4-seizoensbanden op de Enyaq?

Ik heb mijn VRS met 4-seizoensbanden ("All weather") besteld. Ik woon in de Ardennen, en op mijn Volvo's had ik altijd een set zomenwielen en winterwielen. Maar het schijnt dat de 4-seizoensbanden steeds beter zijn geworden. Mijn Ardense bandenspecialist heeft ze op zijn eigen auto, en wisselt dus niet meer.

De reacties in de Duitse Enyaq-Facebookgroep waren voorspelbaar: degenen zonder ervaring roepen dat het niks is, maar één Enyaqrijder had wél ervaring, en was heel enthousiast. Ze zijn vooral op nat wegdek veel beter dan zomerbanden. Alleen op harde sneeuw wat minder geoed, maar hoe vaak komt dat nog voor? Zelfs in de Ardennen wordt bij sneeuw meteen gestrooid, en rijd je dus niet op sneeuw, maar in de nattigheid.

Ik ben benieuwd. Als het minder goed bevalt, kan ik nog altijd een set winterwielen bijkopen
 

EdK

Forumguru
Op opgevroren sneeuw heb je met 4 seizoensbanden net zoveel grip als met winterbanden !! niet dus
Voor de rest is mijn ervaring in het vlakke holland dat het perfecte banden zijn ( op mijn Fabia )
 

ETIV

Nieuw lid
@ Ardenner hoe zijn je ervaringen met de 4-seizoensbanden en welk merk en type heb je? Ik denk ook over 4-seizoensbanden. Ik kom nooit in de bergen dus ik denk dat 4-seizoen voldoet voor mij. Lawaai en actieradius ook goed?
 

Smeeuwis

Donateur
Hij heeft zijn auto nog niet volgens de handtekening :cool: dus of hij daar iets van kan zeggen? Er is al veel over winter- en all seasons geschreven op het forum. Ik ken de Ardennen in de winter niet maar ik vermoed dat je met een RS (met vierwielaandrijving dus) en goede A-merk all seasons prima uit de voeten kan.

Echte winterbanden heb je naar mijn mening alleen nodig als je de hele winter in Zuid Duitsland en de Alpenlanden (At, CH, It en Fr) verblijft en rijdt. Voor het ene weekje wintersport per jaar heb ik al jaren genoeg aan goede all seasons banden en een setje sneeuwkettingen voor nood.
 

JJ te G

Donateur
Denk dat je daar helemaal gelijk in hebt. De combinatie van de zomerbanden en de 4-wiel aandrijving maakt al zo'n verschil dat ik twijfel of ik überhaupt nog winterbanden zal nemen.
 
Echte winterbanden heb je naar mijn mening alleen nodig als je de hele winter in Zuid Duitsland en de Alpenlanden (At, CH, It en Fr) verblijft en rijdt. Voor het ene weekje wintersport per jaar heb ik al jaren genoeg aan goede all seasons banden en een setje sneeuwkettingen voor nood.
Maar is dat voor de wet ook voldoende?


Kennelijk vanaf oktober 2024 dus niet meer, in ieder geval niet in Duitsland. En dat kan niet alleen een boete (en een punt in Flensburg) opleveren, maar ook gedoe met de verzekering in geval van een ongeval.
Als het minder goed bevalt, kan ik nog altijd een set winterwielen bijkopen
Ik vond het erg lastig om buiten Skoda om voor een zacht prijsje aan de juiste velgen en banden te komen. Mijn Enyaq heeft dan ook nog eens een "breedset" (achter breder dan voor) nodig ivm. gewicht en vermogen. Uiteindelijk via de Skoda Webshop (die bestond toen nog) besteld & bij de dealer laten afleveren. 2145 euro. Auw.
 

Smeeuwis

Donateur
Maar is dat voor de wet ook voldoende?
Ja, want ook all seasons banden met het Alpin logo zijn toegelaten. All seasons met alleen M+S mogen niet meer.

Ik heb de ANWB maar even erbij gehaald: https://www.anwb.nl/auto/banden/winterbanden/winterbanden-in-duitsland
Die zullen het als zusterclub van de ADAC wel weten denk ik :cool:

De term winterbanden wordt hier verwarrend toegepast. Winterbanden zijn alle banden die voldoen aan het eisenpakket en voorzien zijn van een Alpin logo (bergje met sneeuwvlok). Dat kunnen ook all seasons banden zijn dus.
 

andrehj

Forumguru
Denk dat je daar helemaal gelijk in hebt. De combinatie van de zomerbanden en de 4-wiel aandrijving maakt al zo'n verschil dat ik twijfel of ik überhaupt nog winterbanden zal nemen.
Ehm, vooral bij remmen heb je de maximale grip nodig. En een 4WD op zomerbanden remt in de sneeuw precies even slecht als een 2WD.
Het hebben van 4WD is dus een bijzonder slecht argument om af te zien van winterbanden (of all seasons).
 

JJ te G

Donateur
@andrehj : weet niet hoe vaak jij met achterwielaandrijving achterstevoren hebt gestaan maar de tractie met 4 wielen is wezenlijk beter dan met achterwielaandrijving. De beste remedie met gladheid is defensief rijden en zo beheerst mogelijk remmen. Of thuisblijven natuurlijk
 

ETIV

Nieuw lid
Ik ga het meemaken. 40 jaar Citroen gereden en alleen voorwiel aandrijving dus. 30 jaar alleen met zomerbanden in NL. C4 grand Picasso was niet op de weg te houden met zomerbanden in de winter. ESP ABS ea snapte er niks van. Eend, GS, Visa, BX, Xsara Picasso en DS geen enkel probleem in de winter op zomerbanden. Zal de vooruitgang wel zijn…. Op de XM uit voorzorg maar All-season gezet.
 

Smeeuwis

Donateur
Ehm, vooral bij remmen heb je de maximale grip nodig. En een 4WD op zomerbanden remt in de sneeuw precies even slecht als een 2WD.
Het hebben van 4WD is dus een bijzonder slecht argument om af te zien van winterbanden (of all seasons).
Mijn suggestie was ook om allseasons te kiezen. In het geval van TS icm met 4wd. Niemand suggereerde om af te zien van winter of allseasons banden.
 

leon-cupra

Forumguru
Mijn broer rijdt al 6 jaar met een 4motion (Golf R variant) op zomerbanden. Winter en zomer. Nog nooit problemen mee gehad, zelfs in sneeuwtoestanden. Uiteraard geldt dan wel "aanpassen van rijstijl" , maar dat geldt voor alle type banden, alleen heb je dan met een winterband een iets groter foutenmarge.

Zelf 1 keer all-seasons gehad op mijn Skoda Superb (allereeste michelin cross climates). Vond dat echt een zeer goede band. Zeker in natte omstandigheden presteerden die superieur. Met ons weertype en de zeer beperkte dagen sneeuw zou ik echt geen schrik hebben van all seasons.
 

ETIV

Nieuw lid
Ik heb recent all-seasons Michelin Cross Climate SUV 2 laten monteren. Nog geen sneeuw gezien. Ik zal een update geven als de weg een keer glad is.
 

Jdbigg

Senior Member
Ik ga het meemaken. 40 jaar Citroen gereden en alleen voorwiel aandrijving dus. 30 jaar alleen met zomerbanden in NL. C4 grand Picasso was niet op de weg te houden met zomerbanden in de winter. ESP ABS ea snapte er niks van. Eend, GS, Visa, BX, Xsara Picasso en DS geen enkel probleem in de winter op zomerbanden. Zal de vooruitgang wel zijn…. Op de XM uit voorzorg maar All-season gezet.
Ja, herkenbaar. Een niet onbelangrijke reden voor banden met meer grip is het enorme vermogen dat alle moderne auto’s hebben. Mijn Citigo e iV met zomerbanden (16.000 km), slipt al bij het optrekken als ik het gaspedaal maar iets te hard indruk..
 

Wullum

Actief lid
Dit is zo een énorm nederlandse discusse geworden, ik meen mijn vader te horen ("winterbanden is flessentrekkerij! Mijn Michelin banden zijn prima!") maar als het heeft gesneeuwd komt hij het huis niet uit...

Het verschil in remweg in de winter alleen al maakt winterbanden dan wel fourseasons lonend. Het gaat om je eigen veiligheid tenslotte...

Hier in Duitsland ben je verplicht "de auto aan de (winterse-) weersomstandigheden aan te passen". Heb je dat niet gedaan dan ben je bij een ongeval sowieso strafbaar, keert je verzekering niet uit en krijg je een punt in Flensburg.
In de praktijk wisselt iedereen tussen "O bis O" (Oktober bis Ostern) op winterbanden met 3PMSF symbool (three peak mountain snowflake) of heeft het hele jaar Ganzjahresreifen (allseason banden, ook met 3PMSF erop). Banden met alleen M+S zijn per 1 januari dit jaar niet meer toegestaan.
Vervelende als je grote velgen hebt (zeg 19" of meer") er in je Fahrzeugschein 1 (je kentekenbewijs) vermeld staat wat de voorgeschreven winterbanden/velgmaat is, dat is meestal kleiner dan wat je auto normaal heeft... Je moet dan dus ook wintervelgen hebben, niet alleen winterbanden... Wordt op gecontroleerd... Met Ganzjahresreifen heb je dat probleem niet, die mogen gewoon op de normale velgen, vooropgesteld dat die in je (grote-)wielmaat beschikbaar zijn, daar de keuze helaas beperkter is dan wel achterlijk duur...

Ik heb sinds 2017 alleen nog op allseason banden gereden, achtereenvolgens Michelin CrossClimate (op Citroën DS4), Continental AllSeasonContact (op Citroën DS5), Goodyear Vector 4seasons gen-2 (op Octavia3), Maxxis Premitra all-season AP2 (op Superb3), nog eens Continental AllSeasonContact (ook op Superb3) en nog eens Maxxis Premitra all-season AP2 (op Kodiaq1). Ik was erg tevreden over de Michelins, de Goodyears en de Continentals waarbij de Michelins erg snel sleten, de Goodyears het langst meegingen en de Conti's mij het best bevielen. De Maxxis blijken erg lawaaiig doordat ze nogal snel cuppen en daardoor na pakweg 25K irritant lawaaiig zijn. Ook regenwaterafvoer is niet altijd geweldig, neiging tot aquaplaneren... Op mijn huidige Kodiaq ga ik ze na 30K, net als op de Superb, er waarschijnlijk ook afgooien en vervangen door de nieuwe Continental AllSeasonContact 2. Gelukkig krijg ik medewerkerkorting :D
 

Fmoon

Forumguru
Ik zag dat de Pirelli ook goed uit de test komt. Zit ook een Seal in voor als je lek rijd.
 

Tees

Donateur
Interessant @Wullum! De Michelins komen vaak juist positief uit de test qua levensduur, hoe lang gingen ze bij jou mee?

Bij mij (geen Enyaq) maakt de levensduur qua uitdroging meer uit dan de levensduur qua kilometers, ik rij te weinig om ze helemaal op te rijden :pardon:
 

Fmoon

Forumguru
Ja! Zag toevallig een test voorbij komen VS de Michelin. Scoorde die eigenlijk op alles beter enkel in sneeuw omstandigheden won de Michelin het.
 
Bovenaan Onderaan