Hoe groot is mijn brandstoftank eigenlijk?

chriss

Senior Member
Hi, ik heb een 1.0 TSI Octavia IV Combi. Ik heb als meeste in één tankbeurt 52.84 liter euro getankt (zonder te morsen). Hoe groot is de brandstoftank eigenlijk?

Canon-Eye

Forumguru
Je hebt dus officieel 7,84 liter gemorst
Dat is een verkeerde aanname. De tank heeft boven de officiële capaciteit ook altijd nog expansieruimte, simpelweg omdat je ook op een hete zomerdag "vol" moet kunnen tanken met brandstof die op ca. 15-18 graden Celsius uit de grondtank komt, zonder dat de tank overstroomt door uitzetting t.g.v. opwarming.
Verder is daar de vultuit - en dan heeft het vulsysteem ook nog een actiefkoolfilter om ervoor te zorgen dat de mogelijk via de be- en ontluchting ontsnappende lucht wordt ontdaan van de vluchtige organische stoffen.

Het is dan ook sterk af te raden om de tank zó ver vol te proppen dat de vloeistof tot het randje van de vultuit staat. Dat verziekt het actiefkoolfilter en dit is een vrij prijzig ding, weet ik uit eigen ervaring van alweer 20 jaar geleden. Als het vulpistool de eerste keer afslaat, tank ik nog tot hoogstens de eerstvolgende halve of hele liter en laat het daarbij.

MY00

Senior Member
Als het vulpistool afslaat stop ik met tanken, rare obsessie van sommigen om toch dat extra beetje er in te willen proppen.
Of je moet een auto hebben, waarna je er nog 10 liter bij kan tanken. Daar had onze vorige auto last van. Nu is afslaan, slang terug hangen.

True

Lid
Lol, 5 L per zegel, 75 zegels voor 3,25€ . Een korting van 0,48% bij afname van 675 liter, dat is mij het plakken niet waard. :LOL:

Eltjo

Forumguru
Bij mijn S2 slaat het vulpistool altijd meteen al af bij de eerste liters - heel irritant. Als het pistool 7 cm terug trek gaat er b.v. 50 liter in de 60 liter tank. Bij mijn vorige auto's had ik dat (bijna) nooit. Daarna krijg ik met naar hele liters afronden er soms nog liter bij.

Ik kan me niet voorstellen dat ze het koolfilter zo ingebouwd hebben dat dat nat? c.q. verziekt wordt door de brandstof als je de tank tot het randje vult. In het filmpje is het ook boven het reservoir (dat dienst doet als wasfles) getekend. Er gaat meer brandstofdamp doorheen als je de tank meer vult en als je leeg rijd wordt er meer lucht door aangezogen.

En hoe komt men tot de conclusie dat het koolfilter niet meer werkt? Wordt dat bij een APK of beurt getest? Ik denk het niet.
Misschien is het bij diesel ook een ander verhaal dan bij benzine aangezien deze vluchtiger is.

Canon-Eye

Forumguru
Ik kan me niet voorstellen dat ze het koolfilter zo ingebouwd hebben dat dat nat? c.q. verziekt wordt door de brandstof als je de tank tot het randje vult.
Of jij je dat nou kan voorstellen of niet: bij de F1c die ik van 2002-2007 reed was dat gewoon een feit... Andere auto's heb ik daar uiteraard niet op onderzocht.
Maar instructieboekjes zullen toch niet helemáál zonder enige reden aangeven dat het vullen gestaakt dient te worden als het vulpistool afslaat: er dient ook expansieruimte over te blijven. De temperatuur van de brandstof in de grondtanks is doorgaans vrij stabiel en op bv. een warme substantieel lager dan de omgevingstemperatuur. Pak de uitzettingscoëfficiënt van diesel en benzine er maar bij en reken uit hoeveel die vloeistoffen kunnen uitzetten bij 10 of 15°C opwarming (wat makkelijk kan gebeuren als de auto kort na het tanken nog een tijdje in de zon blijft staan).

MarcoO2

Forumguru
Lol, 5 L per zegel, 75 zegels voor 3,25€ . Een korting van 0,48% bij afname van 675 liter, dat is mij het plakken niet waard. :LOL:
Je moet gewoon andersom denken ;)

Het is voor mij geen korting (ik betaal geen cent voor die brandstof), maar wel een extraatje. De kids vinden zowel het plakken als de euro's leuk - win win dus.

Eltjo

Forumguru
Of jij je dat nou kan voorstellen of niet: bij de F1c
Maar hoe wist je dat dat filter slecht was? Wat merk je daarvan?
Misschien heb ik weer te hoge verwachtingen van de fabrikant.... er zijn wel meer dingen waarvan je denkt wat een domme niet fool-proof constructie.

Bij een 626 die ik op LPG had kon ik meer dan de 80% vullen (begrenzing defect), wat ik dan ook deed behalve als ik de auto te kort daarna parkeerde en de temperatuur niet naar beneden ging zoals aan het eind van de dag. Ik heb nooit een gaslucht kunnen bemerken.
Die auto reed 1:10 en als ik dan 80 km van huis bij Breda goedkoop tankte en naar Heerlen of Maastricht reed, tankte ik op de terugweg daar weer.
Met de huidige S2 kom ik tot 1200 km op een 60 liter tank, maar tank meestal 40-55 liter als ik langs een goedkope pomp kom.

RonaldSkodiaq

Donateur
Afgelopen 45 jaar altijd tot het randje volgetankt en nooit een storing gehad. Per auto verschillend maar bij de Kodiaq kan er na de eerste automatische stop vaak nog 5 a 6 liter bij. Is 70km extra actieradius oftewel 10%.

ertromp

Forumguru
Tot het randje is echt niet verstandig. Zo'n koolfilter in het ontluchtingssyteem van je benzinetank/brandstofsysteem zit er niet voor niets in en bij overvullen raakt deze op termijn verzadigd.
Bij overvullen kunnen er op termijn storingen ontstaan zoals geen doorstroming in het ontluchtingssysteem of slechte motorloop of je krijgt rond de auto benzinegeur.
Zo'n koolstof filter zal voor een 2.0 TSI ca. 130,- kosten en dan de montage nog niet gerekend.

Canon-Eye

Forumguru
@Eltjo : Van die F1c werkte op zeker moment de tankbeluchting niet goed, wat o.a. te merken was aan het zuigende geluid bij het losdraaien van de tankdop als ik tijdens een niet al te korte rit ging tanken.
Vergelijking met een lpg-tank gaat een tikkie mank in die zin dat overdrukventiel pas boven de 27 bar gaat afblazen. Even aannemend dat je die niet tot 100% met vloeibaar gas vulde, zul je wellicht nog een 10% expansieruimte over hebben gehad ipv de normale 20%? Een benzine- of dieseltank daarentegen staat (via dat filter) in open verbinding met de atmosfeer en heeft dus geen overdrukventiel, dus dan is 100% vol - tot het randje dus - ook echt vol. Als die vloeistof dan uitzet, komt het eruit. En mocht het nog net niet helemaal tot het randje staan, dan kan het nog steeds zo zijn dat het door uitzetting alsnog dat filter inloopt en de inhoud ervan uiteindelijk verziekt.

Laatst bewerkt:

MarcoO2

Forumguru
@Eltjo : Van die F1c werkte op zeker moment de tankbeluchting niet goed, wat o.a. te merken was aan het zuigende geluid bij het losdraaien van de tankdop als ik tijdens een niet al te korte rit ging tanken.
Dat gebeurt bij mij altijd, zowel bij mijn Octavia's als mijn Leon als mijn Golf.

Eltjo

Forumguru
My tank is not a sucker it’s the man driving it.. Oh, nee,..

Natuurlijk is LPG geen benzine of diesel, het is meer dat ik daar aan dacht.
De LPG tank had de inhoud die ik ook in liters erin kon krijgen als die leeg was. Dat gebeurde natuurlijk wel eens en reed ik door op benzine. Op die LPG tank stond de inhoud, net zoals de 626 van een jaar jonger die er daarvoor had, 58 liter inhoud x 80% = 47 liter. Maar er ging dus tot bijna 58 liter in.

Bovenaan Onderaan