Lane assist. Plek op de weg

o0HdW0o

Nieuw lid
Dag allemaal. Ik ben geen vaste bezoeker en kom hier niet heel vaak, maar heb wel een vraag en hoop dat iemand mij kan helpen. *2

De lane assist is niet zo soepel als in mijn Volkswagen Tiguan had. Maar ik kan er mee leven.

Wat ik wel vervelend vind, is dat de auto het midden van de weg kiest en niet de plek die ik wil. Iets links van het midden.

Heeft de lane assist een soort leermodus zodat het “leert” welke plek ik ambieer op de weg “altijd tussen de lijntjes”?

Of hebben jullie andere tips.

Wat ik verder vervelend vind:
- Stuur correctie is minimaal maar wel abrupt. Kan dat soepeler?
-Eerste waarschuwingen dat je niet op de juiste plek rijdt, zijn zacht en dan plots gaan alle alarmen af. Kan je de meldingen aanpassen?

Alvast dank voor de hulp!

Jdbigg

Senior Member
Enyaq rijders klagen bijna allemaal over dit (wettelijk verplichte) ‘veiligheidssysteem ‘. Gebruik je Travel Assist, dan werkt het al een stuk soepeler. Of zet lane assist uit voor elke rit…

Laatst bewerkt door een moderator:

Jdbigg

Senior Member
Ik denk dat ik travel assist heb aangevinkt destijds. Hoe zie ik het verschil tussen die 2?
Lane Assist staat standaard altijd AAN. Travel Assist moet je elke rit opnieuw AAN zetten. Je krijgt dan in de display achter je stuur de melding ‘Travel Assist’ gekozen. Ik moet dat knopje op het stuur twee keer indrukken: eerste keer voor ACC en tweede keer voor TA

Laatst bewerkt:

o0HdW0o

Nieuw lid
Check. Die heb ik!
Straks eens controleren. Want volgens mij is dat altijd actief.

Remt namelijk altijd af bij rotondes. Remt ook af als autos voor mij langzamer rijden,

red2003

Actief lid
De lane assist in mijn karoq 2022 neemt altijd de laatste stand mee. Mijn vrouw zet de lane assist altijd uit omdat ze niet kan wennen aan het “ getrek” aan het stuur. Als ik de auto gebruik moet ik lane assist altijd handmatig aanzetten, ook al druk ik op de travel assist knop.
@Jdbigg: je kan de “soepelheid” van de lane assist laten bijstellen door iemand bijv @Rainesh, die zijn thuis in alle softwarematige slimmigheden .

Japanese Power

Donateur
Ik heb de Lane Assist vrijwel altijd uitstaan. Behalve met lange ritten op de snelweg. Feit is dat de Lane Assist sinds de MEB3 update een stuk agressiever en minder subtiel ingrijpt. Echt niet comfortabel meer voor de inzittenden.

o0HdW0o

Nieuw lid
Dat is toch jammer. Een mooie feature die niet wordt gebruikt omdat het niet fijn werkt.

Zou Skoda meelezen of zijn er wellicht plekken waar je dit kan melden?

Dealer feedback/hulp heb je niet veel aan voor dit soort vragen. Die geeft aan dat je het best even kan langskomen en gaat dan op dezelfde websites kijken als ik.

Aftercare Skoda valt mij wel wat tegen.

Rallye

Forumguru
Nou heb ik een Golf en geen Enyaq, maar juist om deze reden heb ik de geheugenfunctie van de lane assist laten activeren. Soms heb ik beter overzicht als ik meer links of meer rechts rij dan in het midden van de rijbaan. Lane assist is gewoon vreselijk irritant. Ik herinner mij wel een post over het inleren van de lane assist overigens. Kon deze niet terugvinden.

Travel assist vind ik helemaal waardeloos. Reageert niet soepel en het stuur voelt onaangenaam licht aan, terwijl je wel je handen aan het stuur moet houden. Geeft af en toe nog een rit vol foutmeldingen ook.

Jouw opmerking over afremmen bij rotondes lijkt me een feature van de ACC, overigens. Die kan ook nog snelheidsbeperkingen in de gaten houden als je dat wilt.

Laatst bewerkt:

o0HdW0o

Nieuw lid
Dat heeft niet direct met de aanwezigheid van Travel Assistent te maken…
Die functionaliteit komt van de (predictive) adaptieve cruisecontrol.
Ik heb echt geen idee. Ik heb alle vakjes aangevinkt.

Prima auto. Mooi vooral.

Maar de software en ook de techniek is mijninzien wel van de stoffige plank gehaald binnen de vag groep.

Speedhunter

Forumguru
Wat me opvalt na twee dagen Enyaq rijden dat hij enorm veel tussenkomt en dus te precies is ingesteld (zo lijkt het wel). In de 740e van mijn vader grijpt hij minder snel in. Dat is wel al een wagen van 2017.

michel30

Nieuw lid
Mijn eerste kennismaking met lane asist is toch even schrikken.
Je rijd op de snelweg (spits strook rechts) wat voorheen een vluchtstrook was.
Daar heb je afritten waardoor de doorgetrokken streep naar rechts afbuigt.
Dus de auto wilt opeens gewoon naar rechts terwijl je gewoon daarover heen mag rijden omdat je op een spits strook rijd.

Nu snap ik ook waarom veel mensen niet op een spits strook rijd ;).

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb het ook nooit aanstaan, wat bij mijn auto gelukkig nog eenvoudig is - gewoon niet aanzetten.
Helaas is de trend dat al die "slimme" assistentiesystemen zichzelf niet meer permanent laten uitschakelen, zodat je ze bij elke start opnieuw handmatig moet uitschakelen - althans, zolang dát (nog) kan.
Goeie reden om heel erg zuinig te zijn op mijn huidige auto... :jaja:

Smeeuwis

Donateur
Het is geen trend, het is Europese regelgeving.

Gelukkig hebben we wizards die er iets mee kunnen. Bij mijn huidige O3 heeft Rainesh hem getweakt, maar standaard werkt het al zo dat ik hem uit kan zetten en hij ook uit blijft. Ik heb hem overigens permanent aan omdat hij soepel werkt en geoptimaliseerd is. In de komende Enyaq ga ik het eerst maar eens ervaren. Ik ga er sowieso mee naar Breda tzt, dan kan hij daar alsnog worden aangepast.

Canon-Eye

Forumguru
Zolang dat aanpassen nog mogelijk is... Zou me kunnen voorstellen dat de regeldrift zich daar ook steeds meer mee gaat bemoeien.
En bestaan dergelijke uitgebreide aanpastools eigenlijk ook voor andere merken, incl. de Aziatische?

Bovenaan Onderaan