Windruis O3 Combi

rcFred

Senior Member
Zo lang dat het enige blijft loopt die (zwarte) kat hier los rond... Ik zet mijn muziek wel wat harder en met het Canton systeem moet dat de wind wel kunnen overstemmen ;):tegek:
 

Canon-Eye

Forumguru
Let op hè - als je voor je werk in de auto zit moet je vanaf 80 dB wel gehoorbescherming dragen!
en dan heb je er dus ook geen last meer van...:jaja:
 

Greggy

Actief lid
Eens... rij maar eens met 120km/u op mooi strak asfalt zonder ventilatie of radio. Je kan haast fluisteren met je bijrijder. Windgeruis is dan meer aanwezig dan het motorgeluid. Uiteraard spreek ik alleen over mijn config.
 

OctaviaWest

Actief lid
Zulke dingen zijn objectief vast te stellen, bijv door middel van een goeie geluidsmeter app voor de iPhone. Daarmee weet je exact hoeveel dB geluid er is binnenin de auto.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Rosinfield

† In Memoriam
Grappige is nu juist dat het bij dit soort zaken niet gaat om de objectief vastgestelde, maar de subjectief ervaren waarden
 

Gieliovd

Forumguru
Ik moet zeggen dat ik wat voorbarig was, inderdaad bleek het heel erg te waaien en reed ik er elke keer recht tegenin.

Gisteren, windje mee, was het inderdaad een stuk rustiger.

Feit blijft dus wel, maar in mindere mate.
 

OctaviaWest

Actief lid
Ik las hier ook nog ergens iets over een plastic klepje aan de voorruit dat lawaai kan maken. Ik heb zelf mijn wagen nog niet (morgen pas, spannend!) dus ik weet niet waar dat juist zit, maar blijkbaar kan de wind daaronder slaan en kan dat ook extra lawaai veroorzaken...
 

Herman Janssens

Senior Member
Ik las hier ook nog ergens iets over een plastic klepje aan de voorruit dat lawaai kan maken. Ik heb zelf mijn wagen nog niet (morgen pas, spannend!) dus ik weet niet waar dat juist zit, maar blijkbaar kan de wind daaronder slaan en kan dat ook extra lawaai veroorzaken...
Jep, heb ik ook ergens gelezen. Er is zelfs een foto bij gepost.
 

Herman Janssens

Senior Member
Gevonden in draad over kinderziektes. Met dank aan Mik19.
Vandaag bij de garage geweest. Boven de 125 km een trillend geluid vanaf de bijrijderskant. Bij de garage herkende de monteur gelijk het euvel. Op de voorruit bij de motorkap zitten aan beide zijden plastickapjes op de ruit. Deze geven de trilling bij bepaalde snelheden. Kapjes voorzien van plaktape en probleem opgelost. De monteur had dit al vaker meegemaakt en nog geen reactie van de fabriek gekregen.
 

Bijlagen

  • 19207-c13f99f50ae3d4735ec6c2b8f67aa199.jpeg
    19207-c13f99f50ae3d4735ec6c2b8f67aa199.jpeg
    2,5 KB · Weergaven: 378
Komende vanuit O2C 1.9 tdi nu in de O3C 1.6 tdi vind ik het windgeruis merkbaar aanwezig. Het zal in mijn geval een combinatie zijn van een stillere, kleinere motor.
Helaas is het met het panodak wel een stuk rumoeriger. Met de kantelfunctie valt het nog mee maar op het moment dat de schuiffunctie in gebruik is neemt het lawaai behoorlijk toe. Heb meerdere auto's gehad met een schuif/kanteldak maar die waren beduidend rustiger qua windgeruis.
Wat opvalt is de "vliegenvanger" die naar bovenkomt op het moment dat je de schuiffunctie geactiveerd hebt. Het is dus niet meer en niet minder dan een vliegenvanger, een stuk horrengaas terwijl daar bij voorgaande auto's (diverse merken/types) altijd een kunststof spoilerachtig ding naar boven kwam.
Verder, heerlijke wagen, alleen wat traag met versnellen als je in de 5e versnelling rijdt.
 
Is mij ook opgevallen. Volgens de garage door het panoramadak, maar ik heb toch echt het idee dat het ergens bij de voorruit vandaan komt.
Bij m'n vorige O2's had ik dat niet. Stiekem wel een minpuntje...
 

BSdV

Actief lid
Ik vond tijdens de proefrit met een O3C dsg (zonder panodak) het windgeruis erg duidelijk aanwezig. Veel luider dan in onze honda 2.2 diesel van 10 jaren oud en ook aanmerkelijk luider dan de Superb 2.0 tdi met panodak. Ik vond dit persoonlijk echt een minpunt. Toch vonden we beide de O3C beter rijden dan de Superb wat uiteindelijk de doorslag heeft gegeven.. 't went vanzelf denk ik...ehmm hoop ik...
 

apacot

Lid
130 rijden , geen radio, dan opletten op de ruis op de voorruit, wil je het niet horen, deze raad niet opvolgen :tongue:
 
Bovenaan Onderaan