Nick2203
Forumguru
Hoi Skoda Liefhebbers!
Afgelopen 6 jaar heb ik met heel veel plezier een Skoda Kodiaq gereden. Omdat het aantal kilometers die ik zakelijk ga maken de komende periode sterk zal gaan toenemen, heb ik de keuze gemaakt om weer te gaan leasen i.p.v. het leasebudget uit te laten betalen. Als een kleine jongen in de snoepwinkel heb ik de afgelopen weken behoorlijk wat proefritjes gemaakt.
Zo heb ik de volgende auto's vergeleken:
- Audi Q4 e-tron 45 Advanced edition
- BMW iX1 xDrive30
- Mustang Mach-E 98kWh RWD Premium
- Hyundai Ioniq 5 77.4kWh Connect+
- KIA EV6 77.4kWh Plus Advanced
- Mercedes Benz EQB 250+ Luxury Line
- Skoda Enyaq iV 85 210kW Business Edition
- Tesla Model Y Long Range AWD
Waarom zoveel proefritjes? Nou, dat zit zo ... initieel was ik er 100% van overtuigd dat mijn volgende auto een Tesla Model Y zou worden. Goede verhalen van collega's, lovende reviews, prima specificaties, zuinig, goed laadnetwerk, ruim, etc, etc. Dus plande ik een "experience" bij Tesla Tilburg, omdat ik al die weelde zelf ook wel wilde ervaren. Maar wat een teleurstelling. Na een kille ontvangst kreeg ik een pasje mee en kon op pad. Wat onwennig en overweldigd door de ruime auto en het grote infotainment display maakten we de eerste kilometers en merkte ik dat het one pedal driving wel erg wennen was/is. Regeneratie is wel was minder strikt te zetten, maar niet zo prettig als ik zou willen. Daarnaast is hij erg rumoerig. Ondanks de echt fantastische techniek een no-go. En daar zat ik dan ... een illusie minder omdat ik me zo had laten leiden door collega's reviews op Autoweek etc...
Door deze enorme teleurstelling besloot ik alle reviews en andere mooie praatjes maar los te laten en meer op mijn eigen gevoel af te gaan. En zo kwam ik in een hele leuke vergelijkende test uit. En elk van deze auto's heeft zo zijn eigen voor en nadelen. Zo vind ik de Audi Q4 luze maar behoorlijk kaal voor zijn prijs. Is de BMW IX1 eigenlijk te klein voor zijn geld. Rijd de Mustang Mach-E heerlijk speels, maar met een kleine kofferbak, beperkte range (ondanks grote accu) en het ontbreken van een skiluik, geen auto die bij ons past. De Hyundai Ionic 5 is een hele fijne auto maar door hget ontbreken van achterruitenwisser op de rechte achterruit zie je bij regen niets. Mijn vrouw EV6 een gedrocht om te zien, al rijd hij heerlijk. De MB EQB is de fijnste auto naar mijn smaak om in te rijden, maar is traag, laad langzaam op en heeft een beperkte range. De Enyaq heeft issues met het infotainment systeem (daarover later meer) en hebben jullie mijn ervaring met de Tesla zojuist kunnen lezen.
Uiteindelijk heb ik vooral lang getwijfeld tussen de Skoda Enyaq en de Mercedes EQB. De Mercedes vond ik het meest premium rijden, en voelde daarmee het meest als een "reisauto". Het laden van de Mercedes gaat alleen langzaam (100kw), en de range is beperkt, net als zijn laadruimte. Daarnaast is hij niet echt fraai. De Skoda voelde het meest vertrouwd (na mijn Kodiaq), en met name de coupe vind ik erg fraai, maar de proefrit was echt een hele nare ervaring. Tijdens een ritje van Breda richting Teteringen liep het infotainment systeem vast. Zonder navigatie en met beperkte kennis van de regio/buurt waar ik reed erg ongemakkelijk. Na de auto aan de kant te hebben gezet om het systeem te herstarten, heb ik verder een hele aangename rit gehad. Toch knaagde dat behoorlijk ... mijn huidige Kodiaq heeft immers ook een met het infotainment systeem wat ze niet gefikst krijgen zonder het hele systeem te moeten vervangen á €1000 (zie https://www.skodaforum.nl/forum/i/hulp-gevraagd-columbus-mib-2-5-blijft-herstarten.47782/).
Bij thuiskomst dus toch maar weer achter de PC gekropen om al deze ellende opnieuw naast elkaar te zetten en fora af te zoeken op rijders ervaringen. Ik kan dat overigens niemand aanraden omdat echt alle auto's dan ineens volkomen waardeloos zijn. Maar ... de kogel is door de kerk...
Ik heb een nieuwe auto besteld; een Skoda Enyaq 85 Business Edition in Gaphite Grey met:
- Business Upgrade Pakket
- Suite leder pakket
- Panoramisch Schuifdak
- Inklapbare trekhaak
- Warmtepomp
- Transport pakket
Zoals het er nu naar uitziet zal hij medio April geleverd worden ... nog even geduld dus.
T.z.t. zal ik vast wel weer een bezoekje brengen aan @Antera voor wat optimalisaties
- Easy entry bestuurdersstoel
- Geen welkom scherm
- Activeren grootlicht assistent
- Lane assist geheugenstand activeren. Laatste stand word onthouden na afzetten contact
- Aircare standaard altijd aan
- Geheugenstand Grootlicht assistent activeren (10 Min)
- Pieptoon achterklep uitzetten bij openen en sluiten
- Binnenverlichting langzaam opkomen en afvallen bij licht aan en/of uit
- Binnenverlichting uit laten bij openen achterklep
- Dagrijverlichting achter aan
- Dagrijverlichting instelbaar in het menu
- Comfort knipperlicht aanpassen naar 4 of 5 keer knipperen
- Ramen voor 1 min blijven bedienen na deur openen
- Alarmpiep bij openen en sluiten (alleen met OEM alarm)
- Alarmpiep instelbaar in het menu (alleen met OEM alarm)
- Anti Carjacking in het menu aanpasbaar maken
- Wireless Carplay en Android auto activeren?
Jullie horen wel hoe het verder verloopt ...
Afgelopen 6 jaar heb ik met heel veel plezier een Skoda Kodiaq gereden. Omdat het aantal kilometers die ik zakelijk ga maken de komende periode sterk zal gaan toenemen, heb ik de keuze gemaakt om weer te gaan leasen i.p.v. het leasebudget uit te laten betalen. Als een kleine jongen in de snoepwinkel heb ik de afgelopen weken behoorlijk wat proefritjes gemaakt.
Zo heb ik de volgende auto's vergeleken:
- Audi Q4 e-tron 45 Advanced edition
- BMW iX1 xDrive30
- Mustang Mach-E 98kWh RWD Premium
- Hyundai Ioniq 5 77.4kWh Connect+
- KIA EV6 77.4kWh Plus Advanced
- Mercedes Benz EQB 250+ Luxury Line
- Skoda Enyaq iV 85 210kW Business Edition
- Tesla Model Y Long Range AWD
Waarom zoveel proefritjes? Nou, dat zit zo ... initieel was ik er 100% van overtuigd dat mijn volgende auto een Tesla Model Y zou worden. Goede verhalen van collega's, lovende reviews, prima specificaties, zuinig, goed laadnetwerk, ruim, etc, etc. Dus plande ik een "experience" bij Tesla Tilburg, omdat ik al die weelde zelf ook wel wilde ervaren. Maar wat een teleurstelling. Na een kille ontvangst kreeg ik een pasje mee en kon op pad. Wat onwennig en overweldigd door de ruime auto en het grote infotainment display maakten we de eerste kilometers en merkte ik dat het one pedal driving wel erg wennen was/is. Regeneratie is wel was minder strikt te zetten, maar niet zo prettig als ik zou willen. Daarnaast is hij erg rumoerig. Ondanks de echt fantastische techniek een no-go. En daar zat ik dan ... een illusie minder omdat ik me zo had laten leiden door collega's reviews op Autoweek etc...
Door deze enorme teleurstelling besloot ik alle reviews en andere mooie praatjes maar los te laten en meer op mijn eigen gevoel af te gaan. En zo kwam ik in een hele leuke vergelijkende test uit. En elk van deze auto's heeft zo zijn eigen voor en nadelen. Zo vind ik de Audi Q4 luze maar behoorlijk kaal voor zijn prijs. Is de BMW IX1 eigenlijk te klein voor zijn geld. Rijd de Mustang Mach-E heerlijk speels, maar met een kleine kofferbak, beperkte range (ondanks grote accu) en het ontbreken van een skiluik, geen auto die bij ons past. De Hyundai Ionic 5 is een hele fijne auto maar door hget ontbreken van achterruitenwisser op de rechte achterruit zie je bij regen niets. Mijn vrouw EV6 een gedrocht om te zien, al rijd hij heerlijk. De MB EQB is de fijnste auto naar mijn smaak om in te rijden, maar is traag, laad langzaam op en heeft een beperkte range. De Enyaq heeft issues met het infotainment systeem (daarover later meer) en hebben jullie mijn ervaring met de Tesla zojuist kunnen lezen.
Uiteindelijk heb ik vooral lang getwijfeld tussen de Skoda Enyaq en de Mercedes EQB. De Mercedes vond ik het meest premium rijden, en voelde daarmee het meest als een "reisauto". Het laden van de Mercedes gaat alleen langzaam (100kw), en de range is beperkt, net als zijn laadruimte. Daarnaast is hij niet echt fraai. De Skoda voelde het meest vertrouwd (na mijn Kodiaq), en met name de coupe vind ik erg fraai, maar de proefrit was echt een hele nare ervaring. Tijdens een ritje van Breda richting Teteringen liep het infotainment systeem vast. Zonder navigatie en met beperkte kennis van de regio/buurt waar ik reed erg ongemakkelijk. Na de auto aan de kant te hebben gezet om het systeem te herstarten, heb ik verder een hele aangename rit gehad. Toch knaagde dat behoorlijk ... mijn huidige Kodiaq heeft immers ook een met het infotainment systeem wat ze niet gefikst krijgen zonder het hele systeem te moeten vervangen á €1000 (zie https://www.skodaforum.nl/forum/i/hulp-gevraagd-columbus-mib-2-5-blijft-herstarten.47782/).
Bij thuiskomst dus toch maar weer achter de PC gekropen om al deze ellende opnieuw naast elkaar te zetten en fora af te zoeken op rijders ervaringen. Ik kan dat overigens niemand aanraden omdat echt alle auto's dan ineens volkomen waardeloos zijn. Maar ... de kogel is door de kerk...
Ik heb een nieuwe auto besteld; een Skoda Enyaq 85 Business Edition in Gaphite Grey met:
- Business Upgrade Pakket
- Suite leder pakket
- Panoramisch Schuifdak
- Inklapbare trekhaak
- Warmtepomp
- Transport pakket
Zoals het er nu naar uitziet zal hij medio April geleverd worden ... nog even geduld dus.
T.z.t. zal ik vast wel weer een bezoekje brengen aan @Antera voor wat optimalisaties
- Easy entry bestuurdersstoel
- Geen welkom scherm
- Activeren grootlicht assistent
- Lane assist geheugenstand activeren. Laatste stand word onthouden na afzetten contact
- Aircare standaard altijd aan
- Geheugenstand Grootlicht assistent activeren (10 Min)
- Pieptoon achterklep uitzetten bij openen en sluiten
- Binnenverlichting langzaam opkomen en afvallen bij licht aan en/of uit
- Binnenverlichting uit laten bij openen achterklep
- Dagrijverlichting achter aan
- Dagrijverlichting instelbaar in het menu
- Comfort knipperlicht aanpassen naar 4 of 5 keer knipperen
- Ramen voor 1 min blijven bedienen na deur openen
- Alarmpiep bij openen en sluiten (alleen met OEM alarm)
- Alarmpiep instelbaar in het menu (alleen met OEM alarm)
- Anti Carjacking in het menu aanpasbaar maken
- Wireless Carplay en Android auto activeren?
Jullie horen wel hoe het verder verloopt ...