Te tanken liters klopt niet

hemi24

Forumguru
De tank gegevens moeten we met een korreltje zout nemen .Als ik vol tank tot de rand; moet ik er de volgende tankbeurt 3 a 4 % meer tanken als mijn computer aangeeft. En als ik dan nog rekening moet houden dat mijn snelheidsmeter nog eens 3 % liegt,verbruik ik minstens 7 % meer als aangegeven.

Ja, dus..?

Wat probeer je nu precies te zeggen?
Dat tanken tot de rand doe ik steevast, dus waarom moet ik de volgende keer 3 a 4% meer tanken?
Die afwijking v.w.b. de snelheidsmeter i.c.m. met de gemonteerde bandenmaat is niet van toepassing, aangezien ik middels VCDS de gemiddelde verbruiksmeting heb aangepast zodat deze overeenkomt met het gemeten verbruik aan de pomp...

:arghh:
 

Canon-Eye

Forumguru
En als ik dan nog rekening moet houden dat mijn snelheidsmeter nog eens 3 % liegt
En dat vind ik dan weer zo gek: de volgens mijn km-teller gereden afstand op regelmatig gereden langere ritten (95 tot 132 km enkele reis) wijkt bijna niet af van wat Google Maps en de TomTom website aangeven via precies dezelfde route - in elk geval veel minder dan de 4 à 5% die de snelheidsmeter er altijd wel naast zit.
Ik heb hiervoor nog geen plausibele verklaring kunnen verzinnen... :pieker:
 

Diondk

Senior Member
Nog even een update, hoe verder de tank leeg is hoe preciezer het wordt.

Vandaag gaf hij aan 45 liter en er ging 46,9 liter in.
 
Mijn Superb 1.8 TSI uit 2011 zou (volgens Finnik) 60 liter benzine moeten kunnen houden. Heb nu twee keer getankt met nog 40km op de actieradius en krijg d'r niet meer dan 47/49 liter in. Waar kan ik het eea uitsluiten?

(totaal geen wereldramp dit, maar ach ik wil het graag weten)
 

hemi24

Forumguru
Doorrijden tot ‘ie er echt mee ophoudt..?
(Misschien handig om dan wel een jerrycan met een paar liter mee te hebben)
 

Tees

Donateur
Die actieradius zit een heel ruime marge op! Dat doen ze natuurlijk bewust, om te zorgen dat je niet die ene benzinepomp net níét haalt. En ook VAG wil liever ook niet dat je de reservetank gebruikt, t heet niet voor niets de reservetank.
Ik zou zelf ook niet graag de tank helemaal leegrijden, dat filter houdt echt niet alles tegen dat potentieel schadelijk is. Vraag is bovendien waarom je dat zo graag wilt weten?
 
Laatst bewerkt:

gehaktbal

Forumguru
@hemi24 Ooh in dat geval lekker leeg rijden tot de laatste druppel. Liefst nog ff e10 tanken en maandje laten staan. Je filter houdt toch alles tegen. :lezen:
 

gehaktbal

Forumguru
@hemi24 Je geeft het advies aan @Dennisvdv. Niet iedereen (de meeste) rijden die km per jaar. In jouw geval zou ik het dan ook wel eerder durven, hoewel het nog altijd niet goed is voor bijvoorbeeld ook weer je brandstof pomp (want brandstof koelt de pomp). Goed, zal stoppen met zeuren :LOL:
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Snap ik @Dennisvdv, dat heb ik ook wel. Maar bij sommige dingen is de moeite of het risico van achterhalen hoe t zit groter dan de meerwaarde van t weten.
De SuperB zou gewoon een 60L tank moeten hebben, zou me ernstig verbazen als daar een andere tank in ligt. Ik heb tank meestal bijtijds met m'n Octavia (liefst voordat het lampje gaat branden, maar soms natuurlijk wel erna), en heb op z'n meest 50L getankt in een 55L tank. Maar ik kijk vrijwel nooit naar de resterende range, die is zwaar onbetrouwbaar. Als voorbeeldje: vorige week met fietsendrager erop op vakantie geweest, dan is t verbruik flink hoger. Toen de fietsendrager eraf was en ik 50 km gereden had, was m'n range met 30 km omhoog gegaan. Hij rekent namelijk met het recente verbruik, en niet met langere termijn.

Maar als je t perse wilt weten, zul je m toch leeg moeten rijden, óf leeg moeten pompen.
 

hemi24

Forumguru
Veel fabrikanten zitten aan de veilige kant: ik rij nu al bijna 10 maanden in een voorloopauto en verdeeld over bijna 50d km, waarbij ik vrijwel altijd pas tank als er nog minder dan 50km range is.
Ondanks tankinhoud van 63 liter, heb ik nooit meer als 61 liter kunnen tanken met een gemiddelde van 55,3 liter (over 73 tankbeurten).
 

eriktv

Forumguru
55L is het maximale wat ik in in de afgelopen 169.000km heb kunnen tanken in m’n S2 2.0TDI van 2012. Toen stond de meter al even op 0km rijbereik, langer dan een km of 10 durf ik dat echt niet vol te houden :D
 

Space_NL

Senior Member
Even terug naar de basis. Waarom zou je gaan tanken voordat je diep in je reserve rijdt?! Deze hele functie ontgaat mij blijkbaar ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Een goede reden om eerder te tanken is de wens c.q. noodzaak om op elk moment van de dag meteen aan een lange rit te kunnen beginnen. "Uitrukgereed", zeg maar.
 

Tees

Donateur
Precies de reden die ik heb om tijdig te tanken. Ik wil ook goedkoop tanken, dus als ik in de buurt van het goedkoopste tankstation in de regio hier ben, ik tijd heb, en de brandstofmeter staat ergens in de onderste helft, dan rij ik graag even langs.
Juist als ik voor werk onderweg ben of een andere afspraak waar ik niet te laat wil komen, dan wil ik me geen zorgen hoeven maken over tanken tussendoor.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik vind het gewoon een prettige gedachte dat ik kan instappen en in één ruk naar de andere kant van het land kan rijden als de nood plotseling aan de man komt (familieomstandigheden of zo).
Mijn jaarkilometrage is de laatste jaren behoorlijk gedaald, het komt nog wel eens voor dat de auto een week niet van zijn plek komt. Maar ik heb 'm liever niet met weinig brandstof, dus veel lucht, in de tank stilstaan vanwege mogelijke vochtinslag (mede een reden om E5 te tanken), dus ergens tegen de helft gooi ik 'm weer vol zodra ik langs een van mijn voorkeurstankstations kom. Evengoed kan er zomaar 4 of 5 weken tussen twee van die "halve-tank"beurten zitten, maar die 5 minuten extra maken me niet iet uit.
 
Bovenaan Onderaan