Skoda onderhoud zelf doen?

Pietjepuk12

Nieuw lid
Beste allen,

Ik heb ca 2 jaar een O3 (1.5 TSI) vanuit de lease overgenomen en deze heeft nog net een grote beurt gehad bij 90k.
In begin wat problemen met koud optrekken maar is door een software update opgelost. Verder een prima ruime auto waar ik nog geen problemen mee heb gehad.

We rijden de laatste 2 jaar echter het meest in de auto van mijn vriendin omdat die tijdens Covid vooral stil heeft gestaan en daar ook wat km op moeten komen.
Zag nu dat de O3 aangeeft dat deze een onderhoudsbeurt nodig heeft, waarschijnlijk op verstreken tijd, want er is amper in gereden.
Ik weet dat o.a. olie verouderd ook als er niet in gereden wordt dus moet worden vervangen.

Gevraagd bij de dealer naar kosten onderhoudsbeurt. Dat is 525Euro. Een flinke hap!
Op de vraag wat ik daar voor krijg was het antwoord:
- Olie / oliefilter vervangen
- Interieurfilter vervangen
- Mogelijk remvloeistof vervangen (afhankelijk van vocht percentage)
- Verder vooral visuele inspecties
- uitlezen diagnose
- resetten onderhouds interval
- verlenging pechhulp -> vind ik echter minder spannend (kan ook via ANWB)

Ik heb zelf een technische achtergrond en denk dat ik hier wat kan besparen. Met name olie/oliefilter en andere filters en na inspectie remblokken vervangen etc.
Olie en filter wisselen liefst bij een DIY garage. (omgeving Oost groningen met helaas weinig aanbod aan DIY garages)
Remvloeistof is wel een dingetje, want heb geen meting hiervoor om te bepalen of dat nog ok is.
Waarschijnlijk kan ik diagnose ook met een (nog aan te schaffen) apparaat uitlezen.

Zie ik nog iets over het hoofd of kan ik dit zelf ook doen.
Jullie advies, tips & tricks wordt zeer gewaardeerd!
 

ertromp

Forumguru
Onderhoud is prima zelf te doen.
Je kunt je onderdelen bestellen bij de dealer zelf via het magazijn. Kijk in de ETKA online naar de delen die je nodig hebt en geef je bestelnummers door aan het magazijn. Even afhalen en je hebt originele delen die niet vele malen duurder zijn dan bij een Winparts of noem ze maar op. Natuurlijk prima te shoppen via het www of een lokale auto onderdelen shop maar kies dan voor gerenomeerde merken zoals een Bosch of een Mann of een ATE of Hella of noem maar op.
Ook remolie vervangen is goed zelf te doen. Zijn hier op het forum vele topics over te vinden. Dat is volgens voorschriften om de 2 jaar
Een remolie vochttester kun je voor weinig bij bijvoorbeeld HBM Machines scoren.
Goed gereedschap is het halve werk. Vaak schrik je van de eerste aanschaf maar het is zo terug verdient.
Voor terugzetten service interval kun je VCDS (Ross Tech) of OBDEleven gebruiken.
Op het WWW zijn vele onderhoudsboeken voor je O3 te vinden.
Mijn Seat is nu 8 jaar oud en heb ik nieuw gekocht maar komt alleen voor de APK in de garage. In al die jaren nog geen reparaties hoeven uitvoeren alleen onderhoud en de controles en na ca. 6 jaar de accu preventief vervangen. Ik voer jaarlijks onderhoud uit.
Zou als ik jou was ook zeker de visuele inspectie doen van distributieriem.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

skodafora

Actief lid
@ertromp Voor het geval die toch misschien zelf niet wilt doen.
Anders had hij namelijk niet bij de dealer gevraagd wat de kosten zijn.
Zelf doen is altijd goedkoper inderdaad.
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
In het ergste geval kun je altijd nog naar zo'n hobbyschuur van Kwikfit gaan .............................
 

Tees

Donateur
Ik doe véél liever mn onderhoud zelf dan naar de KwikFit te gaan...weet ik tenminste wat er gebeurd is. Die prijzen moet je trouwens met een korrel zout nemen, elke handeling buiten het strikte kader kost extra.

En ik ben t eens met @ertromp eens dat basisonderhoud goed zelf te doen is, ik ben er een jaar of 4 geleden zelf mee begonnen. Ik zit wel bij een autohobbyclub, kost me €60 per jaar en heb ik onbeperkt toegang tot bruggen en een magazijn met speciaal gereedschap. Plus dat er de nodige mensen met verstand rondlopen. Anders kan je ook een DHZ garage zoeken in de buurt, betaal je wel per uur.
 

skodafora

Actief lid
...., ik ben er een jaar of 4 geleden zelf mee begonnen. Ik zit wel bij een autohobbyclub, kost me €60 per jaar en heb ik onbeperkt toegang tot bruggen en een magazijn met speciaal gereedschap. Plus dat er de nodige mensen met verstand rondlopen. Anders kan je ook een DHZ garage zoeken in de buurt, betaal je wel per uur.

Bij welke autohobbyclub zit je ?
 

ertromp

Forumguru
Zie hier de prijzen achter de Kwikfit opgave als je e.e.a. zelf doet en tijd natuurlijk niet gerekend maar een voldoening dat je eruit haalt :D :
  • Olie verversen => €53,- 4l Castrol van Oliehandel.nl
  • Oliefilter vervangen => €15,- Origineel
  • Bijvullen ruitensproeiervloeistof => €6,- 5l Lidl
  • Voertuig storingscodes uitlezen => VCDS al sinds 2011 in gebruik en destijds aangeschaft voor $300,-
  • Accucheck met rapport => €60,- tester al ca 8 jaar geleden aangeschaft en nog steeds in gebruik
  • Bandeninspectie => €0,- Goed kijken op loopvlak. Auto even omhoog krikken en profieldiepte meten
  • Controle werking aircosysteem => €0,- zorgen dat airco ingeschakeld is en meten aan de roosters of er koude lucht uit komt. Meer zal de Kwikfit ook niet doen
  • Vervangen interieurfilter => €30,- Origineel
  • Uitlijncontrole => €0,- Goed kijken of banden scheef afslijten / loopvlak meten met dieptemeter
  • Remmeninspectie en -reiniging=> €3,- Band/velg er af en een bus remmenreiniger er tegen aan. Remmenreiniger van Oliehandel.nl
  • 32 aanvullende inspectie items => €0,- Skoda inspectielijst volgen. Op het www te vinden
  • Volledig inspectieoverzicht incl. advies over periodiek te vervangen onderdelen => €0,- Je kunt zelf prima e.e.a. bijhouden in Excel lijst
Ik mis in de Kwikfit opgave bijvoorbeeld een olieaftapschroef die ik elke keer nieuw plaats a €2,-
Of een luchtfilter wanneer de auto er aan toe is.

Afgewerkte vloeistoffen kan ik hier kosteloos bij een verzamelplaats inleveren.

Natuurlijk ook ooit geïnvesteerd in een hydraulische krik, assteunen, olieopvangbak, momentsleutels, goede verlichting en nog wat spul maar je doet er jaren mee.


Kun je thuis voor die € 373,- die Kwikfit rekent toch aardig wat voor doen mits je natuurlijk de tijd er voor hebt/neemt en de ruimte er voor hebt maar er zijn dus ook DHZ garages waar @Tees naar verwijst. Dus goedkoop KwikFit? Wat is goedkoop in deze?
 

Tees

Donateur
Ik haal trouwens de meeste onderdelen en verbruiksartikelen bij Winparts, olie is oliehandel.nl idd vaak goedkoop. Alleen specifieke dingen die echt VAG-eigen zijn haal ik bij de dealer, voor generieke dingen is de dealer vaak duurder.

En een set gereedschap hoeft niet meteen een rib uit je lijf te kosten. Ik heb een relatief goedkope dopratelset gekocht 4 jaar terug en die doet nog steeds prima dienst, en daarnaast 2 momentsleutels (1 wat goedkopere nieuw en een wat duurder merk voor de grotere momenten) tweedehands. En sinds ik die doppenset heb, gebruik ik m bovendien ook voor allerlei andere klussen in huis.
 

redriver

Actief lid
Ik doe ook "al" het onderhoud zelf mits ik er geen brug voor nodig heb of speciaal gereedschap. Dus laatst alle filters, olie, bougies gedaan. Ook remmen en schijven doe ik zelf wanneer aan de beurt. VAGCOM/VCDS helpt me met foutcodes . Verder bestel ik alles via https://www.autodoc.nl . Misschien niet de allergoedkoopste maar goede service en snelle levering. Tevens ruime keuze in merken van A tot Z met bijbehorende prijsverschillen. Al kies ik altijd voor A merk onderdelen. Bandjes doe ik via https://www.bandenleader.nl/
 

Tees

Donateur
AutoDoc heeft idd veel keuze, maar ik vind de levering niet heel snel, en de service niet geweldig. Ik heb er bovendien een hekel aan dat de prijzen zo sterk fluctueren. Tis niet mijn winkel...
WinParts is vaak net zo goedkoop, levert meestal sneller, en heeft prima service. Maar ik moet wel zeggen dat ik vrijwel alleen A-merk koop, dus ik hoef die keuze aan B/C-merken van AutoDoc ook niet.

Bovendien is WinParts een Nederlandsch bedrijf uit Winneveer: koopt Nederlandsche waar!
Banden koop ik waar ze t goedkoopste zijn :jaja:
 

Pietjepuk12

Nieuw lid
Dank voor jullie snelle reacties. Zeer waardevolle info voor mij en het bevestigd eigenlijk wat ik al dacht, dat bepaalde dingen (basis) goed zelf te doen zijn mits je tijd, ruimte en gereedschap hebt.
En ik zie dat WinParts in Winneweer zit en dat is bijna 'om de hoek'. :giggle:

@redriver Nog geen ervaring met banden bestellen en laten afleveren bij een bandenservice bedrijf voor montage. Kan me wel voorstellen dat bandenservice bedrijf liever ook de bandjes erbij verkoopt. Ontstaat hier geen frictie of doe je dat op een andere manier?
 

Tees

Donateur
Mijn Vakgarage heeft me zelfs een keer aangeraden de banden elders te kopen en bij hen af te leveren! Maar ik doe dat tegenwoordig ook zelf in de AHC, hebben ook een bandenwissel en -balanceerapparaat :)
KwikFits e.d. zijn daar meestal niet van gediend.
 

Tees

Donateur
Ik doe t ongeveer jaarlijks (soms iets langer), en dat is bij mij zo'n 8000 km. Misschien ietwat overkill, maar onderhoud is behoud.
 
Bovenaan Onderaan