Auto uitzetten

MY00

Senior Member
Wij hebben sinds bijna 1 week nu de nieuwe Octavia met DSG.
Wat mij opvalt is dat ik de auto "uit" moet zetten, ook al heb ik op de "P" knop gedrukt,
Waarom stel ik die vraag, in de RS welke we ook hebben (2016) indien ik daar de auto op "P" zet en de handrem aantrek kan ik gewoon uitstappen.
Misschien is het een instelling welke ik nog niet gevonden heb of is het niet mogelijk,
Iemand een idee?

jongetje

Forumguru
Lijkt mij volkomen logisch dat je het contact moet uitzetten.
Het is wel zo dat als je het contact uitzet hij hem in de P zet en op de handrem (als je hem in Drive hebt staan).

Antera

Donateur
Is niet mogelijk. Contact uitzetten is ook logisch alleen bij electrische autos gaat dat wel vanzelf. Er is ook geen reden om in P ( handrem) de auto uit te zetten.

hemi24

Forumguru
Er is ook geen reden om in P ( handrem) de auto uit te zetten.
Mijn idee, dacht dat dit zelfs ook in enkele handleidingen werd geadviseerd om juist niet beide te doen, aangezien je daarmee ongewild (een deel van) de aandrijflijn op spanning zet..!

MY00

Senior Member
Onze nieuwe heeft een knop P welke indien je deze indrukt de auto in parkeer stand springt. Het start/stop systeem wordt geactiveerd en de versnellingsbak gaat in parkeermodus en de handrem wordt aangetrokken/de autohold knop gaat in werking. De radio en alles blijft aan.
De heeft Kessy.
Als ik deze stappen op mijn MY16 RS doe, kan ik erna gewoon uitstappen en geeft de radio, op dat moment, een bericht dat ik aan mijn telefoon moet denken en ik hoor een piepje.

Waarom zou dit met de nieuwe dit dan niet kunnen. Men zou toch alle systemen kunnen uitschakelen en erna kun je de deur sluiten. Waarom zou ik dan nog op de startknop moeten drukken.

hemi24

Forumguru
Wat gebeurt er als je vervolgens de deur open doet en de sleutel buiten de wagen brengt?
(dat is namelijk ook waar de ID.3 op reageert en uitschakeld…)

MY00

Senior Member
Met de O4 heb ik dit nog niet geprobeerd, deze begint namelijk gelijk te miepen als je de deur open doet dat je de auto nog dient uit te schakelen. Ik zal dit eens proberen en laat de uitkomst weten.
Van de O3 valt de radio uit, maar deze reageert op de voordeur. De sleutel ligt dan nog meestal achter de voorstoel in mijn tas.

jongetje

Forumguru
@MY00 Waarom druk je niet gewoon op de start/stop knop van het contact. Dat is even veel werk als op de P drukken en lost je "probleem" op.

Canon-Eye

Forumguru
Ik vind het "oude systeem" eigenlijk wel prima: een druk op de start/stopknop legt alles stil behalve de radio en de raambediening. Als je de deur opent gaat ook die uit (met kortstondige boodschap op het scherm "telefoon niet vergeten alstublieft"). Overbodig wat mij betreft, want die heb ik altijd in een broek- of borstzak en gaat dus vanzelf mee, maar soit.

Mocht de versnelling bij het openen van de bestuurdersdeur nog niet in P staan, dan gaat er een alarm af.

MY00

Senior Member
Ik vind het "oude systeem" eigenlijk wel prima: een druk op de start/stopknop legt alles stil behalve de radio en de raambediening. Als je de deur opent gaat ook die uit (met kortstondige boodschap op het scherm "telefoon niet vergeten alstublieft"). Overbodig wat mij betreft, want die heb ik altijd in een broek- of borstzak en gaat dus vanzelf mee, maar soit.

Mocht de versnelling bij het openen van de bestuurdersdeur nog niet in P staan, dan gaat er een alarm af.
Ik hoef dus niet op de start/stopknop te drukken bij mijn O3. Als de motor uitvalt door het start/stopsysteem kan ik gewoon uitstappen.
@MY00 Waarom druk je niet gewoon op de start/stop knop van het contact. Dat is even veel werk als op de P drukken en lost je "probleem" op.
Omdat de P de auto gelijk in de neutraal zet en alles klaar staat is om uit te stappen. Daarom begrijp ik niet waarom de rest van de auto niet reageerd als ik uit stap zoals in mijn O3.

Canon-Eye

Forumguru
Ik ben niet zo'n fan van het start/stopsysteem - al helemáál niet in combinatie met de DSG. Dat zou mij - als het niet was weggecodeerd - vele, echt véle malen meer ergernis hebben bezorgd dan het bewust moeten indrukken van één knopje om de boel uit te schakelen.
Dat laatste lijkt me nou typisch een first world problem...

MY00

Senior Member
Wat gebeurt er als je vervolgens de deur open doet en de sleutel buiten de wagen brengt?
(dat is namelijk ook waar de ID.3 op reageert en uitschakeld…)
Ik meende dat het gisteren werkte, maar erna nog een paar keer geprobeerd en toen werkte het niet.
Toen het werkte was ik wel in Duitsland, zal daar toch niets mee te doen hebben he :ROFLMAO:

Bovenaan Onderaan