Deze vakantie wilde ik in Frankrijk laden in het vakantiehuisje met mijn mobiele lader die ik overal gebruik. Dit lukte niet.
De ingebouwde voltmeter van mijn lader liet 230V zien als de auto niet aangesloten was en zakte wanneer het laden startte naar 220V. De spanning bleef verder stabiel maar het amperage schommelde meteen gaande van 0 tot 2 kW (ik had de lader op 10A ingesteld). Na een 10 tal seconden (3 à 4 schommelingen) sloot het laadproces af. Ik vermoed dat de Enyaq dit deed. Er was dus geen mogelijkheid om te laden..
Op mijn mobiele lader aan datzelfde huisje werd een electrische Renault Zoë aangesloten. De spanning zakte van 230V naar 207V bij het aansluiten van de Zoe maar de amperage bleef stabiel op 2 kW en het laadproces viel niet uit.
Volgens wat ik op het internet kon vinden aanvaardt de Enyaq een afwijking in de spanning van 10%. Dit zou betekenen dat ik net op de ondergrens zat. Maar ik begrijp niet waarom het amperage zo schommelde terwijl de spanning gedurende de 10 seconden van laden heel stabiel bleef. Ik heb dit op verschillende dagen herhaald maar zag steeds hetzelfde fenomeen. Ik heb dit nog nergens anders meegemaakt.

hemi24

Forumguru
Welkom op het forum! We hebben speciaal voor nieuwe leden een “meet & greet” deel!

Misschien had het beter gegaan als je de auto op gereduceerd laadsnelheid had ingesteld?

• Leuk
Waarderingen: EdK

JJ te G

Donateur
Welkom!
Is 10A het laagste amperage van de lader of kon deze ook nog op 6 en 8A worden ingesteld?
Werd de Zoë op hetzelfde stopcontact aangesloten?
Was de lader van de Zoë dezelfde als van de Enyaq?
Wat in ieder geval verschilt zijn de inverters die ingebouwd zijn in de auto.

Hallo,
De lader kon ook nog ingesteld worden op 6A. Ik heb dit even geprobeerd maar ook daar eenzelfde resultaat. Het laden werd stopgezet na een 10-tal seconden. De Zoë werd aangesloten op eenzelfde stopcontact, dezelfde lader en op eenzelfde amperage. Bij de Zoë lukte het laden op alle amperages (6A tot 16A). Ik ga ervan uit dat de omvormer van de Enyaq strengere voorwaarden stelt aan de lader. Nochtans zou, volgens het internet, een spanningsafwijking van 10% getolereerd worden door de omvormer van de Enyaq. Misschien zat ik dan toch net onder de toegelaten spanningsval.
Bedankt voor jouw reactie.

EdK

Forumguru
Weet niet hoe de installatie van het huisje in elkaar zit.
Maar weet wel dat er al veel parken in NL het laden van de huisinstallatie willen beperken omdat het verbruik anders te hoog is tov wat wij betalen voor huur p/d !
Waar men dus nu mee bezig is , is dat de wcd's algemeen worden gemonitord met stroomspoeltjes en zodra verbruik boven een ingestelde waarde komt dan word de wcd uitgezet.
En ja dit hoeft niet de reden te wezen voor jou probleem in dit geval , maar het is wel iets om in het achterhoofd te houden zodra je eens een huisje huurt en je hebt laadproblemen.

Backpacker

Senior Member
Ik ben toevallig afgelopen jaar op een aantal vakantieparken geweest in NL waar inmiddels in de regels staat dat het laden van auto's op de huisinstallatie niet mag. Dat zijn dan wel parken die op het p-terrein een paar laadpalen hebben staan en dus een alternatief bieden.

Soms is dit in combinatie met een regel dat de eerste x kWh per dag inbegrepen is in de huurprijs, maar dat daarboven betaald moet worden. Ook niet helemaal onbegrijpelijk, met al die mensen die electrische fietsen, airfryers en dergelijke meenemen.

EdK

Forumguru
electrische fietsen, airfryers en dergelijke meenemen.
hahaha bleef het daar maar bij.....
Maar inderdaad hebben ze dan wel vaak enkele laadpalen van 2x 11kW staan.
Wat trouwens niet altijd wil zeggen dat ze dat ook leveren.

Parken hebben vaak een limiet van de energie maatschappij vanwege overbelasting van net
En word de laadlimiet naar beneden gezet tot klant goedkeuring krijgt.
En kan voorkomen dat ze dus maar met 5kW per aansluiting laden....

Weet niet hoe de installatie van het huisje in elkaar zit.
Maar weet wel dat er al veel parken in NL het laden van de huisinstallatie willen beperken omdat het verbruik anders te hoog is tov wat wij betalen voor huur p/d !
...
In mijn geval was de dichtsbijzijnde laadpaal 20 km verder (op de parking van de Lidl). In mijn ervaring staan en verhuurders in Frankrijk heel open voor het laden van elektrische wagens als je het op een laag amperage doet. En uiteraard netjes de KWh vergoed die je geladen hebt.
Ik heb samen met de eigenaar (die in het huis naast ons huisje woonde) zitten zoeken om het probleem op te lossen. Maar ook op het elektrische netwerk van zijn eigen woonhuis wilde mijn Skoda niet laden. Ik heb dit hier gepost om te horen indien nog andere Skoda gebruikers ooit soortgelijk probleem hebben ervaren.

Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: EdK

hemi24

Forumguru
Ik heb nog nooit de behoefte gehad om de ID.3 met een granny-lader te laden; misschien als de nood heel hoog is, maar dat zet toch ook helemaal geen zoden aan de dijk bij een BEV?

Er zijn 'granny-loaders' die heel kritisch zijn op de (waarde van de) aardedraad, als dat niet helemaal 'klopt', kan het nog wel veilig zijn, maar stopt de granny met laden.
Ik dacht ook even dat het de mobiele lader is die dienst weigert, maar dat past niet bij de Zoë die ik wel kon laden. Dat maakt dat de Skoda of tenminste de interactie tussen de mobiele lader en de omvormer van de Skoda doorslaggevend is. Ik blijf denken dat de spanningsafwijking van de laadstroom (207 V tov 230V) net buiten de acceptabele normen van de omvormer van de skoda lag en nog binnen de normen van de omvormer van de Zoë lag.
PS: de spanningsval lag volgens de eigenaar aan de afgelegen ligging van de woningen. Hij haalt stroom binnen via een zelf gelegde kabel van 500 m (5x25mm²) tussen het dorp en de woningen. Voor alle elektrische toestellen in huis en het mobiel laden van de Renault is dat geen probleem, maar dus wel voor de Skoda.

Laatst bewerkt:

Backpacker

Senior Member
Ik heb nog nooit de behoefte gehad om de ID.3 met een granny-lader te laden; misschien als de nood heel hoog is, maar dat zet toch ook helemaal geen zoden aan de dijk bij een BEV?
Het gaat inderdaad niet heel snel, maar alle beetjes helpen.

Voorbeeldje: We kwamen tijdens de afgelopen vakantie rond een uur of zeven 's avonds aan op een camping. Daar konden we en mochten we (tegen betaling) de auto opladen met de granny lader op 10A = ~2kW. De volgende ochtend vertrokken we om een uur of tien. Dat betekent dat de auto in die tijd zo'n 30 kWh = ~40% bijgeladen heeft. In de praktijk betekende dat één laadstop minder die dag. Toch leuk als je rustig op doorreis bent.

Verder heb ik ook al twee keer meegemaakt dat het plan wat we hadden niet bleek te werken. Bijvoorbeeld omdat de geplande lader niet bereikbaar was ivm. renovatie van het parkeerterrein. Zonder granny lader zouden we 30 km terug moeten rijden naar de dichtstbijzijnde Ionity - de enige die we nog konden halen. Maar na vier uur aan de granny lader bij de familie waar we op bezoek waren, hadden we voldoende lading om de volgende Ionity te halen in de richting van de volgende bestemming. Scheelt toch weer 60 km omrijden.

Ik zou er inderdaad niet gelukkig van worden als ik die granny lader heel vaak nodig zou hebben, maar af en toe is het best een uitkomst.

Bovenaan Onderaan