Heeft mijn auto keyless entry?

edv84

Nieuw lid
Goedemiddag, ik heb afgelopen vrijdag een 2e hands Skoda Fabia Combi (2017) gekocht.
Nu heb ik de optie om zonder sleutel de motor te starten/stoppen. Ik dacht echter dat ik hiermee ook zonder sleutel de auto in/uit kon (keyless entry/(kessy?)), maar ik krijg dat niet werkend.
Hoe kom ik te weten of mijn auto deze optie heeft?
Ik heb hier nog niet eerder een discussie over kunnen vinden... Mijn dank is groot voor jullie hulp!

hemi24

Forumguru
Je hebt Kessy-Go denk ik zo, dus wel sleutelloos starten, maar géén keyless toegang…

edv84

Nieuw lid
Je hebt Kessy-Go denk ik zo, dus wel sleutelloos starten, maar géén keyless toegang…
OK, dank. Ik kan erg weinig informatie vinden als ik zoek naar Kessy-Go, dus ik kwam er niet uit.
Enig idee hoe ik er echt achter kan komen om welke kessy het gaat?

Is Kessy-go uit te breiden naar 'full-kessy'?

(moet bekennen dat ik wel een beetje teleurgesteld ben, ik had de keyless-start-stop aangezien als full-kessy aangezien ik enkel dit vond op het internet. Ook de handleiding benoemt enkel keyless entry.)

hemi24

Forumguru
Kun je sleutelloos ver- of ontgrendelen?
Als het antwoord nee is heb je niet de volledige Kessy…

Sharky

Actief lid
Voor alle duidelijkheid... hoe open / ontgrendel jij het portier?
Je moet je hand in de handgreep steken en aan de klink trekken dan wordt ie ontgrendeld.
Sommige mensen (waaronder ikzelf in het begin :LOL:) proberen de deur te ontgrendelen door op de buitenzijde van de klink, op de "vergrendel-toets" te drukken.... en dan ontgrendelt ie uiteraard niet !

hemi24

Forumguru
@Canon-Eye : leuk dat jij dat vind, maar Skoda denkt daar toch echt anders over en vermelden het ook zo in de folder/prijslijst…

Bijlagen

• 0DAB61CD-01B8-49CD-899D-356BF905E834.jpeg
    0DAB61CD-01B8-49CD-899D-356BF905E834.jpeg
    242,1 KB · Weergaven: 36

Canon-Eye

Forumguru
Dat is dan feitelijk misleiding, niks minder dan dat.
Eigenlijk nog misleidender dan bv. de kreet "21% BTW-korting" waar vaak mee wordt geadverteerd: de feitelijke korting op de oorspronkelijke prijs inclusief BTW is dan immers slechts 17,35%, maar dat realiseert niet iedereen zich.

JeSko

Forumguru
Bij vele andere merken zit de ontgrendel knop net wel aan de buitenkant van de greep, zoals bij de Nissan van mijn grootmoeder, met die knop ontgrendel en vergrendel je de auto. Onze Mazda heeft ook keyless go, maar geen full Kessy, in zo'n setup vind ik het dan ook maar een waardeloze toevoeging, ipv aan een sleutel te draaien duw je nu een knop in, dus het doet letterlijk niets voor het comfort aangezien ik nog steeds zelf op de ontgrendeling moet duwen via de afstandsbediening, geen issue hoor, maar daarom dat ik het nut van zo'n keyless go alleen niet begrijp.

Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Als niet iedereen het begrijpt hoeft nog geen sprake te zijn van misleiding. je hebt zelf als koper ook een verantwoordelijkheid. Is iets belangrijk voor je, benoem het dan.

Canon-Eye

Forumguru
Het enige quasi-voordeel dat ik kan verzinnen is, dat je na wat gewenning de afstandbediening "op gevoel" kunt gebruiken, dus zonder de sleutel uit je zak halen. Maar het echte nut daarvan zie ik ook niet...

@Rallye Ik noem het wel misleiding, omdat kopers door die terminologie op het verkeerde been worden gezet.
Maar het kan natuurlijk ook gewoon domheid zijn van de verkopers die zelf het verschil niet begrijpen. Zou je als verzachtende omstandigheid kunnen beschouwen (of juist niét natuurlijk...).

Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Klopt @Canon-Eye , zal meer om het gevoel gaan, hey ik duw een fancy knopje in ipv te starten, zal dus puur op de "emotie" gericht zijn. Gemiste kans imo.

hemi24

Forumguru
Dus als de bouwmarkt adverteert met een “merkloze Bahco” uit de 5 euro graaibak, gaan jullie dit ook aanvechten?

Antera

Donateur
De omschrijvingen zijn ook afhankelijk van de uitvoering enz en als je de kleine lettertjes leest .........

Maar je hebt idd keyless go en Kessy en zijn 2 op zichzelf staande systemen helaas. Uitbreiden is niet zo simpel helaas en heb voor een retrofit oplossing dit helaas ook nog niet gezien

Canon-Eye

Forumguru
Dus als de bouwmarkt adverteert met een “merkloze Bahco” uit de 5 euro graaibak, gaan jullie dit ook aanvechten?
Nee, want:
a) de aanduiding "merkloos" maakt al voldoende duidelijk dat het om namaak gaat, en
b) "Bahco" is al heel lang geleden geëvolueerd van merk naar soortnaam. Vergelijkbaar met "GP Vehicle" naar Jeep als merk en vervolgens naar jeep als soort voertuig. "Bahco" geldt al decennialang als het korte synoniem voor een verstelbare moersleutel.

(En nee, de afkorting voor een rum-cola is baco zonder h... ;) )

MarcoO2

Forumguru
Nee.

Enerzijds omdat je de vraagstukken hier verwart. De vraag of er juridisch sprake is van misleiding, zegt helemaal niets over de vraag ofje dat ook moet aanvechten.

En anderzijds om het juridisch toetsingskader is wat de gemiddeld geïnformeerde consument mag verwachten. Bij gebruik van een term waarom Keyless Entry nota bene de titel van het systeem vormt, mag je verwachten dat het je die keyless entry dan ook levert. Als die Keyless Entry vervolgens slechts Keyless Start blijkt te zijn, is de misleiding evident.

edv84

Nieuw lid
De omschrijving in de folder is dan dus geen misleiding:

Bekijk bijlage 100721

Geen misleiding, maar als de letters van de afkorting beginnen met 'Keyless Entry' dan ben ik als klant toch een beetje teleurgesteld :-).
Overigens zag ik de Style Business niet staan in de uitvoeringslijst van @hemi24 . Dus ik kon niet controleren met welke optie Style Business is uitgerust.

Is de sensor op de handgreep zichtbaar, of niet?
Ik probeer nog uit te zoeken of ik nu te maken heb met een stukke optie, of dat de optie er niet op zit :-).

PS Dank allen voor de reacties inmiddels.

1675094006875.png

Bovenaan Onderaan