Te tanken liters klopt niet

Diondk

Senior Member
Ik heb vorige week via VCDS aangezet dat je in je maxidot kan zien hoeveel liters je moet tanken. Echter klopt dit niet, hier zit ene verschil in van ongeveer 7 liter.

Auto geeft aan dat ik 15 liter moet tanken maar in werkelijkheid gaat er 21 of 22 liter in. enig idee of dit aan te passen is? zodat hij aangeeft wat er ook werkelijk getankt moet worden?

1 of 2 liter verschil maakt niet uit maar 7 vind ik nogal veel.
 

hemi24

Forumguru
Hoe zit het met de afwijking van het weergegeven gemiddelde verbruik t.o.v. praktijkverbruik?
Volgens mij gaat dat je de eerste winst al opleveren :
  1. [17-Instrumenten]
  2. [Aanpassen-10]
  3. [Kanaal ??] 'Aanwijzingscorrectie verbruik en reikwijdte aanpassen'
  4. Standaardwaarde is '100'; minimum is '85', maximum is '115', stapgrootte is '1' %
Als de weergave "afstand tot leeg" wel goed overeenkomt met de tankweergave en werkelijke restinhoud van de tank, ben ik bang dat je verder weinig aan de afwijking van de Nachtankmenge kunt doen.

Tenzij iemand anders hier nog een trucje weet...
 

Diondk

Senior Member
Laatste tankbeurt gaf mijn auto gemiddeld gebruik aan van 5,8 liter en spritmonitor komt op 5,75 / 100 km dus op zich zit dat wel redelijk dicht bij elkaar.
 

DeNnZ

Forumguru
Volgens mij gaat het "Te tanken" ook met stappen van 5l, althans, bij mijn O3 wel.
Ik zie het meer als een "nice to have" dingetje waar je eigenlijk geen zak aan hebt.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik zie het meer als een "nice to have" dingetje waar je eigenlijk geen zak aan hebt
Precies... De pomp vertelt me achteraf wel exact hoeveel er daadwerkelijk bij kon, dat kan me voor het tanken totaal niet schelen.

Het wijzertje voor m'n neus geeft een heel redelijke indicatie hoeveel er nog in de tank zit en doorgaans wel wetende wat mijn programma voor de komende periode is, heb ik daaraan - in combinatie met de literprijs van het moment - voldoende om te beslissen of ik "nu" ga tanken of het uitstel tot een volgende gelegenheid.
Diverse pompen hier in de buurt hebben allemaal hun eigen "extra voordeel"-dagen, dat speelt hierbij ook mee. Scheelt al snel een 4-5 cent/L.
 

Marcooctavia

Forumguru
Volgens mij gaat het "Te tanken" ook met stappen van 5l, althans, bij mijn O3 wel.
Ik zie het meer als een "nice to have" dingetje waar je eigenlijk geen zak aan hebt.

Klopt het is eeen inducatie werkt per 5 liter.
Je kan hier verder niets aan doen.

Marco.
 

Diondk

Senior Member
Ja werkt per 5 liter, maar er zit 7 liter verschil tussen de aangegeven te tanken hoeveelheid. En wat er werkelijk in gaat.

Auto geeft aan 15 liter.
Er gaat in 22 liter.

Toch raar dat hij dan niet aan geeft dat er 20 liter in kan.

Is idd wel een nice to have functie. Maar dan nog waarom zit het er in als het toch niet klopt :)
 

hemi24

Forumguru
@Diondk : sorry, ik kan soms ietwat bot overkomen, klein valkuiltje van mij... :bloos:

Waarschijnlijk is de inhoud en de geometrie van de tank anders en zal de waarde afkomstig van de tankmeter daardoor niet helemaal passen binnen de rekengrenzen van het systeem.

Op de Golf 7 had ik het ook als 'gadget' aangezet, maar ook daar zat 'ie er meestal naast, ondanks dat de reikwijdte en het gemiddelde verbruik (na correctie in VCDS) wel altijd redelijk dicht bij de werkelijkheid zaten!
 

Diondk

Senior Member
@Diondk : sorry, ik kan soms ietwat bot overkomen, klein valkuiltje van mij... :bloos:

Waarschijnlijk is de inhoud en de geometrie van de tank anders en zal de waarde afkomstig van de tankmeter daardoor niet helemaal passen binnen de rekengrenzen van het systeem.

Op de Golf 7 had ik het ook als 'gadget' aangezet, maar ook daar zat 'ie er meestal naast, ondanks dat de reikwijdte en het gemiddelde verbruik (na correctie in VCDS) wel altijd redelijk dicht bij de werkelijkheid zaten!

Ik zal er is na vragen een keer als ik bij de dealer ben, en anders doe ik wel gewoon + 7 :)
 

Canon-Eye

Forumguru
In een mooie rechthoekige doos is het makkelijk rekenen.
Maar door de soms nogal grillige vorm van de brandstoftank komt 1 cm stijging of daling van het nivo niet altijd overeen met eenzelfde toe- of afname van het volume en dat maakt het lastig.
 
De tank gegevens moeten we met een korreltje zout nemen .Als ik vol tank tot de rand; moet ik er de volgende tankbeurt 3 a 4 % meer tanken als mijn computer aangeeft. En als ik dan nog rekening moet houden dat mijn snelheidsmeter nog eens 3 % liegt,verbruik ik minstens 7 % meer als aangegeven.
 
Bovenaan Onderaan