik niet helemaal achter, bij wat langere ritten lijk je minder stroom te verbruiken dan bij korte ritjes.. er is nog een ander nadeel: je hebt jaarlijks een oliewissel bij de garage. Je kunt geen long-life beurten doen elke 2 jaar. Dat dacht ik wel te kunnen, het is immers dezelfde motor als een reguliere 1.4L benzine. Maar niet helemaal; dus die kosten komen er wel elk jaar bij.

Voor wat betreft de vakantieritjes.
Ja, dat vind ik eigenlijk geen argument. Dat is het zelfde dat mensen jaar in jaar uit met een 2 liter rijden omdat ze 2x per jaar de caravan moeten kunnen sleuren. En de rest van de tijd tuffen ze rond in de stad.. Dat kan ook heel goed met een 1L 3 pitter. Ja, dat is dan een 20% helling berg op misschien wat behelpen, maar dat voor die paar keer per jaar? Je kunt met een elektrische auto prima lange afstanden rijden. Ja, dan moet je laden, en ja dat duurt dan pakweg een half uur. Maar dan heb je meteen ff pauze om wat te eten etc. Collega is met de lease auto van zn vriendin al paar keer naar italie en duitsland op vakantie geweest. Actieradius zo'n 400km in praktijk. 2x even onderweg ergens stoppen en aan de snellader en dat was allemaal prima te doen. Het is ook een beetje mindset waar mensen moeite mee hebben..

Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Hmm. Prima dat jij er nu zo inzit. Wellicht is een EV voor jou prima. Voor mij is vooral het feit dat de auto mijn mindset zou moeten bepalen in plaats van dat ik dat zelf doe zwaar irritant. Voordeel van een benzine of PHEV is voor mij ook dat je niet gedwongen bent om in een hoog ding te rijden en veel gewicht mee te zeulen.

Veel mensen kopen een auto om flexibel te zijn. Meer prestaties dan ze dagelijks gebruiken, meer ruimte en een iets grotere motor. Zo’n twee liter geeft gedurende het hele jaar meer comfort en, als er een keer ruimte is, meer prestaties, tegen overzichtelijke extra kosten. En waarom zou je dan een Octavia Combi kopen? De extra ruimte ten opzichte van een Citigo gebruik je toch ook niet elke dag?

EdK

Forumguru
Tsja me privé wagens zijn min of meer naar gebruik voor die periode gekocht.
Begon met en peus206 maar die was wel wat te klein, dus uiteindelijk naar de Fab1 combi gegaan.
Hierna de RR aangeschaft, dit ook omdat vriendin een koter had gekregen en die ruimte ergggg van pas kwam.
Van hieruit overgestapt naar de Yeti, dit vanwege de hogere instap zodat ik niet telkens een takelbedrif moest laten komen om me ouders uit de wagen te krijgen....
Na 7 jaar Yeti werd hij te groot voor alleen eigen gebruik en ben ik weer terug gegaan naar een Fab 3 combi. En dit heeft in prive sfeer voor veel verontwaardiging gezorgd. Ik zou er spijt van krijgen...... ( dus niet )
En dan nu naar de fab 4 die dan helaas niet in combi meer gemaakt word. Mis dat stukje extra ruimte zeker wel. Maar hebben nog niet er tegenaan gelopen dat iets niet mee kon.
Ja onlangs naar de stort en dat ging niet in één keer, dus tsja dan maar twee keer heen rijden...

En de opvolger ?? Tsja of PHEV of EV !??
Verdiep me daar nog niet zo in omdat de Fab 4 zeker nog 4 jaar mee moet....
En dan zal er ook meer keuze zijn en ook meer bekend zijn wat de wegenbelasting op gewicht gaat doen..
Want dit zijn toch wel waardens die meetellen voor mij bij aanschaf

Tman0961

Forumguru
Je zoekt eigenlijk een derde generatie superb, in de plugin (iV) uitvoering.. dat is geen (verwarrend) super IV want dat is de vierde generatie..

Ik rijd een Octavia iV... voor mij achteraf deels een verkeerde keuze geweest om een PHEV te kopen. Ik gebruik hem vooral en bijna alleen elektrisch. Ik zelf zou nu geen PHEV kopen maar voor een volledige EV gaan.
.......
Dankjewel voor het delen van jouw ervaringen. En idd ik haalde de Superb IV en iV door elkaar. :-)

Laatst bewerkt door een moderator:

Tman0961

Forumguru
Vandaag een proefrit gereden in Superb iV L&K van 2020 met 53k kilometers die stond voor 30k euro te koop.
DCC was heerlijk en auto rijd erg fijn. Toch miste ik ergens wel een beetje een wow-factor die ik wel wat gehoopt en verwacht had.

Verder lijkt de berekening minder gunstig uit te vallen dan ik gedacht had. Vooral de hogere wegenbelasting tov de Touran valt tegen.
Dus dat maakt dat het verwachte financiële voordeel tov de Touran ook tegen valt.

Berekening:
Geschat jaarlijks 10k kilometers waarvan tenminste 8k elektrisch haalbaar zouden moeten kunnen.

Superb
- Gem 20kwh per 100km (reeel?) is 0,2kwh per km. Is 8000km per jaar maal 0.2kwh is totaal 1600kwh.
- 1600kwh min 500kwh vanuit zonnepanelen is 1100kwh maal 0,40 euro per kWh stroomprijs is totaal 440 euro.
- gem 6l per 100km (reeel?) is 0,06l per km. 2000km resteren middels ICE maal 0.06l is 120 liter maal 2 euro per liter brandstofprijs is 240 euro.
- 440 euro plus 240 euro plus 1240 wegenbelasting is in TOTAAL 1920 euro op jaarbasis.

Touran
- praktijkverbruik is 6l per 100 km is 0.06l per km. 10000 maal 0.06l is 600 liter brandstof. 600 liter maal 2 euro brandstofprijs is 1200 euro.
- 1240 euro plus 804 euro wegenbelasting is in TOTAAL 2004 euro.

——————————————————-

Dus dat maakt de resterende argumenten voor de Superb over de Touran:

1. Touran is van 2016 en heeft bijna 2 ton gereden. Vermoedelijk gaan hier komende jaren hogere verwachte onderhoudskosten komen. (Distributieriem, schokdempers, etc)
2. Inruilwaarde Touran neemt af
3. Nieuwe auto is leuk ;)

Ik ga er nog eens goed over na denken…

Iemand nog op of aanmerkingen ter overweging?

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Ik denk dat je elektrisch verbruik wat te hoog is ingeschat, tenminste bij voornamelijk stadsritjes op stroom.
Mijn full EV haalt over de laatste ~19000km (1 jaar) 16,8 kWh/100km, en dat is inclusief lange stukken autoweg/autobahn.
Ik denk dat in de praktijk het stroomverbruik bij jouw gebruik zal overeenkomen met dat van @Captain Hook.
(https://www.skodaforum.nl/forum/i/kluger-kuga.47832/)
Maar ga voor het (reken-)gemak uit van 15 kWh/100km.

Edit: sorry, ik schreef kW waar het kWh moest zijn....aangepast.
Edit-2: Ik baseerde me op de valse totaal-gegevens uit die handtekening.

Laatst bewerkt:

eriktv

Forumguru
Ach ik zou zelf de variabele kosten wat wegcijferen in je redenatie. Je schrijft zo duizenden euro’s per jaar af op je auto, dus die paar honderd euro verbruikskosten… :)

Als je zin hebt in wat nieuws, of als het lekker rijdt/leuk is om nieuwe technologie in actie te zien, doe je dat. Niet teveel rekenen, volg je gevoel!

Ik houd “voor de leuk” m’n kosten bij en heb al >€60k in een inmiddels 12 jaar oude S2 gestoken. Ruim €16k MRB, €17k diesel, €15k onderhoud/reparatie. Is dat wijs…? Worth it, want ik geniet er nog volop van. :cool:

Tman0961

Forumguru
@eriktv Klopt helemaal

Probleem is dat een dergelijke investering een streep door andere wensen/behoeftes zet. Dat maakt dat kiezen de enige optie is. Rationeel kan ik dat beter uitleggen/verkroppen wanneer ik t.o.v. de huidige situatie (Touran) aanzienlijk zou besparen.
Dan “hebben we allemaal thuis wat” ik een leuke auto en mijn gezin een besparing.

Laatst bewerkt:

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Hier dan even off topic, maar volgens de spritmonitorlink in je handtekening gebruikt je Kuga 10kWh/100km @Captain Hook
@Tman0961 Dat is toch beduidend minder dan de 20kWh/100km waar je van uitgaat, dus je kunt het geraamde stroomverbruik zo ongeveer halveren. De uitkomst van die berekening wordt dan nog wat gunstiger.

Tman0961

Forumguru
Hoe bedoel je @Rallye? Ik heb een overschot van 500kwh op de stroomrekening. Met andere woorden de zonnepanelen leveren 500kwh meer op dan wij qua stroom verbruiken. Dit heb ik op jaarbasis eraf gehaald? Of heb ik een foutje gemaakt?

Rallye

Forumguru
Het hangt een beetje af van je energiecontract. Bij de meeste recente contracten worden terugleverkosten in rekening gebracht. Zie https://www.gaslicht.com/zonnepanel...rugleverkosten voor klanten met zonnepanelen?

De opbrengst van je zonnepanelen wordt dan dus ook beperkt door het tijdstip waarop je opwekt - een soort correctie op de saldering. Gebruik je dan de stroom op dat moment niet zelf, dan betaal je voor het terugleveren. Als je dan je auto zou laden, heb je die terugleverkosten niet. Als ik nu bij mijn huidige leverancier een nieuw contract zou sluiten zouden de terugleverkosten 11 cent per kilowattuur bedragen.

Tman0961

Forumguru
Aah dan snap ik wat je bedoelt. Ik denk dat het lastig wordt daar in de praktijk al teveel op te besparen, maar goed om in het achterhoofd te houden.

Captain Hook

Forumguru
Hier dan even off topic, maar volgens de spritmonitorlink in je handtekening gebruikt je Kuga 10kWh/100km @Captain Hook
@Tman0961 Dat is toch beduidend minder dan de 20kWh/100km waar je van uitgaat, dus je kunt het geraamde stroomverbruik zo ongeveer halveren. De uitkomst van die berekening wordt dan nog wat gunstiger.
Neen, helaas...
Kijk maar eens de hele historie door. Pas vanaf een bepaald moment kon ik de elektra verbruikscijfers invoeren. Dus het totale gemiddelde is veels te gunstig. De elektra cijfers zijn pas vanaf begin 2024 ingevoerd, terwijl wij de Kluger Kuga al sinds september 2023 rijden.
Kijk maar naar de individuele verbruikscijfers, per rit. Dan zit ik toch echt meer in de buurt van 20kWh/100km...

M.a.w. niet naar die spritmonitor handtekening kijken, maar naar de link die ik gaf naar mijn spritmonitor account.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@Captain Hook Zo vind ik je item op Spritmonitor:
kuga-sprit.jpg
Wanneer dat niet correct is, kun je 't misschien beter weghalen daar, en uit je handtekening, want zo kan dan niemand er iets uit afleiden.

Tman0961

Forumguru
Zojuist mijn handtekening gezet onder deze aankoop:

Škoda Superb Combi 1.4 TSI iV PHEV Laurin & Klement 218 PK​

Uit 2021 met 83k kilometers op de teller.

Mooie auto en mooie uitvoering met wit/crème leer van binnen en beige alcantara als hemelbekleding. O.a. stoelmassage, stoelventilatie en een standkachel nog een hele rits aan andere opties.

Qua velgen kan ik me voorstellen dat er t.z.t. nog een setje 19 inch trinity onder komen te staan.

Wanneer ik de auto krijg geleverd zal ik even een nieuw postje maken met eigen foto’s.

Aan allen bedankt voor het meedenken in dit topic. :cheers:

Bijlagen

• IMG_7664.jpeg
    IMG_7664.jpeg
    135,5 KB · Weergaven: 63
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan