Winter of zomerbanden voor bergvakantie september?

Kubakawana

Nieuw lid
Hoi,

Geen idee waar ik dit kan vragen dus hier eens proberen.
Vanaf 15 september doen we een grote roadtrip van een dikke maand, waarbij we ook een stuk bergen doen in Zwitserland. Nadien wordt er nog een stuk doorgereden richting Italië, overzet boot Kroatië, terug langs Slovenië en Duitsland.
Nu zien we dat met het vreemde wisselvallige weer van dit jaar, het momenteel sneeuwt op het eerste stuk Zwitserland. De komende dagen lijkt dit terug beter, maar toch was ik nu aan't denken.

Indien er tegen dan nog sneeuw gegeven wordt, rijd ik dan best op zomerbanden tot daar, of toch maar alvast de winterbanden steken? Het hele stuk op winterbanden rijden lijkt me ook niet ideaal, maar ik wil natuurlijk voorkomen dat we niet op bestemming geraken. :) Ik heb ook kettingen, dus ik kan die wel mee doen dan voor de zekerheid, maar ik weet niet goed wat het beste is.

Canon-Eye

Forumguru
Als je de kettingen toch al hebt (en die passen op de zomerbanden), dan zou ik die meenemen "voor het geval dat". Zó groot is die kans op sneeuw nou ook weer niet - ik zou mijn winterbanden (als ik die had - ik rij op allseasons ;) ) in elk geval niet onnodig willen verslijten.

Zou ik ook doen.. september is nou niet echt een koude wintermaand.. kan hoogstes nat zijn maar de laatste jaren is vooral de zomer aan de late kant is mijn idee..

jongetje

Forumguru
Je mag in Italie niet op winterbanden rijden in de zomer. Dus je moet tijdens je reis wisselen of met sneeuw (ligt dat nu echt nog op de weg?) met sneeuwkettingen rijden.

Frup

Forumguru
Kettingen mee ja, je weet maar nooit.
Hoewel de wegen natuurlijk wel schoon worden gehouden, tenzij je op kleinere wegen of de bergen in gaat.
Kijk maar.

Canon-Eye

Forumguru
Bovendien zal die sneeuw of hagel vast niet lang blijven liggen. Reis een paar uur uitstellen is misschien wel de veiligste optie...

Captain Hook

Forumguru
Indien er tegen dan nog sneeuw gegeven wordt, rijd ik dan best op zomerbanden tot daar, of toch maar alvast de winterbanden steken? Het hele stuk op winterbanden rijden lijkt me ook niet ideaal, maar ik wil natuurlijk voorkomen dat we niet op bestemming geraken. :) Ik heb ook kettingen, dus ik kan die wel mee doen dan voor de zekerheid, maar ik weet niet goed wat het beste is.
Even terzijde: ik blijf dat een leuke uitspraak vinden (Belgisch) "...banden steken". ;)

Maar ligt het niet heel erg voor de hand om dan 4-seizoensbanden te gebruiken?
Ik ben blij dat wij dat de laatste jaren altijd gedaan hebben, zeker met onze zomer- en herfstvakanties in de Alpen.
Voor je het weet tref je beneden in het dal stortbuien bij 30 graden plus en een paar flinke bergpassen omhoog en je rijdt door de (prut)sneeuw of hagel. Of door de blubber van wat zooi die vanaf een berghelling de weg opspoelt.

Zo is het vanavond, alhier in Süd-Tirol, lichtjes gaan sneeuwen:
en kleuren de toppen langzaam wit.
Terwijl het vorige week, op die hoogte, nog ruim plus tien graden was!

CharlesTucker

Forumguru
Zeker, 4-seasons is tegenwoordig ideaal, ik ben er zelf erg blij mee. Maar als je nu al (goede) zomer en (goede) winterbanden hebt zou ik voor de vakantie geen 4 all seasons gaan kopen. In september zou ik ik op de zomerbanden doorrijden, voor de zekerheid de sneeuwkettingen achterin gooien, en er vooral rekening mee houden dat ik het misschien af en toe wat rustig aan moet doen, en misschien, heel misschien, een keer een dagje of een halve dag niet kan rijden. Eigenlijk wat anderen ook zeggen dus.

Bovenaan Onderaan