Elektrisch inklapbare buitenspiegels

jkb

Lid
Skoda Fabia Combi: Weet iemand of er mogelijkheden zijn om elektrisch inklapbare buitenspiegels bij draaiende motor in te klappen. Om zodoende makkelijker een smalle garage in te rijden. Maakt het nog uit van welk bouwjaar de Skoda Fabia Combi is?

Slider

Forumguru
Lijkt me dat dat nooit mag en kan gebeuren. Dan zou je met ingeklapte spiegels kunnen rijden wat veel te gevaarlijk is.

Smeeuwis

Donateur
Als dat bij de Fabia net zo werkt als in de O3 dan wel. Je kunt de verstelknop van de spiegels bij mij in een bepaalde stand draaien waardoor ze inklappen.

Dat werkt alleen bij zeer lage snelheden en boven een bepaalde snelheid klappen ze ook weer uit.

Je zegt er niet bij of het een Fabia 1, 2 of 3 is. Dat kan andere eigenaren hier op het forum helpen om je een antwoord te geven. Volgens mij rijdt @EdK een Fabia, misschien kan hij jou precies vertellen hoe en wat.

jkb

Lid
Dank voor jullie antwoorden. Ik heb nu een Skoda uit 2003 met ca 220K op de teller. Geen elektrische buitenspiegels. Waarschijnlijk 1e kwartaal 2024 wil ik een jonger exemplaar met minder km's op de teller kopen. Automaat, schuifdak, achteruitrijcamera, geen 3 cilinder, liever wat meer PK/Kw. . Welk type het wordt weet ik nog niet. Maar liever de 1642 mm breed dan de 1732 mm. Dat zou dan de Fabia combi 2010 zijn. Of toch jonger en dan maar ietsje breder.

Antera

Donateur
Skoda Fabia Combi: Weet iemand of er mogelijkheden zijn om elektrisch inklapbare buitenspiegels bij draaiende motor in te klappen. Om zodoende makkelijker een smalle garage in te rijden. Maakt het nog uit van welk bouwjaar de Skoda Fabia Combi is?
Kan bij elke auto die electrisch inklapbare spiegels heeft

Smeeuwis

Donateur
Aha, het gaat dus om een nog te kopen auto. Dat was uit de vraagstelling niet geheel helder ;) . Dan moet je even gaan kijken als je een auto op het oog hebt. Bij de meeste met elektrisch inklapbare spiegels is het inderdaad gewoon mogelijk.

Canon-Eye

Forumguru
Lijkt me dat dat nooit mag en kan gebeuren. Dan zou je met ingeklapte spiegels kunnen rijden wat veel te gevaarlijk is.
Als dát het criterium is, dan mogen (mijn) handbediende spiegels dus ook niet: ik kan immers ook met ingeklapte spiegels wegrijden.

Maar het is dus voor @jkb een kwestie van simpelweg de juist uitgeruste auto kiezen.

Slider

Forumguru
Klopt, maar dat doe je heel bewust van buiten de auto. Niet met 1 knopje (bij wijze van) in de auto die je vergeten was dat je die had ingedrukt, bv.
Maar goed te weten, dat het kan en dat ze automatisch uitklappen boven bepaalde snelheid. Ik had geen idee :giggle:

hemi24

Forumguru
@Slider : da’s namelijk één van de gedachtes achter elektrisch inklapbare spiegels: dat je daardoor bij het inparkeren of manoeuvreren de spiegels in kan klappen om zo door een krappe doorgang te kunnen…

Antera

Donateur
Klopt, maar dat doe je heel bewust van buiten de auto. Niet met 1 knopje (bij wijze van) in de auto die je vergeten was dat je die had ingedrukt, bv.
Maar goed te weten, dat het kan en dat ze automatisch uitklappen boven bepaalde snelheid. Ik had geen idee :giggle:
Niet alle auto's ;)

LongTimeAgo

Senior Member
geen 3 cilinder, liever wat meer PK/Kw.
Is de Fabia in NL überhaupt geleverd met méér dan de 3 cilinder na 2015?
Volgens mij kon je in NL in ieder geval de Fabia na 2015 niet met de 1.5 (4-cilinder) bestellen. Alleen de 3-cilinder 1.0 met 115PK dacht ik. Maar kan het mis hebben. Dus mocht je een nieuwer model dan de 2015 willlen én met 1.5 4 cilinder blokken dan ben je gauw aangewezen op import.
Vóór 2015 heb je de Fabia nog met de 1.4 (maar dat is niet het meest betrouwbare blok weet ik uit de Seat groepen...)

jesse_s93

Forumguru
Tot medio 2017 is de Fabia nog geleverd met de 1.2 TSI (4 cilinder) met 90 en 110 pk. Deze is medio 2017 in de Fabia vervangen voor de 1.0 TSI (3 cilinder) met 95 of 110 pk. Een 4 cilinder is dus zeker mogelijk na 2015.

Ten aanzien van de vraag in het OT: heeft de Fabia III überhaupt wel de optie gehad tot elektrisch inklapbare buitenspiegels? Voor zover ik weet namelijk niet. Zojuist een willekeurige prijslijst van de Fabia uit 2016 geopend, geen optie voor elektrisch inklapbare buitenspiegels.

LongTimeAgo

Senior Member
Is de 1.2 TSI nog tot en met 2017 geleverd? Wow. Dat wist ik niet.
Heb ook even een optielijst van een Fabia van 2019 er bij gezocht: Geen electrische inklapbare spiegels als optie te selecteren.

Sneeuwwitje

Senior Member
Zijn er wel met elektrisch inklapbare spiegels? In het boekje staat handmatig inklappen

Bijlagen

• IMG_0635.jpeg
    IMG_0635.jpeg
    638,2 KB · Weergaven: 12

Sneeuwwitje

Senior Member
Daarom juist, meestal staan daar de meest uitgebreide mogelijkheden in. Zie niks over elektrisch inklapbare spiegels.

Canon-Eye

Forumguru
In universele boekjes voor meerdere modellen zul je vaak opties beschreven zien die op sommige uitvoeringen niet aanwezig zijn. Het omgekeerde (opties niet beschrijven die wel aanwezig zouden kunnen zijn) lijkt me niet zo logisch...

hemi24

Forumguru
Ookal zou de optie op een F3 leverbaar geweest zijn, moet je ook maar net het geluk hebben een dergelijke occasion te vinden..!

LongTimeAgo

Senior Member
Kan uit ervaring vertellen dat zelfs als de spiegels electrisch inklapbaar zijn, dit vaak zelfs niet in de advertenties gemeld wordt. ;)

Bovenaan Onderaan