Thermostaat vervangen

Frank7802

Nieuw lid
Goedemorgen,

Ik kom er maar niet uit.

Ik probeer veel zelf te doen aan mijn auto. En kan veel vinden op internet. Maar deze vind ik verwarrend

Ik heb een Octavia combi uit 2010 1.2 motor. En ik wil graag zelf thermostaat vervangen. Motortemparatuur blijft schommelen tussen 50 en 65 graden.

Nu wil ik natuurlijk voordelig uit zijn zoals vele Hollanders maar als ik een thermostaat zoek kom ik complete huizen tegen en ook losse. En ik zie ook dat sommigen twee thermostaten hebben.

Kan iemand mij helpen?

Heeft mijn auto 1 of 2 thermostaten?
En kan ik die ook los vervangen of compleet huis?

Groeten
Frank
 

Frank7802

Nieuw lid
Ik heb hem inmiddels vervangen. Maar nog niet het gewenste resultaat.

Mijn temperatuur meter blijft schommelen tussen 65 en 55 graden.
Wanneer ik de kachel op warmst zet, stijgt de motor temperatuurmeter naar Max 85. Als ik temperatuur weer verlaag zakt ook meteen de meter.

Inmiddels temperatuursensor en thermostaat vervangen.

Is er iemand die weet waar ik nu ver moet zoeken.

Bij het uitlezen gaf hij ook een storing “Sensor luchtkwaliteit” maar kan die nergens vinden
 

Duijzer

Donateur
Wordt je radiateur wel warm? Als bij die lage temperatuur je radiateur warm wordt gaat de thermostaat niet dicht.
Het is vreemd dat het op maximaal zetten van de kachel juist een temperatuurverhoging geeft. Het lijkt wel of die omgedraaid werkt. Komt er dan ook warme lucht uit de roosters?
 

Tees

Donateur
Heb je ook het nummer van de foutcode die je uitgelezen hebt? Ik weet niet of t hiermee te maken heeft, maar wellicht wel.
Tis idd merkwaardig gedrag met je verwarming, iets klopt er hier niet...
 

Canon-Eye

Forumguru
De warmte voor de kachel wordt geproduceerd door de motor, dus onttrokken aan de koelvloeistof.
Ik zie dus ook niet hoe warmteonttrekking kan leiden tot een hogere temperatuur van die koelvloeistof... :pieker:
 

Tees

Donateur
Naast wat Peter al zegt: er zitten meestal 2 thermosensoren die de KVS temp meten. De ene zorgt voor de meting van wat in de tellerkast te zien is, de andere gaat naar de ECU voor andere monitoring doeleinden. En wat je in de tellerkast ziet is bovendien zwaar gemanipuleerd door de ECU. Zou dus interessant zijn om de 2 waarden naast elkaar te zien (heb je wel VCDS of OBDeleven oid voor nodig)

Heb je toevallig ook een olietemperatuurwaarde? Meestal is die zichtbaar als je op variabel interval zit (vraag me niet waarom dan alleen)
 

Frank7802

Nieuw lid
Bedankt al ast voor al jullie reacties.

• Olie temperatuur kan ik aflezen ja. Dat is geen probleem
• Radiateur heb ik nog niet gecheckt of die warm wordt.
• hij blaast echt super hete lucht uit de roosters als de kachel op heetst staat. Dus kachel werkt normaal.

Herkansing natuurlijk de nieuwe temperatuur sensor zijn. Mee eens dat ook nieuwe dingen stuk kunnen gaan. Maar dat is niet het eerste waar ik aan dacht.

Foutcode heb ik helaas niet. Ik ga proberen om de nog te achterhalen.

Ik hoop dat het tot een oplossing komt. Wel voelt het als “heb ik weer” iets heel bijzonders. Ik hoor hier ook nog geen reacties van, oh dat doet die van mij ook
 

Tees

Donateur
Wat is de olietemperatuur als de KVS temperatuur te laag is? Komt de motor wel op normale werktemperatuur (>90 °C)?
 

Frank7802

Nieuw lid
Ik vul nog even aan.

Net het ritje naar huis even gekeken en olie temp. Stijgt dan gewoon naar 75 graden. Is ongeveer in 15 minuten.

Wel viel voor het eerst op, als ik auto op contact zet, en zonder te starten en heeft 8 uur stil gestaan, stijgt de temperatuurmeter van de motor direct naar 60 graden
Dan ga ik rijden en dan schommelt hij heel langzaam tussen de 65 en 50
 

Tees

Donateur
75 graden na een kwartier rijden is OK voor de 1.2, ik neem aan dat ie na langer rijden wel naar de 90 of iets erboven gaat?

Dat de KVS temperatuurmeter direct na starten naar 65 gaat, is overduidelijk niet goed. Dat duidt wel echt op een kapotte sensor óf een slechte bekabeling.
 

Frank7802

Nieuw lid
Dan ga ik die sensor toch nog maar eens vervangen. Als ik dit zo hoor. Meest goedkope en makkelijke oplossing denk ik zo. Wel vreemd dat hij na nog geen 4 weken misschien al stuk is maar ja dat kan natuurlijk
 

Tees

Donateur
Zitten er niet 2 in de 1.2 TSI? Zou ik eens na moeten zoeken, maar sommige motoren hebben er wel 2. En dan heb je misschien de verkeerder vervangen...
 

Frank7802

Nieuw lid
Nog 1 vraagje, op die sensor zit een groen ringetje. Moet deze er op blijven of is dat alleen om de rubber pakking op zijn plek houden (zie foto)
 

Bijlagen

  • IMG_4408.jpeg
    IMG_4408.jpeg
    374 KB · Weergaven: 5

EdK

Forumguru
Me gevoel zegt laten zitten !
Maar als je de oude er uit haalt moet je toch zien of die groene ring er ook zit !?
Of een andere kleur
 

Frank7802

Nieuw lid
Zitten er niet 2 in de 1.2 TSI? Zou ik eens na moeten zoeken, maar sommige motoren hebben er wel 2. En dan heb je misschien de verkeerder vervangen...
Ik heb geen idee of er twee in zitten. Zoals op de foto heb ik vervangen nadat anwb erbij is geweest. Motor werd heet (onderweg) hun hebben toen deze stekker eraf gehaald en probleem was weg. Na vervangen ging meter ook weer netjes naar 90 graden maar sinds 2 weken dus niet meer. Als er een tweede in zou zitten is die kans veel groter dat die dan ook stuk is gegaan ipv de nieuwe.

Als iemand weet waar die dan zou moeten zitten
 

Frank7802

Nieuw lid
Me gevoel zegt laten zitten !
Maar als je de oude er uit haalt moet je toch zien of die groene ring er ook zit !?
Of een andere kleur
Groene ring zat er niet op maar rubber ringetje bleef ook achter die heb ik er uit gehaald en nieuwe er op gelaten maar zonder groene ring. Voelde voor mij als ringetje om hem er op te houden
 

Tees

Donateur
Even nagezocht, de CBZB (1.2 TSI in de Octavia 2) heeft idd 2 koelvloeistoftemperatuursensoren (3x de woordwaarde!): eentje bij de waterpomp met onderdeelnummer 03F919501B, en eentje bij de radiateur met onderdeelnummer 06A919501A. Te zien aan de fotos heb jij die bij de waterpomp vervangen, dus dan zou ik nu die andere vervangen!
 

Frank7802

Nieuw lid
Me gevoel zegt laten zitten !
Maar als je de oude er uit haalt moet je toch zien of die groene ring er ook zit !?
Of een andere kleur
Groene ring zat er niet op maar rubber ringetje bleef ook achter die heb ik er uit gehaald en nieuwe er op gelaten maar zonder groene ring. Voelde voor mij als ringetje om hem er op te houden
Even nagezocht, de CBZB (1.2 TSI in de Octavia 2) heeft idd 2 koelvloeistoftemperatuursensoren (3x de woordwaarde!): eentje bij de waterpomp met onderdeelnummer 03F919501B, en eentje bij de radiateur met onderdeelnummer 06A919501A. Te zien aan de fotos heb jij die bij de waterpomp vervangen, dus dan zou ik nu die andere vervangen!
Dank je wel voor het uitzoeken!! Echt fijn deze hulp. Ga ik toch eerst 06A919501A nog vervangen. Kost de kop ook niet moet hem nog wel even vinden maar bij de radiateur in de buurt moet mij toch lukken
 
Bovenaan Onderaan