Octavia 4 NAVI fail in duitsland

Jur40

Nieuw lid
Hallo, ik heb een Octavia combi 1.0 ambition business. Over het algemeen een top auto op 1 puntje na. Als ik op vakantie ga naar oostenrijk of italie geeft de navigatie storing tussen oberhausen en frankfurt. Als ik thuis (groningen) een bestemming invoer. (Van het zomer in italie, en recent voor wintersport in tirol) gaat het prima. Zodra ik Oberhausen voorbij ben is mijn route er spontaan uit. Vervolgens wil ik de route opnieuw activeren en krijg dan de melding dat de route niet kan worden geladen. (Gekscherend zeiden wij: als Q-music geen ontvangst meer heeft kapt de navi er ook mee). Ook kan hij dan de routes naar favo-adressen niet meer laden. De dealer staat voor een raadsel. En je kunt het ook niet echt testen tijdens een proefritje.

Op de terugweg boven oberhausen deed hij het ineens weer. En tevens Q-music.

Zijn er mensen met eenzelfde ervaring?

Jur40

Nieuw lid
Hmm. Zou kunnen. Nee in beide vakanties heb ik de navi niet kunnen gebruiken. In italie kreeg ik nog meer storingen. (Abs en tracktioncontrol) waarna de auto is afgevoerd. In nl heeft de dealer 84 stringsmeldingen gevonden en acht fabrieksupdates gedaan. Maar ff proberen betekent frankfurt op en neer. Maar niet gedaan. Ook begon toen om het uur het display te resetten en opnieuw opstarten. Gelukkig was dat recent niet zo. Nu had ik alleen geen routes. Het vreemde was dat ik wel de kaart zag hij de weg goed volgde. Dus de kaarten waren wel goed aanwezig.

Robbie146

Senior Member
Hier exact hetzelfde probleem, heb ik ook al eens over geschreven.
Wij rijden minimaal twee keer per jaar naar Italië en het fenomeen blijft terugkomen.
Eind April gaan we weer, kan er al op wachten dat de nav eruit klapt.
Je bent dan inderdaad alles kwijt, hij kent in Italië (en Oostenrijk en gedeelte Duitsland) alleen nog maar hoofwegen en je kunt geen enkel adres invoeren.

Tees

Donateur
Ik denk toch dat dit een fout in het kaartmateriaal is, waardoor de MMI unit in z'n geheel crasht. Is er bij een van jullie al eens een volledige herinstallatie van het kaartmateriaal geprobeerd? Misschien dat een update van de kaarten ook al werkt, maar als dat incrementeel is (dus alleen wijzigingen wegschrijft, en niet alle bestanden vervangt), is dat geen garantie.

Robbie146

Senior Member
Zou inderdaad kunnen. Opnieuw installeren zal waarschijnlijk via de dealer moeten lijkt me.
Kaart updates komen OTA binnen als ik het goed heb, dat zullen inderdaad incremental updates zijn.
Ik heb verder nog geen poging ondernomen om het op te lossen.
Gebruik voor deze ritten Android Auto met Sygic navigatie om het te omzeilen.

Drukkert

Senior Member
Ik heb enige jaren geleden Sygic aangeschaft. Lifetime updates van kaarten dus helemaal toppie.

Zou je denken... blijkt dus dat je nu geen geluid bij je navigatie hebt, moet je dan een extra abo voor afsluiten.... :banghead:

Ik laat Sygic dus maar voor wat het is en ga verder met Waze, dat werkt wel en is gratis.

Laatst bewerkt:

CharlesTucker

Forumguru
Het probleem lijkt wel wat op wat mij laatst overkwam na een update (O3, dus geen OTA, maar een volledige update/installatie vanaf een SD kaartje). Na 45 minuten updaten, en 100%, gaf het systeem aan dat de update mislukt was. De kaart was daarna wel gewoon zichtbaar, en mijn positie op die kaart ook. En net als bij @Jur40 in z'n tweede post, hij volgde ook netjes de weg waarop ik reed. Maar als ik een route wilde plannen kreeg ik een foutmelding. Dit was overigens gewoon in Nederland. Ik heb toen nogmaals de update gedaan, deze keer gelukkig zonder foutmelding aan het einde. Daarna werkte ook de routeplanner weer. Ik denk dat @Tees het bij het juiste eind heeft, ergens een stukje kaartmateriaal corrupt geraakt. Ik heb helaas geen idee hoe dat in een O4 te fixen valt, of je dat zelf kunt, of dat je ervoor naar de dealer moet.

Jur40

Nieuw lid
Geweldig al die nuttige tips. Bedankt zover. De auto gaat 10 maart naar de dealer. ( en als die er niet uitkomen gaat de auto mogelijk naar de importeur). Echter hebben die geen idee. Daarom ben ik blij met de tips en aanwijzigen. Blijkbaar moet je als bereider ze soms een kant op sturen.

Bedankt zover. Ook zal ik hier melden als er nieuws is en wat men er mogelijk aan gedaan is.

Jur40

Nieuw lid
Hier exact hetzelfde probleem, heb ik ook al eens over geschreven.
.....
Aha. Ik ben blijkbaar niet de enige. Navigeren op  Maps gaat ook prima. Maar ik heb een auto met navi voor west-Europa. En dan moet ook gewoon werken. Bovendien heb je (als het werkt) de mogelijkheid om de navi in klokkencluster te projecteren.

Laatst bewerkt door een moderator:

CharlesTucker

Forumguru
Navigeren op  Maps gaat ook prima. Maar ik heb een auto met navi voor west-Europa. En dan moet ook gewoon werken.
Precies, je betaalt ervoor (en best veel), dus het moet gewoon werken. Via je telefoon of een los TomTom kastje gaat natuurlijk ook prima, maar ik vind het zelf erg prettig dat de boel netjes ingebouwd zit. Succes bij de dealer, hopelijk wordt je niet met een kluitje in het riet gestuurd in Maart.

Robbie146

Senior Member
Heb zelfs nog wel wat foto's van de meldingen en hoe de kaart eruit ziet

Bijlagen

• IMG20220503143733.jpg
    IMG20220503143733.jpg
    159 KB · Weergaven: 52
  • IMG20220503143918.jpg
    IMG20220503143918.jpg
    122,1 KB · Weergaven: 52
  • IMG20220503143927.jpg
    IMG20220503143927.jpg
    152,9 KB · Weergaven: 49
  • IMG20220503143943.jpg
    IMG20220503143943.jpg
    111,7 KB · Weergaven: 54

Jur40

Nieuw lid
Ik kan wel foto’s maken, maar komt grotendeels overeen met mijn klacht/storing. Vooral de tweede foto. (Kom helaas geen route berekenen). Ik zal iig nog een foto maken van de versie’s

Robbie146

Senior Member
@Jur40 ik ben heel benieuwd of de dealer ergens mee komt,
Ik kom geregeld voor mijn werk in Duitsland, maar gelukkig in een gedeelte waar er geen probleem is.
Zoals gezegd, eind April gaan we weer naar Italië, en ik vermoed dat het fenomeen dan weer terugkomt.

Het is natuurlijk vreemd dat je thuis in NL al wel je eindbestemming in Italië kan ingeven maar dat het onder in Duitsland fout gaat en daarna geen enkele bestemming meer in te geven is.

Jur40

Nieuw lid
Nog dat dus. Dat er een bug in zit in een gebied kan ik accepteren, maar dat je daarna geen routes meer kunt laden in onbegrijpelijk. Het is net als vroeger met de eerste TOMTOM’s. Benelux full map en europa de hoofdwegen

ertromp

Forumguru
Toch onvoorstelbaar dat we vroegah overal kwamen in heel Europa met een pak kaarten in het deurvak en ook nog zonder airco.

Blijft natuurlijk een misser dat je in deze moderne tijd niet dat soort basic voorzieningen als navigatie tot je beschikking hebt.

Persoonlijk maak ik liever gebruik van Android Auto met Google Maps.

Werkt die wel gewoon?

Canon-Eye

Forumguru
Toch onvoorstelbaar dat we vroegah overal kwamen in heel Europa met een pak kaarten in het deurvak
Ik bewaar de beste herinneringen aan de Continental-Atlas met behoorlijk gedetailleerde kaarten van zowat heel West Europa; in de jaren '60-'70 gebruikten we die op kantoor (transportbedrijf) zelfs professioneel. Ook met Autobahn-Streckenkarten tot op afslag-nivo...
Op vakantie alles compact in een boek, voor de bijrijd(st)er zeer hanteerbaar op schoot.

Bovenaan Onderaan