Band beschadigd, direct vervangen of?…

leon-cupra

Forumguru
het is geen goede band meer, dus waarom zou je die rond jouw reservewiel willen draaien? Wat als je het dan nodig hebt? Zit je terug met een band te rijden die stuk is. :pieker:

EdK

Forumguru
Jaar of 7 terug met de yeti een balk geraakt die op de weg lag.
Ook een stuk uit de wang en 1 plek stak er een stuk band uit ter grote van een kippen ei.
Meteen naar de bandenboer gereden om te overleggen.
En zijn woorden waren toen dat voor beide gevallen hij adviseerde om de band meteen te vervangen.
Want wat hij ook zei is dat je niet kunt zien wat carcas heeft aan schade.
Kan tijdje goed gaan maar ook morgen over zijn waren zijn woorden en wat hij ook zei, het gebeurd altijd als je net even harder rijd.
En met alle gevolgen van dien.....
Dus ja als je wil spelen met je leven en dat van anderen dan moet je gewoon doorrijden, geef je om iemand anders zijn leven ? wel dan niet twijfelen en gewoon vervangen en door die zure appel bijten.....

• Leuk
Waarderingen: Tees

leon-cupra

Forumguru
@Chrisjemol betrouw jij dan maar op iemand die absoluut niet weet hoe de band zich nadien gaat gedragen. 300€ aan banden of 1 of meerdere mensenlevens (of serieuze verwondingen). Ik weet het wel. Is voor mij absoluut geen punt van discussie.

Chrisjemol

Forumguru
Tja. Als je alle ‘experts’ (die dat dus niet zijn) moet geloven dan had ik al 10x een nieuwe motor moeten kopen in mijn motorrace carriere…

Iedereen moet natuurlijk doen wat hem goeddunkt maar er wordt veel te veel mensen allerlei angstige zaken aangepraat…

hemi24

Forumguru
Om nu te roepen dat er mensenlevens op het spel staan is ook wel weer een beetje overdreven doemscenario, als je het mij vraagt…!

Maar met een dergelijke beschadiging doorrijden, zou ik geen voorstander van zijn.
Dus ja, het doet even pijn, maar waarschijnlijk is het beste om twee nieuwe voorbanden te (laten) monteren.

Tees

Donateur
Hoe was t ook alweer? Risico = kans × gevolg. Het gevolg kan heel groot zijn, de kans daarop is op dit moment onbekend maar in ieder geval niet nihil, dus het risico is hoe dan ook significant.
Hoe iemand daarmee omgaat is heel persoonlijk. Sommigen vinden een risico niet erg, anderen vermijden elk risico, en alles daartussenin. En dan staan er ook nog kosten tegenover, en dat weegt ook voor iedereen anders.

Voor mij is t helder wat ik zou doen, sommige anderen vinden iets anders, volgens mij is TS er ook wel uit.

Ik had laatst zoiets wat tijdens de zomer/winterbandenwissel naar voren kwam. Ik moest de band vervangen vond de dealer. Dus ook braaf gedaan.

Anthro

Nieuw lid
Vanochtend aangekomen voor mijn afspraak om de twee voorbanden te vervangen. Inspecteert de monteur vervolgens de band in kwestie, en zegt: "Als je het mij vraagt kun je nog prima vele kilometers maken met deze band". Hij gaf aan dat mijn banden velgbeschermers hebben waardoor het rubber op die plek extra dik is, juist voor dit soort situaties. In zijn optiek was de beschadiging niet ernstig genoeg om nieuwe banden aan te bevelen. Hij had mij graag 2 nieuwe voorbanden willen verkopen, maar hij vond het vanuit zijn professionele opinie onnodig.

Ze bestaan dus toch... :)

hemi24

Forumguru
Op basis van de beschadiging op de foto’s, had ik de betreffende band toch even van de velg laten halen om te kijken of het er aan de binnenkant ook nog goed uitziet…

Chrisjemol

Forumguru
Vanochtend aangekomen voor mijn afspraak om de twee voorbanden te vervangen. Inspecteert de monteur vervolgens de band in kwestie, en zegt: "Als je het mij vraagt kun je nog prima vele kilometers maken met deze band". Hij gaf aan dat mijn banden velgbeschermers hebben waardoor het rubber op die plek extra dik is, juist voor dit soort situaties. In zijn optiek was de beschadiging niet ernstig genoeg om nieuwe banden aan te bevelen. Hij had mij graag 2 nieuwe voorbanden willen verkopen, maar hij vond het vanuit zijn professionele opinie onnodig.

Ze bestaan dus toch... :)

In real life kijken is toch wat anders dan forum ‘wijsheden’

Anthro

Nieuw lid
Moet ook wel zeggen dat de foto’s de beschadiging behoorlijk accentueren. Je wilt het goed in beeld brengen dus dan zijn de verhouding zoals grootte wellicht wat lastig in te schatten. In het echt ziet het er minder ernstig uit.

Chrisjemol

Forumguru
Precies zo’n beschadiging ook eens gehad. En mensen die weten hoe een band is opgebouwd kunnen daar veel zinniger dingen over zeggen dan leken.

Als je weet hoe een band is opgebouwd kan je ook beter zeggen of een klapband uberhaupt mogelijk is door de plek daar of niet.

Zelf ook eens zo’n plek gehad en de bandenboer gaf toen ook aan dat het geen kwaad kon. Jaren mee gereden

Eltjo

Forumguru
Vanaf de eerste berichten oordeelde ik als @Chrisjemol.
Deze beschadiging waarbij je geen karkas ziet is dus alleen de rubber bovenlaag beschadigd en dat is helemaal niet zo stevig (de band moet daar echt niet zijn sterkte van hebben), dus ook dat stuk niet. 6 mm van je profiel afrijden is toch ook daarom niet direct een gevaarlijk band geworden? Slechts nog 2 mm is zeker wel de rede om te vervangen!
De beschadiging ziet er voor mij meer uit dat te dicht langs de stoep is gereden of de stoep net ongelukkig is afgereden. Geen harde klap dus waarbij het karkas beschadigd zou kunnen zijn.
En als het een karkas beschadiging is, zou ik het idd in de gaten houden. Als de vorm van band door het onderliggende karkas verandert nog na de eerst opgelopen vervorming, dan meteen vervangen.

Ja, ook ik rijd de komende dagen 1450 km op een band met een lichte vormverandering door toedoen van een flinke rand in het asfalt. En die band heeft er al 10 duizenden km’s onder gezeten. Op de achteras, dat is weer beter voor mijn gevoel.
Eerder ook een band met een wangbobbeltje gehad, toen ik wat voelde meteen maatregelen genomen. Wel de verkeerde, want de onbeschadigde band aan de andere kant van de as had terwijl de auto ‘s nacht stilstond na een rit van 1000 km, een defect karkas gekregen dat dan ook direct de eerste 15 meter de volgende ochtend voelbaar was. De verkeerde maatregel was dus aanvankelijk de band met de bobbel te vervangen, waar het probleem dus niet in zat. Daarna met reserveband en bobbelband 450 km naar bestemming gereden en 2 nieuwe banden laten monteren.

Autobanden zijn tegenwoordig bij normaal gebruik heel erg goed. Als je het uiterste gaat vragen, dan moet je ook je materiaal daarop aanpassen en dus zeker niet doorrijden met zo’n band.

Fijn dat je een eerlijke bandenboer trof @Anthro !

Ziet er idd een stevige wonde uit, gewoon vervangen kerel, geen onzekerheden met banden, geen onzekerheden met je leven (of dat van een ander)

Bovenaan Onderaan