Vanaf de eerste berichten oordeelde ik als
@Chrisjemol.
Deze beschadiging waarbij je geen karkas ziet is dus alleen de rubber bovenlaag beschadigd en dat is helemaal niet zo stevig (de band moet daar echt niet zijn sterkte van hebben), dus ook dat stuk niet. 6 mm van je profiel afrijden is toch ook daarom niet direct een gevaarlijk band geworden? Slechts nog 2 mm is zeker wel de rede om te vervangen!
De beschadiging ziet er voor mij meer uit dat te dicht langs de stoep is gereden of de stoep net ongelukkig is afgereden. Geen harde klap dus waarbij het karkas beschadigd zou kunnen zijn.
En als het een karkas beschadiging is, zou ik het idd in de gaten houden. Als de vorm van band door het onderliggende karkas verandert nog na de eerst opgelopen vervorming, dan meteen vervangen.
Ja, ook ik rijd de komende dagen 1450 km op een band met een lichte vormverandering door toedoen van een flinke rand in het asfalt. En die band heeft er al 10 duizenden km’s onder gezeten. Op de achteras, dat is weer beter voor mijn gevoel.
Eerder ook een band met een wangbobbeltje gehad, toen ik wat voelde meteen maatregelen genomen. Wel de verkeerde, want de onbeschadigde band aan de andere kant van de as had terwijl de auto ‘s nacht stilstond na een rit van 1000 km, een defect karkas gekregen dat dan ook direct de eerste 15 meter de volgende ochtend voelbaar was. De verkeerde maatregel was dus aanvankelijk de band met de bobbel te vervangen, waar het probleem dus niet in zat. Daarna met reserveband en bobbelband 450 km naar bestemming gereden en 2 nieuwe banden laten monteren.
Autobanden zijn tegenwoordig bij normaal gebruik heel erg goed. Als je het uiterste gaat vragen, dan moet je ook je materiaal daarop aanpassen en dus zeker niet doorrijden met zo’n band.
Fijn dat je een eerlijke bandenboer trof
@Anthro !