Skoda Enyaq 85 Business Edition

Nick2203

Forumguru
Hoi Skoda Liefhebbers!

Afgelopen 6 jaar heb ik met heel veel plezier een Skoda Kodiaq gereden. Omdat het aantal kilometers die ik zakelijk ga maken de komende periode sterk zal gaan toenemen, heb ik de keuze gemaakt om weer te gaan leasen i.p.v. het leasebudget uit te laten betalen. Als een kleine jongen in de snoepwinkel heb ik de afgelopen weken behoorlijk wat proefritjes gemaakt.

Zo heb ik de volgende auto's vergeleken:
- Audi Q4 e-tron 45 Advanced edition
- BMW iX1 xDrive30
- Mustang Mach-E 98kWh RWD Premium
- Hyundai Ioniq 5 77.4kWh Connect+
- KIA EV6 77.4kWh Plus Advanced
- Mercedes Benz EQB 250+ Luxury Line
- Skoda Enyaq iV 85 210kW Business Edition
- Tesla Model Y Long Range AWD

Waarom zoveel proefritjes? Nou, dat zit zo ... initieel was ik er 100% van overtuigd dat mijn volgende auto een Tesla Model Y zou worden. Goede verhalen van collega's, lovende reviews, prima specificaties, zuinig, goed laadnetwerk, ruim, etc, etc. Dus plande ik een "experience" bij Tesla Tilburg, omdat ik al die weelde zelf ook wel wilde ervaren. Maar wat een teleurstelling. Na een kille ontvangst kreeg ik een pasje mee en kon op pad. Wat onwennig en overweldigd door de ruime auto en het grote infotainment display maakten we de eerste kilometers en merkte ik dat het one pedal driving wel erg wennen was/is. Regeneratie is wel was minder strikt te zetten, maar niet zo prettig als ik zou willen. Daarnaast is hij erg rumoerig. Ondanks de echt fantastische techniek een no-go. En daar zat ik dan ... een illusie minder omdat ik me zo had laten leiden door collega's reviews op Autoweek etc...

Door deze enorme teleurstelling besloot ik alle reviews en andere mooie praatjes maar los te laten en meer op mijn eigen gevoel af te gaan. En zo kwam ik in een hele leuke vergelijkende test uit. En elk van deze auto's heeft zo zijn eigen voor en nadelen. Zo vind ik de Audi Q4 luze maar behoorlijk kaal voor zijn prijs. Is de BMW IX1 eigenlijk te klein voor zijn geld. Rijd de Mustang Mach-E heerlijk speels, maar met een kleine kofferbak, beperkte range (ondanks grote accu) en het ontbreken van een skiluik, geen auto die bij ons past. De Hyundai Ionic 5 is een hele fijne auto maar door hget ontbreken van achterruitenwisser op de rechte achterruit zie je bij regen niets. Mijn vrouw EV6 een gedrocht om te zien, al rijd hij heerlijk. De MB EQB is de fijnste auto naar mijn smaak om in te rijden, maar is traag, laad langzaam op en heeft een beperkte range. De Enyaq heeft issues met het infotainment systeem (daarover later meer) en hebben jullie mijn ervaring met de Tesla zojuist kunnen lezen.

Uiteindelijk heb ik vooral lang getwijfeld tussen de Skoda Enyaq en de Mercedes EQB. De Mercedes vond ik het meest premium rijden, en voelde daarmee het meest als een "reisauto". Het laden van de Mercedes gaat alleen langzaam (100kw), en de range is beperkt, net als zijn laadruimte. Daarnaast is hij niet echt fraai. De Skoda voelde het meest vertrouwd (na mijn Kodiaq), en met name de coupe vind ik erg fraai, maar de proefrit was echt een hele nare ervaring. Tijdens een ritje van Breda richting Teteringen liep het infotainment systeem vast. Zonder navigatie en met beperkte kennis van de regio/buurt waar ik reed erg ongemakkelijk. Na de auto aan de kant te hebben gezet om het systeem te herstarten, heb ik verder een hele aangename rit gehad. Toch knaagde dat behoorlijk ... mijn huidige Kodiaq heeft immers ook een met het infotainment systeem wat ze niet gefikst krijgen zonder het hele systeem te moeten vervangen á €1000 (zie https://www.skodaforum.nl/forum/i/hulp-gevraagd-columbus-mib-2-5-blijft-herstarten.47782/).

Bij thuiskomst dus toch maar weer achter de PC gekropen om al deze ellende opnieuw naast elkaar te zetten en fora af te zoeken op rijders ervaringen. Ik kan dat overigens niemand aanraden omdat echt alle auto's dan ineens volkomen waardeloos zijn. Maar ... de kogel is door de kerk...

Ik heb een nieuwe auto besteld; een Skoda Enyaq 85 Business Edition in Gaphite Grey met:
- Business Upgrade Pakket
- Suite leder pakket
- Panoramisch Schuifdak
- Inklapbare trekhaak
- Warmtepomp
- Transport pakket

Zoals het er nu naar uitziet zal hij medio April geleverd worden ... nog even geduld dus.
T.z.t. zal ik vast wel weer een bezoekje brengen aan @Antera voor wat optimalisaties

- Easy entry bestuurdersstoel
- Geen welkom scherm
- Activeren grootlicht assistent
- Lane assist geheugenstand activeren. Laatste stand word onthouden na afzetten contact
- Aircare standaard altijd aan
- Geheugenstand Grootlicht assistent activeren (10 Min)
- Pieptoon achterklep uitzetten bij openen en sluiten
- Binnenverlichting langzaam opkomen en afvallen bij licht aan en/of uit
- Binnenverlichting uit laten bij openen achterklep
- Dagrijverlichting achter aan
- Dagrijverlichting instelbaar in het menu
- Comfort knipperlicht aanpassen naar 4 of 5 keer knipperen
- Ramen voor 1 min blijven bedienen na deur openen
- Alarmpiep bij openen en sluiten (alleen met OEM alarm)
- Alarmpiep instelbaar in het menu (alleen met OEM alarm)
- Anti Carjacking in het menu aanpasbaar maken
- Wireless Carplay en Android auto activeren?

Jullie horen wel hoe het verder verloopt ...
 

EdK

Forumguru
- Ramen voor 1 min blijven bedienen na deur openen
Neem aan dat je sluiten bedoeld ??
En misschien nog puntje en dat is dan laten kijken of er een laatste update/firmware is voor het multi media systeem door Antera / Rainesh
Want van een dealer hoef je daar niet teveel van te verwachten in algemeen
 

leon-cupra

Forumguru
Proficiat met de Enyaq !!

Wat heeft de doorslag gegeven om toch voor de Enyaq te gaan want uiteindelijk heeft de wagen jou toch teleurgesteld bij de proefrit?

Zelf eigenaar van een model Y. Heb zelf tegengestelde ervaringen met de model Y. Vind het one-pedal drive fantastisch. Dat werkt zo goed. Maar het vraagt wel wat gewenning in het begin (veel meer voetbeheersing wat ook resulteert in een rustigere rijstijl). En rumoerig ?? Vind het heerlijk stil in de model Y.
 

Herperduin

Forumguru
Mooie omschrijving van jouw zoektocht en jouw argumenten om ergens voor te kiezen. Fijn dat je dit deelt want juist alle verschillende ervaringen kunnen anderen helpen in hun eigen keuzes. Ik ervaar ook altijd veel verschillen tussen hetgeen ik lees in reviews van ‘vak’bladen en gebruikers. Hierover geen oordeel maar juist fijn om meerdere invalshoeken te lezen en daar eigen ervaringen bij te plaatsen om dan je eigen keuze te kunnen maken.
Heel veel plezier straks met je Enyaq en voorlopig nog met je Kodiaq!
 

Berrychello

Forumguru
Neem aan dat je sluiten bedoeld ??
Nee, volgens mij na openen. Ik heb dat ook bij Antera laten instellen voor mijn Golf. Wat er namelijk vaak gebeurde: motor uit, ik deed de ruiten dicht en mijn vrouw deed de deur open. Dan stopte de ruitbediening ook terwijl ie nog niet dicht was. Heel irritant.

Nette configuratie van de Enyaq en interessant om je afwegingen te lezen! Ik heb vrijdag met een vernieuwde Model 3 gereden en hoewel het een best goede auto is zijn er irritante missers en vind ik het scherm teveel de overhand hebben. Ik zie mijzelf wel een keer in een Enyaq rijden.
 

EdK

Forumguru
Dan stopte de ruitbediening ook terwijl ie nog niet dicht was. Heel irritant.
Dan praten we toch over sluiten ?

En dat ik bij antera was voor achteruitrijcamera heeft hij bij mij ingesteld dat als de ramen nog open staan en ik met afstandbediening de deuren sluit dat de ramen die dan nog open staan automatisch sluit !
En moet zeggen dat bevalt me prima, weet alleen niet of dat bij elke wagen instelbaar is.....
 

Nick2203

Forumguru
Vandaag gehoord dat de leverdatum is doorgeschoven. Van 4 april naar 26 april ... zal dus nog iets langer geduld moeten hebben.

Inmiddels heb ik mijn Kodiaq verkocht, en rijd tijdelijk een Seat Ateca als voorloop auto.

De vraag is nu met welke auto we naar de Dutchweek Val Thorens gaan rijden. Met de Seat of de Enyaq ... zal er om hangen. Wat zouden jullie doen, de dealer pushen om enkele dagen eerder te leveren zodat ik met de Enyaq mijn range anxiety kan testen, of de levering juist wat (laten) vertragen en kan doorblazen op de snelweg?
 

Herperduin

Forumguru
Gewoon nog even de laatste slokjes brandstof inschenken. Je hebt daarna nog alle tijd om van je Enyaq te genieten. Voor wat comfort lijkt me met de Ateca ook niets mis. Ik zou zelf de eerste ritjes met zoveel nieuwigheden graag in NL doen en niet direct in het buitenland. Maar ja ik ben ook wel erg risicomijdend aangelegd :giggle: . Hoe dan ook je mag nog even voorpret beleven en ik wens je daar nog veel plezier en geduld mee!
 

Nick2203

Forumguru
Even gegoogled. Ligt zelfs nog verder dan ik dacht in FR. Ik zou het wel weten. Die rit met de Enyaq in de vakantie zou ik naar de zomer tillen.
Het is inderdaad echt wel een mooi stukje rijden (ca 1050km). Zal dan op jullie advies nog maar eens kijken of ik de levering kan vertragen. Het voelt wel onnatuurlijk hoor om langer op je auto te willen wachten ...
 

leon-cupra

Forumguru
denk dat er een paar schrik hebben dat je tijdens de rit al naar de anwb mag bellen … betrouwbaar tegenwoordig een Skoda :pardon:

gaat toch perfect met de Enyaq. 1000km, 3-4 keer laden is toch niet dat je uuuuurrreeeen kwijt bent. 1000km doe je toch ook niet in 1 ruk met een ICE. EV rijden op zich is gewoon veel relaxter dan ICE. Zelf nog niet dergelijke afstanden gedaan met mijn tesla maar als ik hoor van anderen. Van de eerste tot de laatste “had ik het maar geweten”
 

Nick2203

Forumguru
Zelf nog niet dergelijke afstanden gedaan met mijn tesla maar als ik hoor van anderen. Van de eerste tot de laatste “had ik het maar geweten”
"Had ik het maar geweten" kan natuurlijk van toepassing zijn op beide opties:
- voor de mensen die hebben genoten van het heerlijke rijden met de EV
- voor de mensen die zich te pletter hebben geërgerd aan de verloren tijd aan de laadpaal (of de betrouwbaarheid)

Het is nu juist de vraag welke variant ik na afloop van mijn eerste echt lange rit ga kiezen
 

hemi24

Forumguru
Ik weet het wel…

Deze week voor het werk een dag naar Oostenrijk; Woensdagavond heen vliegen en donderdagavond hoop ik om iets voor 10 dan weer te landen op Düsseldorf.
Met een beetje geluk kan de auto op P3 aan de lader.
Geloof mij, na 10 uur ‘s avonds op de A31 richting huis, is een laadstop geen traktatie!
Dan wil ik maar 1 ding: z.s.m. naar huis en in m’n bed; dus liever met 165 dan met 105!!!

EV rijden is echt wel fijn, maar zeker niet optimaal voor elk gebruik…
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
"Had ik het maar geweten" kan natuurlijk van toepassing zijn op beide opties:
- voor de mensen die hebben genoten van het heerlijke rijden met de EV
- voor de mensen die zich te pletter hebben geërgerd aan de verloren tijd aan de laadpaal (of de betrouwbaarheid)

Het is nu juist de vraag welke variant ik na afloop van mijn eerste echt lange rit ga kiezen
99% van de meningen waren
* angst voor niets, overal perfect kunnen laden
* komen veel relaxter toe op bestemming
* tijdsverlies gering
 
Bovenaan Onderaan